کد خبر: ۷۷۸۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
با آزمایش ضد ماهواره جدید توسط روسیه، بار دیگر توجهات جهانی به سمت این کلاس از تسلیحات و توانایی‌های آنها جلب شده؛ رقابتی که آمریکا با فروش سلاحهای آن به کشورهای همپیمان، در گسترش آن نقش جدی دارد.

به گزارش آرانیوز، طی هفته گذشته و پس از مدتها مسکوت ماندن یک توانایی مهم در میان نیروهای مسلح جهان، دوباره بحث توانایی ضد ماهواره و موشک هایی که به صورت تخصصی برای این عملیات به کار می روند در جهان داغ شد. ماجرا از آنجایی آغاز شد که گروه های رصدگر و فعال در حوزه ماهواره ها اعلام کردند که ماهواره ای به اسم Kosmos-۱۴۰۸ که دارای ماموریت جمع آوری سیگنال های الکترونیکی بوده و در در زمان شوروی سابق به فضا پرتاب شده، به صورت ناگهانی از بین رفته و در حال حاضر قطعات مربوط به آن، در مدار زمین پخش شده اند.

 

این ماهواره وزنی در حدود ۲۲۰۰ کیلوگرم داشته و در مدار LEO در ارتفاع حدودی ۶۵۰ کیلومتر از مدار زمین قرار گرفته بود. کارشناسان اعتقاد دارند که بعد از این حادثه، ماهواره مورد نظر به چیزی بیش از ۱۵۰۰ قطعه تبدیل شده و در حال گردش در مدار زمین است و می تواند برای برخی از ماهواره ها یا ایستگاه فضایی بین المللی نیز مشکل ساز شود. منابع رسمی در ارتش آمریکا در ابتدا کمی سکوت پیشه کرده و سپس اعلام کردند از بروز حادثه ای که منجر به ایجاد شدن زباله های فضایی در مدار زمین شده، اطلاع دارند.

آغاز دور جدید رقابت نظامی در مدار زمین با انهدام ماهواره مرموز شوروی/ درآمدزایی آمریکا با فروش موشک‌های ضدماهواره به متحدان +عکس

نمای گرافیکی از کلاس ماهواره ای که Kosmos-۱۴۰۸ جزوی از آن بوده است

در نهایت منابع رسمی در وزارت خارجه و نیروی فضایی ارتش آمریکا اعلام کردند که روس‌ها در روز دوشنبه، برابر با ۱۵ نوامبر  یا ۲۴ آبان ماه اقدام به آزمایش یک سلاح ضد ماهواره علیه Kosmos-۱۴۰۸ کرده اند. برخی از منابع این احتمال را به صورت قوی طرح می کنند که روس‌ها از یک موشک زمین پایه برای این عملیات استفاده کرده اند. وزارت دفاع روسیه نیز بعد از صحبت های منابع مختلف، در نهایت انجام آزمایش سلاح ضد ماهواره و نابود کردن Kosmos-۱۴۰۸ در جو زمین را تایید و در عین حال تاکید کرد که بر خلاف صحبت های طرف آمریکایی، ترکش های ایجاد شده از نابودی ماهواره مورد نظر خطری برای دیگر ماهواره ها یا ایستگاه فضایی بین المللی ندارد.

فناوری های ضد ماهواره خصوصا در شکل مقابله سخت و موشک جزو بالاترین سطوح فناوری در جهان امروز به حساب آمده و به صورت عملیاتی تنها در اختیار ۴ کشور جهان قرار دارد. اما قبل از معرفی ۴ کشور و توانایی آنها در این حوزه بد نیست در ابتدا اشاره ای به اهمیت آن داشته باشیم.

ماهواره ها و تغییر همیشگی شکل جنگیدن در جهان

 توانایی فضایی در شکل ماهواره ها یا فضاپیماها چندین دهه است که نه فقط حوزه دفاعی و بلکه به صورت کلی سبک زندگی بشری را تغییر داده است. جنبه های زیادی از امور روزمره ساکنین این کره خاکی نیازمند استفاده از توانایی های فضایی بوده و البته این بخش کاربری بسیار پر رنگ تری در حوزه های نظامی و امنیتی دارد. از بحث های مربوط به تصوبر برداری از نقاط مختلف الی جهت یابی، ارتباطات امن بی سیم، انتقال عنوان داده ها و ... باید گفت اصولا یک نیروی نظامی و یا اطلاعاتی مدرن در جهان امروز بدون توانایی های فضایی و ماهواره ای دچار مشکلاتی عجیب خواهد شد. با داشتن این ذهنیت و اضافه شدن روزافزون وابستگی به ماهواره است که از چند دهه پیش بحث مقابله با سیستم های ماهواره ای در شرق و غرب نیز وارد دکترین های نظامی شده است.

منبع: مشرق
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار