کد خبر: ۷۷۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید نمایندگان مجلس در بحث انتخاب استاندار دخالت می‌کردند، گفت: بحث دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات سنت بدی است.

به گزارش آرانیوز، احمد علیرضا بیگی بعد از ظهر سه شنبه، اول آذر، در جمع خبرنگاران در رابطه با بحث انتخاب استاندار آذربایجان شرقی و اظهارات خود در خصوص مخالفتش با دخالت نمایندگان در انتخاب استاندار گفت: من بارها اعلام کرده‌ام که اعتقاد زیادی به اصل تفکیک قوا دارم و این‌که نباید قوای سه‌گانه در امور یکدیگر دخالت کنند، زمانی‌که نمایندگان مجلس در انتصابات و انتخاب مدیران سازمان‌ها و مدیران کل دخالت کرده‌اند مخالفت خود را اعلام و تاکید کرده‌ام که با این کار بحث نظارت نمایندگان از بین می‌رود چراکه وقتی نماینده مجلس در تعیین استاندار، فرماندار و یا مدیران کل دخالت می‌کند دیگر نمی‌تواند نظارتی در امور داشته باشد.

وی ادامه داد: در بحث انتخاب استاندار نیز همین اتفاق افتاد و من به نمایندگان گفتم که شما باید اجازه دهید دولت فرد موردنظر خودش را انتخاب کند و در این کار دخالت نکنید اما متاسفانه این سنت بد به‌وجودآمده است و رییس مجمع نمایندگان استان نیز در پیامی از رئیس‌جمهور تشکر می‌کند که گزینه پیشنهادی نمایندگان به‌عنوان استاندار انتخاب شده‌است که این کار باعث می‌شود افرادی که در انتخاب استاندار نقش داشته‌اند، بعدها در بحث انتخاب مدیران کل ادارات و سازمان‌ها نیز دخالت کنند.

وی تاکید کرد: تنها وظیفه‌ای که در قانون اساسی در بحث انتخاب افراد برای نمایندگان تعیین‌شده است، دادن رای اعتماد به وزرا است و در سایر موارد نمایندگان مجلس نباید دخالتی انجام دهند اما نمایندگانی که در بحث انتخاب مدیران، استانداران و فرمانداران دخالت می‌کنند، ظاهرا  قصد ندارند از ابزار قانونی مانند سوال، استیضاح  و تحقیق و تفحص که در اختیار دارند، استفاده نکرده و گویا می‌خواهند از طریق انتخابات و انتصابات امورات خود را رفع‌ و رجوع کنند.

بخش شدن باسمنج در اثر تداوم تفکر «تبریز یک روستای بزرگ است» اتفاق افتاد/ استاندار سابق ادعای شهرسازی داشت اما معتقد بود تبریز نباید بزرگ شود

علیرضا بیگی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر بحث حریم تبریز و ایجاد بخش باسمنج گفت: ۱۵ سال قبل تصویب شد که باسمنج به تبریز ملحق شود حتی تعهداتی هم داده شد اما یک جریان سیاسی خاص در تبریز معتقد بود که نباید تبریز بزرگ شود و آقای پورمحمدی استاندار سابق به من گفت که هرچه تبریز بزرگتر شود، اداره اش نیز سخت تر خواهد بود.

وی ادامه داد: بخش شدن باسمنج نه تنها حق مردم باسمنج نیست بلکه ظلم بزرگی به آنها است چراکه آنها می‌توانستند از اسلوب شهرداری تبریز استفاده کنند، در حالیکه توان شهرداری باسمنج حتی برای یک مسیرگشایی ساده هم نمی‌رسد و در واقع باسمنج مانند محله شمس آباد شهرک شهید یاغچیان تبریز خواهد شد.

وی تاکید کرد: این اقدام در راستای تفکر «تبریز یک روستای بزرگ است» انجام شد و من براساس اعتقادی که داشتم به وزات کشور نامه نوشتم هرچند که بعضی از همکاران به این خاطر که تصور می‌کردند حقی از مردم باسمنج ضایع می‌شود، مردد بودند اما ما با ابطال این موضوع خدمت بزرگی به مردم باسمنج می‌کنیم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: در دوره وزارت قبل قصد داشتیم این موضوع را تحت سوال از وزیر کشور مطرح کنیم که برخی اتفاقات مانع از این کار شد ولی در این دوره به جد پیگیر موضوع هستیم و سوال را از وزیر کشور فعلی خواهیم پرسید؛ هرچند که دوستان وزارت کشور به ما گفتند که این مربوط به دوره قبل است ولی ما مصرّ هستیم که با ابطال این موضوع جلوی تکرار این قسم اقدامات را در آینده بگیریم.

وی متذکر شد: اکنون وزارت کشور از این جهت تحت فشار است و ما نباید ذره ای تزلزل نشان دهیم در غیر اینصورت اینگونه تلقی می‌شود که ما بخش شدن باسمنج را قبول کرده ایم.

وی ادامه داد: متاسفانه یک تفکر نارس از قدیم الایام وجود دارد که مانع از رشد تبریز شده است تبریز ظرفیتی هچون شهر استانبول دارد و کانون موثر در جغرافیای منطقه است ولی متاسفانه عده ای معتقد هستند که نباید تبریز بزرگ شود.

علیرضا بیگی تاکید کرد: من این تصمیم را یک تصمیم سیاسی می‌بینم چراکه لزومی نداشت در چند ماه آخر عمر دولت دوازدهم این تصمیم به‌صورت عجولانه گرفته و بخشداری باسمنج ایجاد شود درحالی‌که باسمه با آن ظرفیت موجود می‌توانست از اسلوب شهرداری تبریز بهره بگیرد اما با این کار عملاً جای جلوی اینکار گرفته شد.

منبع: ایسنا
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار