کد خبر: ۷۶۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
بیرجند- امام جمعه طبس با اشاره به اهمیت وحدت در جهان اسلام و حفظ آن از طریق خواص جامعه گفت: وحدت باید بر محور ولایت باشد.

به گزارش آرانیوز:حجت‌الاسلام محمدرضا محمدی  وحدت را در دین اسلام دارای جایگاهی ویژه دانست واظهارکرد: آیات فراوانی از قرآن کریم این مهم را مورد تأکید قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: افزون بر این، آیاتی درباره اصلاح در امور مؤمنان، امت واحده، امت وسط و تنازع نداشتن در موارد مختلف نیز از جمله آن‌ها به شمار می‌آید که از آیات مربوط به وحدت شمرده می‌شوند.

وی ادامه داد: در آیاتی از قرآن که به مسأله وحدت پرداخته شده است، می‌فرماید «اگر وحدت در میان مردم از بین برود، جایگاه اجتماعیشان از بین خواهد رفت و تأثیرگذار نخواهند بود.»

منویات رهبری نصب العین قرار گیرد

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به موضوع وحدت در اندیشه امام خمینی (ره) ابراز داشت: امام خمینی (ره) اساس انقلاب اسلامی بر وحدت دانسته و می‌فرمایند «تفرقه میان مسلمانان نتایج بسیار ذلت‌باری به وجود آورده است که شاید جبران آن هرگز امکان‌پذیر نباشد، زیرا اجانب بر مسلمانان سلطه یافته و جوامع اسلامی را تحت سلطه استعماری خود قرار داده‌اند».

وی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «من از قدیم این اعتقاد و تفکر را درباره اتحاد جهان اسلام داشتم و آن را یک کار استراتژیک می‌دانم، نه یک تاکتیک و عمل مصلحتی که در مقاطعی انجام شود»، بیان داشت: علما و اندیشمندان باید دستور رهبر معظم انقلاب را نصب العین خود قرار دهند.

وی تصریح کرد: تدوین منشور وحدت اسلامی به همت علمای اسلام، یک ضرورت و مطالبه تاریخی است که اگر این کار را انجام ندهیم آیندگان ما را مؤاخذه خواهند کرد.

امام جمعه طبس با بیان اینکه سه نوع وحدت داریم، گفت: یک نوع آن وحدت در قلمرو ادیان آسمانی است که از آن به وحدت دینی یاد می‌کنیم و متأسفانه امروز به دلیل شیطنت‌های استکبار جهانی، وحدت دینی در جهان محقق نشده است.

وی با اشاره به وحدت در قلمرو دین خاص به عنوان دومین نوع وحدت بیان کرد: از آن به وحدت در قلمرو جهان اسلام یاد می‌کنیم که بیشتر به دنبال این هستیم.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: امام خمینی (ره) نیز فرمودند «امروز جهان اسلام یک و نیم میلیارد جمعیت دارد؛ اگر هر مسلمانی یک سطل آب بریزد اسرائیل را آب می‌برد» این اشاره و تأکیدی بر جایگاه وحدت است.

استکبار به دنبال ایجاد تفرقه در جهان اسلام

وی با بیان اینکه نوع سوم وحدت، وحدت در قلمرو مذهب است، گفت: این وحدت مذهبی را به عنوان وحدت شیعه می‌شناسیم که متأسفانه برخی به دنبال تفرقه در دین شیعه و انحراف در اعتقادات تشیع و فرقه‌های نوظهوری مانند یمانی و احمد الحسن و شیعه انگلیسی که استکبار به دنبال ایجاد تفرقه در بین شیعیان است.

وی ابراز امیدواری کرد که امت اسلامی به اهمیت موضوع وحدت توجه داشته باشند و ادامه داد: اگر مسلمانان امروز در کنار هم قرار گیرند و امت واحده جهانی تشکیل شود، استکبار جهانی در برابر این امت جهانی عاجز خواهند بود.

استاد حوزه علمیه، مشترکات اسلامی و دشمنان مشترک جامعه اسلامی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: طبق مبانی فقهی، جایگاه وحدت در اسلام بسیار رفیع است و تقریباً تمامی علمای اسلام با تعابیر مختلف فرموده‌اند که باید وحدت جهان اسلام شکل گیرد.

حجت الاسلام محمدی تصریح کرد: امروز همه عقلای جامعه اسلامی نیز می‌دانند که استکبار جهانی به دنبال تفرقه در جهان اسلام است و اگر آن‌ها بتوانند در این نقشه شوم موفق شوند، ضربه بزرگی بر اسلام و پیکره اسلام می‌زنند؛ اما با هوشیاری امت اسلامی نقشه آن‌ها نقش بر آب خواهد شد.

وی بیان داشت: مردم ما در قضیه مشروطه، تجربه تلخی به یاد دارند، در آن جریان با فتوای میرزای شیرازی، استعمار انگلیس به خاک مذلت نشانده شد، اما دشمنان با نفوذی که در این جریان ایجاد کردند، شیخ فضل الله را پای چوبه دار بردند و برای این اعدام کف زدند.

حجت‌الاسلام محمدی با تاکید بر اینکه امروز وحدت ما باید بر محور ولایت باشد؛ بیان کرد: به تعبیر پیامبراکرم (ص)، عوام این امت اصلاح نمی‌شوند مگر خواص آن جامعه اصلاح شوند.

امام جمعه طبس گفت: بنابراین امیدواریم خواص امت، روحانیت، اساتید دانشگاه، معلمان، تریبون‌داران و قلم‌به دستان و هر کس که در این جامعه یک پایگاه و جایگاه اجتماعی دارد، تأثیر قلم، نفس و بیانش در خدمت اتحاد امت اسلام باشد تا جهان اسلام به سمت و سوی اهداف عالیه سوق داده شود.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار