کد خبر: ۷۷۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
گرگان- نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: اگر واردات برنج بر اساس آمار واقعی نیاز مردم انجام شود می تواند رضایتمندی کشاورز و مصرف کننده را به همراه داشته باشد.

به گزارش آرانیوز:امیر یوسفی  اظهار کرد: امسال خشکسالی در سراسر کشور اتفاق افتاد و این مسئله تاثیر بسیاری بر تولید محصولات کشاورزی و افزایش قیمت‌ها مخصوصاً برنج گذاشته است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی کشور نداشتن آمار تولید در رابطه سطح زیرکشت و همچنین نیاز واقعی مصرف کشور است، افزود: براساس آخرین آمار چیزی حدود ۳۵ الی ۴۰ کیلوگرم مصرف سرانه برنج در کشور برای هر فرد است که با توجه به خشکسالی و کاهش تولید برنج دولت با توجه به کمبودی که مواجه بوده‌ایم برای واردات باید به موقع ورود پیدا می‌کرد.

یوسفی ادامه داد: اگر آمار واقعی تولید کشت برنج در کشور را داشته‌ایم و دولت هم به موقع واردات را اقدام می‌کرد شاهد افزایش قیمت برنج نبودیم.

وی با اشاره به اینکه فصل برداشت قیمت محصولات اصولاً کاهش می‌یابد، افزود: امسال با توجه به تصمیم دولت برای عدم واردات در یک بازده زمانی و کمبودهای به وجود آمده در حوزه تولید ما شاهد افزایش قیمت برنج در این ایام بودیم.

نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان تاکید کرد: حمایت از کشاورزان و تولید کنندگان یک ضرورت است و قیمت‌ها باید به نوعی متعادل باشد تا انگیزه کشت برای کشاورزان وجود داشته باشد.

یوسفی با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید محصولات کشاورزی هم نسبت به سال‌های گذشته بسیار افزایش داشته است، یادآور شد: باید برنامه داشته باشیم که از طرفی کشاورز دچار ضرر و زیان نشود و از ظرف دیگر مصرف کننده هم تحت فشار قرار نگیرد.

وی اظهارکرد: اگر آمار واقعی در خصوص تولید و نیاز کشور وجود داشته باشد و واردات حساب شده باشد می‌تواند برای مصرف کننده و تولید کننده رضایت مندی را به همراه داشته باشد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان یادآور شد: با آزاد شدن واردات شاهد کاهش قیمت‌های برنج در سطح کشور خواهیم بود در حال حاضر چیزی در حدود ۱۰۰ هزار تن برنج در گمرک برای ترخیص وجود دارد که می‌تواند تاثیر بسزای بر قیمت برنج داشته باشد.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها