کد خبر: ۷۶۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
نشست کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به منظور ادامه بررسی گزارش‌ کارگروه‌های این کمیته با حضور مسئولان ذیربط برگزار شد.
 
 
 
نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی

به گزارش آرانیوز، نشست کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس امروز ( دوشنبه، 10 آبان ماه ) به منظور ادامه بررسی گزارش‌ های کارگروه‌های این کمیته با حضور مسئولانی از وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، بیمه سلامت، تامین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح، شبکه ملی معلولان جسمی و حرکتی و  نابینایان و ناشنوایان کشور، دبیرخانه حمایت از حقوق معلولان، معاونت قوانین مجلس، سازمان برنامه و بودجه و کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد.

محمدعلی محسنی بندپی رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این نشست، گفت: امروز هشتمین جلسه ای است که با حضور دستگاه های مربوطه مباحث مربوط به بهزیستی و توانبخشی و خلاءهای قانونی را مورد بررسی قرار می دهیم تا با توجه به تدوین لایحه بودجه 1401 و همچنین برنامه هفتم توسعه بتوانیم با اصلاح قوانین مشکلات جامعه هدف را برطرف کنیم.

وی با اشاره به تجمع بیماران SMA مقابل مجلس، گفت: رئیس مجلس دستور بررسی مشکلات این بیماران را صادر و میرمحمدی عضو کمیسیون بهداشت جلساتی را تشکیل و امروز هم با ریاست رئیس مجلس و حضور وزرای بهداشت و کار در مجلس این موضوع بررسی می شود و اگر بخواهیم مشکلات این افراد را مورد توجه قرار دهیم کمیته بهزیستی و توانبخشی بهترین مرکزی است که می تواند به آن ورود کند.

محسنی بندپی یادآور شد: قرار شد بررسی گزارش سهم توانبخشی از سبد بیمه ای اعتبارات کشور و مقایسه آن با کشورهای شبیه در دستور کار قرار گیرد تا در جریان سرانه توانبخشی از خدمات بیمه ای و یا اعتبارات کشور و هزینه های جاری قرار گیریم هر چند عمده هزینه ها بر دوش افراد دارای معلولیت است  البته منظور تمامی خدمات توانبخشی است نه خدمات خاص در گروه خاص؛ پرداخت از جیب مردم در شرایط اقتصادی فعلی برای مردم عادی دشوار است و برای افراد دارای معلولیت بسیار دشوارتر؛ بنابراین باید به این افراد که از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند توجه بیشتری شود.

وی ادامه داد: باید اطلاعات شورای عالی بیمه را داشته باشیم تا بدانیم سهم توانبخشی بیماران چه میزان است و نیازها را با کمک مرکز پژوهش ها و معاونت قوانین بررسی و در کمیسیون تلفیق اعمال نفوذ کنیم البته در صورتی که نتوانیم تمامی مطالبات و خواسته هایمان را در کمیسیون تلفیق پیگیری و دنبال کنیم در صحن علنی مطرح خواهیم کرد زیرا تعداد نمایندگان بیشتر است.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس یازدهم افزود: پیش از اینکه به موضوع تامین منابع ورود کنیم باید معاونت قوانین و مرکز پژوهش های مجلس موضوع اصلاح ساختار را مورد توجه قرار دهد و باید بر روی اصلاح خدمات پایه توانبخشی کار کنیم زیرا مربوط به 40 سال پیش است و بسیاری از خدمات توانبخشی توسط بیمه ها پوشش داده نمی شود.

محسنی بندپی با تاکید بر ضرورت توسعه بسته خدمات توانبخشی، گفت: باید بیمه سلامت سازمان بهزیستی و نیروهای مسلح همکاری کنند تا زودتر بتوان خدمات تحت پوشش بیمه ای را گسترش داد البته افرادی که در نشست ها حضور دارند باید ثابت باشند تا بتوان مسائل را به خوبی پیش برد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خطاب به کارشناس مرکز پژوهش ها در این نشست، گفت: آیا در مورد ایجاد منابع جدید می توان از محل جرائم برای حمایت از سالمندان پیش بینی کرد؛ باید توسعه بسته های خدمات پایه را طی 2 هفته آینده مورد بررسی قرار دهیم تا تحقق یابد هر چند اصلاح ساختار کاری دشوار است اما آن را به خوبی جلو می بریم و امیدواریم برای پیش بینی اقدامات موثر و مهم در برنامه هفتم توسعه بتوانیم گام های موثری برداریم.

مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت در این نشست با بیان اینکه بخش خصوصی انگیزه ای برای انجام خدمات با تعرفه دولتی ندارد، گفت: معنی ندارد بخش خصوصی خدمتی که لازم است را انجام دهد را انجام دهد و سپس تکلیف کنیم که باید با تعرفه دولتی قرارداد ببندیم در این رابطه نیاز است حلقه های معیوب اصلاح تا زنجیره ها درست شود.

وی ادامه داد: می طلبد سازمان بهزیستی همکاری لازم را با وزارت بهداشت داشته باشد و تنها بیماران خودشان را مدنظر قرار ندهند زیرا در وزارت بهداشت افرادی وجود دارد که پرونده ای در بهزیستی ندارند.

محسن سلمان نژاد دبیر اجرایی کمیته بهزیستی و توانبخشی در این نشست یادآور شد: در مورد منابعی که باید با خدمات تجمیع شود  با مصطفی سراج مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی  و شورای عالی بیمه بحث و گفت و گو شد و بیان کردند که چون از مسیر شورای عالی بیمه بسیاری از مسائل عبور نمی کند اگر مسیر درست باشد  منابعی که در سازمان بهزیستی از طریق سازمان بیمه می تواند در بحث پوشش های بیمه ای عدالت حفظ شود.

مژگان باقری مشاور پارلمانی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در این نشست، گفت: سازمان بیمه سلامت تعهد کرده که افزایش 20 درصدی خدمات را به شرط تعیین بسته از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای بیماران نادر پیش بینی کند البته این تعهد بر اساس توانایی های سازمان است؛ منابع تجمیع نشده و ما با کمبود منابع روبه رو هستیم.

صدیقی از مرکز پژوهش های مجلس در این نشست، گفت: پیش از اینکه مطالبات و مشکلات افراد دارای معلولیت در صحن برای اعمال در لایحه بودجه مورد بررسی قرار گیرد می طلبد آگاهی نمایندگان نسبت به مطالبات افزایش یابد و در این رابطه آنها را در قالب گزارش تک برگی به نمایندگان ارائه کرد؛ نیاز است محل صرف منابع را مشخص کرد زیرا به دلیل انقباضی بودن بودجه 1401 نمی توانیم بار مالی جدیدی را برای حمایت از سالمندان ایجاد کنیم و وزارت بهداشت از بودجه موجود برای سالمندان باید هزینه کند.

سید سعید انوری رئیس گروه پاراکلینک سازمان بیمه سلامت ایران در این نشست، یادآور شد: طی یکسال اخیر بالغ بر 350 موسسه کاردرمانی و گفتاردرمانی در کل کشور برای پوشش 883 هزار نفر قرارداد بستند و یکی از مهم ترین مشکلات ما پرداخت ها براساس تعرفه دولتی است یعنی حدود 70 درصد در خدمات سرپایی پرداختی داریم و بیماران علاوه بر 30 درصد تعرفه بخش دولتی باید مابه التفاوت تعرفه بخش خصوصی و دولتی را هم پرداخت کنند بنابراین از یک طرف بیمار به دلیل هزینه بالا قید خدمات توانبخشی را می زند و از سویی مراکز توانبخشی رغبتی برای ارائه خدمات ندارند.

وی ادامه داد: هفته گذشته نشستی را با سازمان بهزیستی داشتیم و قرار شد طی نامه ای به شورای عالی بیمه مقرر شود اگر امکان دارد به سمت تعرفه توافقی پیش برویم و اختیارات را به سازمان های بیمه گر بدهیم.

انوری یادآور شد: از سال گذشته چندین برنامه در مورد خدمات توانبخشی داشتیم و برای پوشش 9 خدمت توانبخشی و بیماران اوتیسم کار کردیم البته لیست این بیماران را وزارت بهداشت هنوز به ما ارائه نکرده و باید در سامانه نشان دار شوند تا بتوانند به راحتی خدمات را ارائه کنند؛ خدمات بستری را در مورد 5 بیماری پایلوت کردیم که گلوبال آن ها را پرداخت کنیم و پس از اثربخشی به کل کشور تسری می دهیم؛ می توان در کنار ارائه خدمات بیمه پایه به بیمه شدگان بهزیستی بیمه تکمیلی آن ها را هم مورد توجه قرار داد و مقداری از بودجه را به عنوان سرانه بیمه پرداخت کرد.

محمد نفریه معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در این نشست با بیان اینکه بهزیستی سالانه 8 میلیارد تومان خرید خدمت انجام می دهد، گفت: در این رابطه مددجو هزینه ها را پرداخت و با ارائه فاکتور درصدی از هزینه ها را پرداخت می کنیم البته به دلیل عدم فرهنگ بیمه مددجویان با برخی مشکلات مواجه هستیم و پیشنهاد می شود بیمه سلامت خدمات ستاره دار را افزایش دهد و اگر راهکاری وجود دارد که بخش غیردولتی را ترغیب کنیم که به سمت اصلاح تعرفه ها گام بردارند ورود خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ما مشکلی در مورد تحت پوشش قرار دادن بیماران خاص نداریم و هر فردی را وزارت بهداشت معرفی کند تحت پوشش قرار می دهیم.

محمدتقی جغتایی  در این نشست گفت: 8 هزار کلینیک یا دفتر کار توانبخشی داریم که 17 یا 18 هزار نیروی انسانی در آن ها مشغول اند و به لحاظ نیروی انسانی شرایط مطلوبی داریم البته در مورد پراکندگی با مشکل مواجه هستیم.

مصطفی سراج مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی در این نشست، گفت: مذاکراتی را با شورای عالی بیمه سلامت داشتیم و توقع داریم مسائل و پیشنهادات ما در شورای عالی بیمه چکش کاری شود و برای اینکه سازمان دچار مشکل نشود باید سازوکارها اصلاح شود؛ شورای عالی بیمه در مورد تعیین استاندارد و تعرفه ها بهانه می آورد و می توان به این دو موضوع ورود کرد تا مشکل بیمه سلامت و جامعه هدف حل شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعصبی در بهزیستی وجود ندارد و خارج از چارچوب می توانیم به افراد خدمات ارائه کنیم البته بحث سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت نیست بلکه جامعه هدف است؛ هزینه ها سرسام آور است و نقش شورای عالی بیمه بسیار مهم است، می توان ادبیات خدمات توانبخشی را با شورای عالی بیمه متناسب کرد و بسیاری از منابعی که در قانون بودجه امسال پیش بینی شده را به سمت تامین بیمه هدایت کنیم.

نماینده معلولان جسمی و حرکتی در ادامه این نشست با بیان اینکه اولویت توانبخشی برای معلولان اولویت آخر است، گفت: برخی معلولان به مدت 2 سال است به علت کرونا از منزل بیرون نیامده اند و برخی به مراکز توانبخشی هم مراجعه نداشته اند البته با بی اطلاعی و کم اطلاعی مددکاران و مددجویان مواجه هستیم زیرا نمی دانند چه خدماتی را از چه مراکزی دریافت کنند.

مسئولی از سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در این نشست، گفت: حدود 300 بیماری را تعریف و تمام بیماران را شناسایی کرده ایم البته بیمه سلامت نتوانسته این بیماری ها را شناسایی کند و در صورت شناسایی می توانند خدمات را ارائه کنند؛ ما کمیسیونی داریم که بیماری ها را تشخیص داده و براساس آن نسبت به ارائه خدمات اقدام می کنیم. البته حق نگهداری، هزینه بالایی را برای بیمه شدگان در پی دارد همچنین در مورد اعتیاد سال ها اعتبار به بیمه سلامت داده شده اما بیمه شدگان ما نتوانستند از آن استفاده کنند و نیاز است این مبلغ در اختیار تمامی بیمه ها قرار گیرد.

فرهاد آزادی مدیر توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در این نشست با بیان اینکه امیدواریم با همفکری و همیاری بتوان توانبخشی را به سرانجام رساند تا خدمات مناسبی را ارائه کرد، گفت: در مرز بین بیماری و معلولیت فاصله وجود دارد و از بیمه سلامت برای تحت پوشش قرار دادن بستری ها و سرپایی ها تشکر می کنیم؛ روند استاندارد نویسی برای عملیاتی شدن 8 الی 9 ماه طول می کشد؛ 60 یا 70 درصد بیماران تحت پوشش تامین اجتماعی هستند برای این افراد چه اقدامی باید انجام شود؟

نماینده مراکز توانبخشی در این نشست، گفت: یکی از مشکلات مراکز شبانه روزی ارائه خدمات به افراد مجهول الهویه و فاقد خانواده است و برای توان خواهان مجهول الهویه می توان از اعتبار ماده 6 قانون حمایت از معلولان هزینه کرد در این رابطه می طلبد سازمان بیمه سلامت استفساریه ای برای هزینه کرد منابع ماده 6 به اداره قوانین مجلس ارائه کند تا گره های هزینه کرد این ماده باز شود.

نماینده نابینایان در این نشست، گفت: با اصلاح 2 ماده مشکلات افراد دارای معلولیت حل نمی شود بلکه باید مجلس به اصلاح قانون حمایت از معلولان ورود کند و متولیان را در ماده 6 افزایش داد و واژه «تمامی» را قبل از خدمات توانبخشی پیش بینی کرد و همچنین نیاز است واژه حسی هم پیش بینی شود./

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار