کد خبر: ۷۷۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
سقوط شدید سرمایه‌گذاری در کشور در دولت روحانی و تداوم رنگ سرخ بر دیوار بورس، سایر عناوین اقتصادی مهم امروز روزنامه‌ها هستند.

به گزارش آرانیوز، تداوم رنگ سرخ بر دیوار بورس

 ابتکار تاثیر فروش اوراق بر روند بازار سرمایه را بررسی کرده است: شاخص کل بورس در معاملات روز گذشته با ۲۶ هزار و ۱۷۴ واحد کاهش رقم یک میلیون و ۴۱۶ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۴۱۱۴ واحد کاهش یافت و به رقم ۳۸۴ هزار و ۸۸۵ واحد رسید.

اخیرا بازار سرمایه بیشتر روزهای خود را با رنگ قرمز به پایان می‌رساند و حالا کارشناسان معتقدند قیمت‌گذاری‌های دستوری، افزایش نرخ بهره بین بانکی، بحث فروش اوراق و وجود بدبینی‌ها از جمله مسائلی است که بازار را دچار التهاب کرده است.

افزایش بهره تهدیدی برای بورس

در روزهای گذشته نرخ سود بین بانکی تا ۲۰٫۶۱ درصد رسیده بود. طبق آخرین نرخ اعلامی از سمت بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی به ۲۰٫۶۱ درصد رسیده، این رقم در ماه گذشته ۱۹٫۱ درصد بوده است. به گفته کارشناسان و فعالان بازار سرمایه بالا رفتن نرخ سود بین بانکی سیگنالی برای بالا رفتن نرخ بهره بانکی بوده و این مسئله می‌تواند روند ورود نقدینگی به بازار را تحت تاثیر قرار بدهد. ابراهیم سماوی، کارشناس بازار سرمایه این درباره به تجارت‌نیوز می‌گوید: نرخ بهره بین بانکی برای دوازدهمین هفته متوالی روند افزایشی خود را حفظ کرده است. افزایش نرخ بهره بین بانکی از چند منظر بر بازار سرمایه اثرگذار است.

اولین اثر آن از بعد روانی است زیرا افزایش این نرخ به سرمایه‌گذاران این سیگنال را می‌دهد که دولت تمایل به سیاست‌های انقباضی دارد، از این رو حجم نقدینگی به سمت بازار پول و سایر بازارهای غیرمولد همانند طلا و دلار که رقیب بازار سرمایه هستند، سرازیر می‌شود که در هفته‌های اخیر شاهد آن بودیم. اثر بعدی آن از منظر ارزش ذاتی سهام است. با توجه به اینکه افزایش نرخ بهره منجر به افزایش نرخ تنزیل جریان‌های نقدی و کاهش P/E معیار بازار سرمایه می‌شود که از هر منظر موجب کاهش ارزندگی سهام در بازار سهام و خروج نقدینگی از این بازار می‌شود.

براساس کشش بازار سرمایه اقدام به عرضه اوراق دولتی می‌کنیم

چالش بعدی بازار سرمایه بحث فروش اوراق دولتی است. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، فروش اوراق برای پوشش کسری بودجه دولت یکی از عوامل موثر در ریزش شاخص است و نباید بازار را با چنین ریسک‌هایی روبه‌رو کرد. اما به نظر می‌رسد بر خلاف اظهارنظرهای منفی در خصوص فروش اوراق، تصمیم به عرضه اوراق دولتی بر اساس کشش بازار است. بر اساس گزارشی از اقتصادآنلاین، مجید عشقی درباره فروش اوراق دولتی در بازار سرمایه گفته است: بازار بدهی و بازار سرمایه دو بازار مجزا هستند که در کل دنیا در کنار هم فعالیت می‌کنند. فردی که سهام خریداری می‌کند به ندرت اتفاق می‌افتد که سهام خود را بفروشد و اقدام به خرید اوراق مشارکت یا اوراق بدهی کند. ما قصد داریم بازار بدهی را بزرگ کنیم تا هم دولت و هم شرکت‌های خصوصی به راحتی از این بازار تامین مالی کنند.

عشقی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه براساس کشش بازار سرمایه اقدام به عرضه اوراق دولتی می‌کنیم گفت: نهادهای مالی مانند بانک‌ها، بیمه‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید براساس مقررات، بخشی از دارایی خود را اوراق خریداری کنند و در زمانی که قرار است اوراق عرضه شود ما میزان توانایی آنها در خرید اوراق را می‌سنجیم و برهمین اساس خریداران اوراق مشخص می‌شوند.

فروش اوراق نقدینگی بازار سرمایه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

غلامرضا سلامی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیر فروش اوراق بر روند بازار بورس به ابتکار گفت: تاثیر فروش اوراق بر بازار سرمایه بستگی به نرخ اوراق دارد. اگر نرخ اوراق در محدوده ۲۲ .۲۳ درصد باشد نقدینگی که وارد بورس شده است را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر وجود تقاضای غیرواقعی در بازار سرمایه افزود: در کل می‌توان گفت که فروش اوراق همین مقدار تقاضا در بازار را هم کاهش می‌دهد چراکه این‌روزها تقاضای واقعی در بازار نداریم و بیشتر تقاضا سوداگرایانه است. ‌

این کارشناس بازار سرمایه همچنین ادامه داد: الان شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توان پیش‌بینی یک وضعیت ایده‌آل را در بازار داشت. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم به دلیل سودآوری شرکت‌ها و شرایط ایده‌آل بازار در ماه‌های آتی معاملات انجام می‌شود و همین مسئله غیرواقعی بودن تقاضا را نشان می‌دهد.

سلامی اظهار کرد: اکنون مقداری نقدینگی برای نوسان‌گیری در بازار وجود دارد و فروش اوراق همین مقدار را هم می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد.

منبع: مشرق
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار