کد خبر: ۷۷۸۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
دست و بال بانک‌های بدحساب بسته می‌شود و سیاه‌ و سفید واردات خودرو، سایر عناوین اقتصادی مهم امروز روزنامه‌ها هستند.

به گزارش آرانیوز، طرح دولت، مستاجران را برای خانه‌دار شدن امیدوار کرد

 ابتکار وضعیت طرح نهضت ملی مسکن را بررسی کرده است: مدت‌هاست که برای بسیاری از افراد جامعه خانه‌دار شدن تبدیل به یک رویای دست نیافتنی شده است. در سال‌های گذشته کشور به شدن با بحران کمبود مسکن و قیمت بالای آن مواجه بوده است به همین دلیل، بسیاری از افراد توان خرید مسکن را نداشته و مجبور به اجاره‌نشینی شدند و حالا تامین مسکن یکی از مهم‌ترین و در عین حال پرچالش‌ترین مسائلی است که امروز بسیاری از خانوارها با آن روبه‌رو هستند. اما در میان تمام این ناامیدی‌ها، مطرح شدن طرح مسکن‌ حمایتی دولت، مستاجران را برای خانه‌دار شدن کمی امیدوار کرد.

تاهل و سرپرست خانوار بودن، دست‌کم سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا، فاقد مالکیت خصوصی بودن و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از ابتدای انقلاب تاکنون از جمله شرایطی است که افراد باید برای ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن دارا باشند. آنطور که گفته می‌شود این طرح برای خانه‌دار شدن هم‌وطنان به ویژه کم‌درآمدها است اما حالا برخی حواشی و انتقادات نسبت به این طرح نشان از عدم استقبال مردم برای ثبت‌نام در این طرح دارد. به هر صورت طرح مسکن حمایتی در حال اجرا بوده و متقاضیان می‌توانند تا ۱۵ آذر با مراجعه به سامانه ثمن وزارت راه درخواست خود را برای تامین مسکن ثبت کنند. اما اجرای این طرح با حواشی بسیاری روبه‌رو است. به گفته متقاضیان اقساط ۴ تا ۷ میلیون تومانی این طرح یکی از اساسی‌ترین مشکلات است.

مهدی سلطان‌محمدی، کارشناس بازار مسکن با اشاره به انتقادات درخصوص میزان اقساط طرح مسکن حمایتی ‌به ابتکار گفت: در ابتدا باید ببینیم که هدف اصلی این طرح چیست؟ اگر هدف خانه‌دار کردن دهک‌های پایین باشد طبیعتا این قشر قادر به پرداخت اقساط این طرح نخواهند بود. اگر دهک‌های بالاتر، گروه هدف هستند که ماجرا متفاوت خواهد شد. به هرحال واقعیت این است که ساخت مسکن کار پرهزینه‌ای بوده و نیاز به سرمایه‌گذاری وسیع دارد.

سرمایه‌گذاری برای ساخت مسکن را یا دولت باید انجام‌ بدهد که تا کنون دولت‌ها متولی چنین سرمایه‌گذاری‌هایی نشده‌اند، البته فقط توانسته‌اند در مقیاس‌های محدود چنین کاری انجام دهند. این در حالی است که دولت منابع کافی برای سرمایه‌گذاری را ندارد و با کسری بودجه شدیدی روبه‌رو است.

وی افزود: به جز دولت مردم می‌توانند در ساخت طرح‌های مسکن سرمایه‌گذاری کنند که مردم هم اکنون صاحب سرمایه زیادی نیستند بنابراین قادر به تامین منابع ساخت مسکن نخواهند بود. اگر مردم نتوانند سرمایه‌گذاری کنند بانک‌ها باید به میدان بیایند. بانک هم که سپرده‌های مردم را گرفته و از محل سپرده‌ها وام می‌دهند که اگر ‌وام‌ها برنگردد سپرده مردم از بین می‌رود.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به هزینه بالای ساخت مسکن ادامه داد: هزینه ساخت مسکن بالا بوده و اگر بخواهیم اقساط آن را حساب کنیم حتما همین ارقام گفته شده خواهد شد و من گمان می‌کنم حتی ارقام را دست پایین گرفته‌اند و در شرایط فعلی با توجه به تورم مبالغ باید بیش از ارقام گفته شده باشد.

وی افزود: مشکلات اقساط در این طرح وجود دارد و دهک‌های پایین نمی‌توانند از این طرح بهره‌مند شوند.

برای صاحبخانه کردن خانوارها باید درآمدشان را افزایش دهیم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا راهکاری برای آسان‌تر صاحب خانه شدن وجود دارد یا خیر؟ گفت: همانطور که گفتم ساخت مسکن هزینه‌بر است. شاید بگویند زمین برای ساخت رایگان خواهد بود اما همین زمین هم رایگان نبوده و آماده‌سازی زمین همچون ساخت راه و جاده، انشعابات آب، برق و گاز و سایر خدمات سرمایه‌گذاری سنگینی را می‌طلبد.

این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: بنابراین زمین رایگان نخواهد بود و هزینه ساخت همچنان بالا است. در چنین شرایطی اگر بخواهیم آسان‌تر مسکن بسازیم و اقشار مختلف را صاحب‌خانه کنیم باید درآمد مردم را افزایش داد. تا مادامی که مردم درآمد کافی برای تهیه مسکن نداشته باشند نمی‌توانند به راحتی صاحب خانه شوند.

رشد تورم طی سال‌های اخیر سرعت بالایی داشته است

وی همچنین با اشاره به رشد تورم طی سال‌های اخیر اظهار کرد: درآمد افراد باید به تدریج بالا برود تا خانوارها توان خرید مسکن را پیدا کنند. متاسفانه طی سال‌های اخیر درآمدها مناسب نبوده و تورم نیز افزایش یافته است. برای بهبود شرایط باید تورم کنترل شود و در کنار آن درآمد و تولید افزایش یابد. اگر این مسائل حل نشود هیچ راهکار و معجزه‌ای برای راحت صاحب خانه شدن خانوارها وجود ندارد. تمرکز باید بر روی این مسئله باشد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار