کد خبر: ۷۷۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه برخی کشورها در آستانه آغاز مذاکرات وین در حال اشتباه محاسباتی هستند، گفت: تمرکز ما در مذاکرات وین بر رفع تحریم‌های غیرقانونی است.

به گزارش آرانیوز، خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار مهر،  درباره اینکه اگر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدام منفی علیه کشورمان انجام دهد، واکنش ایران چه خواهد بود؟ گفت: امشب سفر  «رافائل گروسی» به تهران را داریم. همواره سعی شده روابط ایران و آژانس، فنی و در چارچوب پادمان و اساسنامه و همچنین رویه‌های آژانس باشد.  

امیدواریم سفر  «رافائل گروسی» به تهران سازنده باشد

وی با بیان اینکه امیدواریم این سفر هم مانند سفرهای قبلی سازنده باشد، اظهار داشت: طبیعتاً ما به آژانس توصیه کردیم که در مسیر همین همکاری‌های فنی، باقی بماند و اجازه ندهد که برخی کشورها جهت‌گیری‌های سیاسی و اهداف سیاسی شان را به نام آژانس جلو ببرند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: طبیعی است که ما در چارچوب تحولات بر اساس شرایط، تصمیمات لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

خطیب‌زاده همچنین اضافه کرد: تاریخ این سفر از قبل مطرح شده بود و موضوعاتی بین ایران و آژانس وجود دارد که سعی کرده‌ایم در چارچوب فنی باشد؛  این سفر  دستورکار مشخصی از سوی ایران و آژانس دارد.  

وی تاکید کرد: آژانس به خوبی می‌داند تمامی خرابکاری‌ها و اعمال تروریستی که توسط رژیم صهیونیستی در خاک ایران صورت گرفت و با سکوت برخی کشورهای مدعی همراه بود، تاثیر قابل توجهی بر برخی ابعاد فنی می‌گذارد.  

تمرکز ما در وین بر رفع تحریم‌هاست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در خصوص مواضع اخیر برخی از کشورهای غربی نیز گفت: مواضع رسانه‌ای برخی کشورها به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به مذاکرات وین، بیشتر ادعای رسانه‌ای است و بهتر است همه متمرکز بر جدی بودن گفتگوهای وین باشند.  

خطیب‌زاده تصریح کرد: تمرکز ما در مذاکرات وین بر رفع تحریم‌های یکجانبه فراسرزمینی و غیرقانونی است که بر ضد ایران اعمال شده است.

وی در واکنش به تحولات سوریه نیز گفت: سوریه یکی از کنشگران مهم در جهان عرب است. برخی کشورها تلاش کردند با فشار، سوریه را از اتحادیه عرب حذف کنند؛  این کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که به نفعشان نیست سوریه حذف شود. ایران و روسیه نیز از این امر استقبال و آن را اقدامی در مسیر درست می‌دانند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز گفت: این اظهارات را ندیدم، اما موضع ما کاملا روشن است.  آنچه در وین انجام می‌شود تمرکز بر رفع تحریم‌هایی است که بر علیه ایران اعمال شده است.  

خطیب‌زاده تصریح کرد: درباره وین دستورکار ما روشن است؛ درباره منطقه نیز دستورکار ما روشن است.

خبرهای خوبی درباره روابط ایران و آذربایجان در راه است

وی همچنین در خصوص سفر معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان و برنامه احتمالی برای دیدار روسای جمهور ایران و آذربایجان در حاشیه نشست سران اکو در عشق آباد، گفت: سفر معاون نخست‌وزیر آذربایجان سفر قابل توجه و سازنده‌ای بود و ملاقات‌های بسیار فشرده‌ای را با برخی از اعضای کابینه داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه همچنین دیدار مفصلی با حسین امیرعبداللهیان داشتند و پروژه‌های زیادی بحث شد، اظهار داشت: انشاءالله بعد از تنش ناخواسته و غیرلازم رسانه‌ای که با درایت دو طرف از آن عبور کردیم، وارد فاز جدیدی شویم.  

خطیب‌زاده اضافه کرد: خبرهای خوب دیگری درباره روابط دو کشور در راه است و آذربایجان این سفر را مبنایی برای عملیاتی کردن برخی پروژه‌ها تعریف کرد.

میزبان ۴ میلیون مهاجر افغانستانی بوده‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به وضعیت افغانستان نیز گفت: موضع ایران درباره افغانستان کاملا روشن و صریح است. ما طی چهار دهه‌ گذشته، میزبان چهار میلیون افغانستانی در ایران بوده‌ایم.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم افغانستان به خوبی می‌دانند در کنار ما درس می‌خوانند و در کنار ما زندگی می‌کنند. می‌دانید که در اروپا اگر آواره‌ای باشد چه برخوردی با آنها صورت می‌گیرد. آن‌چه در ایران به عنوان میزبان برادران و خواهران از کشورهای همسایه اتفاق افتاده در تاریخ باقی خواهد ماند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار