کد خبر: ۷۶۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
اولین مرکز همکار یونسکو کشور در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و دکتر سید جعفر حسین سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو افتتاح شد.

به گزارش آرانیوز:به نقل از وزارت بهداشت، دکتر فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در آیین افتتاحیه اولین مرکز همکار یونسکو در کشور در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به دو جنبه با اهمیت همکاری‌های بین‌المللی گفت: اینکه جامعه بشری در حصر و انحصار امکان زندگی ندارد ما به همکاری با یکدیگر برای حل مسائل بشری نیاز داریم.

وی گفت: دنیا به رغم مرزهای جغرافیایی و فرهنگی یکپارچه است و همه در یک زمین خاکی زندگی می‌کنیم. رفع مشکلات در شرق و غرب کره خاکی راهی به جز همکاری ندارد. این افق عالی و واقعیتی است که همه باید به آن باور داشته باشیم.

نجفی افزود: در همکاری‌های بین‌المللی جایگاه و موقعیتی داریم که توانمندی‌های کشورمان را معرفی کنیم. از نظر نیروهای انسانی کشور توانمندی‌ هستیم در منطقه بی‌نظیر هستیم. تنها مرکز کاکرین منطقه خاورمیانه در ایران است و بسیاری از مراکز همکار، سازمان جهانی بهداشت نیز در ایران واقع شده است.

به گفته وی، خرسند و خوشحالیم که اولین مرکز همکار یونسکو در حیطه علوم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد افتتاح شده است در نوع خود برای مجموعه وزارت بهداشت افق جدیدی جهت تداوم و استمرار همکاری‌ها ایجاد می‌کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه در بحث همکاری‌های بین‌المللی علاوه بر اینکه شناساندن توانمندی‌های کشور اهمیت دارد، بهره‌برداری از توانمندی‌های جهانی نیز مطرح است، خاطرنشان کرد: هیچ ملت و فرهنگی نباید به توانمندی‌های خود مغرور شود و باید با روی گشاده نسبت به توانمندی‌های موجود در دنیا پذیرا باشد. خوشبختانه فرهنگ ایرانی همواره آغوش بازی برای جذب بهترین‌های دانش دنیا داشته است.

وی با قدردانی از رئیس سابق و فعلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به گوشه‌ای از توانمندی‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد اشاره کرد و گفت: این دانشگاه چهارمین دانشگاه کشور از نظر تحقیقات و فناوری است و یک قطب مهم در کشور است. با حدود ۹۶۹ عضو هیات علمی که در دانشگاه علوم پزشکی فعال هستند در بحث اثرگذاری پژوهش دومین دانشگاه علوم پزشکی کشور به‌شمار می‌رود. در حیطه فناوری هم سومین رتبه را دارد. بنابراین اینکه اولین مرکز بین‌المللی یونسکو در مشهد افتتاح شده نباید جای تعجب داشته باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، افزود: جای امیدواری است که این دانشگاه در حال برنامه ریزی است تا تعدادی از مراکز را به عنوان مراکز همکار سازمان جهانی بهداشت ارتقا بدهند. حیف است این توانمندی در راه بهبود سطح سلامت بهداشت جهانی هیچ مشارکتی نداشته باشد.

وی افزود: وزارت بهداشت این توقع را از دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارد تا در این مسیر حرکت کند و چند مرکز را به عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت معرفی کند. افق‌های بسیار روشنی پیش روی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان قطب در شرق کشور و یک دانشگاه مادر وجود دارد و از این ظرفیت‌ها برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی استفاده شود.

نجفی از دکتر سید جعفر حسین سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو به دلیل حضور در این مراسم و هم برای پیشبرد برنامه‌های بهبود تغذیه و پیشگیری استفاده از سیگار و تنباکو تشکر کرد و گفت: این دو برنامه جزو برنامه‌های بسیار مهمی است که در سازمان جهانی بهداشت مورد تاکید است.

دکتر محمدعلی کیانی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در این مراسم گفت: افتتاح مرکز همکاری یونسکو پروژه طولانی است که اکنون پس از ۱۰ سال به بار نشسته است. همکاری جمعی کمیسیون ملی یونسکو در ایران، نمایندگان سازمان جهانی بهداشت، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در این امر تاثیرگذار بود تا در زمینه تغذیه انسانی، بهداشت و سلامت با محوریت دانشگاه علوم پزشکی مشهد مرجع همکاری باشیم.

مجید غیور مبرهن معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با بیان اینکه امروز موفق شدیم پس از سال‌ها موافقت راه‌اندازی این مرکز را بگیریم، گفت: نشان از توان علمی ماست که در خاورمیانه اول هستیم و باید به آن ببالیم. در سطح بین‌المللی می‌توانیم خدماتی ارائه دهیم و به عنوان یک الگوی اخلاقی و علمی معرفی شویم. کسب این افتخار برای کشور غرورآمیز است.

وی با اشاره به اینکه پل ارتباطی میان سازمان بهداشت جهانی و یونسکو هستیم، گفت: نمایندگان سازمان بهداشت جهانی هم در این نشست حضور دارند و امیدواریم تا پایان سال مرکز همکاری مشترک با آنها هم راه اندازی کنیم و به این ترتیب با دو سازمان جهانی بزرگ همکاری‌هایمان را شروع کنیم در مجموع این اتفاقات در دنیا بی‌نظیر است.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار