کد خبر: ۷۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
رئیس جمهور آمریکا در اظهارتی ضمن حمایت مجدد از توافق هسته ای ایران و کشورهای ۱+۵ عنوان داشت که رد احتمالی برجام در کنگره موجب می شود ابتکار عمل در اختیار ایران قرار بگیرد.

اوباما: رد برجام ابتکار عمل را در اختیار ایران قرار می دهد

به گزارش آرانیوز،  به نقل از رویترز، «باراک اوباما» شب گذشته با یهودیان آمریکا سخن گفت و بار دیگر از توافق هسته ای ایران حمایت کرد و در سخنان خود اظهار داشت: «اگر ما این توافق را رد کنیم، ابتکار عمل را به ایران می‌دهیم. آنها می‌توانند آمریکا و اسرائیل را به عنوان برهم زنندگان توافق معرفی کرده و منزوی کنند.»

اوباما با اشاره به مخالفت‌ های موجود با توافق هسته ای گفت: «این‌طور نیست که مخالفان (توافق) خواهان جنگ باشند. اما بررسی هوشیارانه گزینه‌های پیش روی ما نشان می‌دهد در صورت رد این توافق ما به سوی آن (جنگ) سوق داده می‌شویم». 

رئیس جمهور آمریکا در ادامه برای راضی کردن مخالفان توافق هسته ای مدعی شد که توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند برای حداقل ۱۵ سال تمام مسیرهای دسترسی ایران به بمب هسته‌ای را ببندد.

به گفته وی توافق هسته‌ای با ایران بی‌سابقه‌ ترین بازرسی‌ ها و راستی‌ آزمایی در تاریخ «پیمان منع توسعه سلاح هسته‌ای» در خصوص برنامه اتمی ایران به اجرا می‌ گذارد.

اوباما گفت: «ما به ایران اعتماد نداریم. رویکرد خصمانه در قبال آمریکا دارد، ضد یهود است و هولوکاست را رد می‌کند. اما این توافق برمبنای اعتماد بنا نهاده نشده است بلکه بر مبنای راستی آزمایی است».

رئیس جمهور آمریکا با این حال بار دیگر تاکید کرد: هر زمان که ایران توافق را نقض کند، تمام تحریم‌های چند جانبه و بین‌المللی علیه آن به اجرا گذاشته خواهد شد.

باراک اوباما در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد هر رئیس جمهوری که در ۱۵ سال آینده در آمریکا بر سر کار بیاید در موقعیتی بسیار بهتر از امروز در مقابل ایران خواهد بود چرا که با توافق ایران، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تا آن زمان مهار شده، و پیشرفتی نخواهد داشت.

رییس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از این کنفرانس ویدئویی با اشاره به وعده‌های انتخاباتی خود در خصوص جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و همچنین استفاده از رویکرد دیپلماتیک برای حل این مناقشه در سال ۲۰۰۸ گفت که توافق هسته‌ای به دست آمده تحقق آن وعده‌ها است.

باراک اوباما تصریح کرد: «ایران یک قدرت منطقه‌ای است و نه یک ابرقدرت. اولویت اول ما این است که ایران به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا نخواهد کرد.»

وی در بخش دیگری از سخنانش بر روابط نزدیک اسرائیل و آمریکا تاکید کرد و اظهار داشت: «دوستی و علاقه بین مردم آمریکا و اسرائیل از بین نخواهد رفت. رابطه بی‌سابقه با اسرائیل باعث شده است که این کشور از قدرت نظامی قویتری برخوردار باشد و اجرای توافق هسته‌ای با ایران روابط آمریکا و اسرائیل را بهتر خواهد کرد.»

باراک اوباما گفت که ایالات متحده و اسرائیل از ماه‌ها پیش درباره امور امنیتی با هم در حال مذاکره بوده‌اند.

وی اظهار داشت: «ما از چندین ماه پیش تاکنون با اسرائیل در حال مذاکره بوده‌ایم درباره اهمیت اینکه با یکدیگر در زمینه افزایش همکاری امنیتی‌مان کار کنیم.»

رئیس جمهوری آمریکا افزود: این همکاری‌ها می‌تواند شامل بحث درباره نسل بعدی برنامه‌های دفاع موشکی، بهبود امور اطلاعاتی و اینکه چگونه با شبکه‌های نیابتی ایران مقابله کنیم، باشد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار