کد خبر: ۷۶۱۷۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
کذب بودن ادعای مسئولان دولت روحانی درباره سرطان‌زا بودن بنزین تولید پتروشیمی‌ها پس از هشت سال افشا شد تا پرونده افرادی چون معصومه ابتکار و بیژن زنگنه به قوه قضائیه ارسال شود.

به گزارش آرانیوز، گزارش اصل ۹۰ مجلس در رابطه با توقف تولید بنزین پتروشیمی‌ها به بهانه آلودگی آن و نقش دولتمردان سابق در این موضوع به قوه قضائیه ارسال شد.

در دولت دهم به دنبال تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران در زمینه جلوگیری از مشارکت شرکت‌های خارجی در ساخت پالایشگاه‌ها  و در پی آن کاهش میزان ذخایر سوخت و به کندی پیش رفتن برنامه‌های توسعه‌ای پالایشگاه‌ها موضوع مخلوط کردن بنزین تولید شده در پالایشگاه با ترکیبات پتروشیمی به عنوان یک اقدام ابتکاری برای جبران کمبودها در دستور کار قرار گرفت.

 

پس از این اقدام ابتکاری برای جبران کمبود بنزین در کشور، با شروع به کار دولت حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ موضوع آلوده بودن بنزین تولیدی و سرطان‌زا بودن آن به واسطه میزان زیاد بنزن، موج نگرانی جدی را برای مردم به همراه داشت که درپی آن کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با دعوت از مسئولان و کارشناسان در این حوزه  به موضوع ورود کرد.

سند دروغگویی ابتکار، زنگنه و روحانی درباره بنزین داخلی/ تاکید همه دستگاه‌های نظارتی بر کذب بودن ادعای دولت روحانی درباره بنزین پتروشیمی

بر اساس گزارش ارائه شده کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی آقای زنگنه و خانم ابتکار تعهدات شرعی و قانونی خود را در زمینه عدم اعلام مطالب خلاف واقع و غیرمستند را نقض کرده ‌اند و این موضوع تشویش اذهان عمومی، اشتباه محاسباتی،   خسارت میلیاردی به بیت المال، تضییع حقوق عامه و ایجاد موانع برای کارکنان وظیفه‌شناس در انجام وظایف محوله را به همراه داشته است.

سند دروغگویی ابتکار، زنگنه و روحانی درباره بنزین داخلی/ تاکید همه دستگاه‌های نظارتی بر کذب بودن ادعای دولت روحانی درباره بنزین پتروشیمی

در نشست امروز صحن علنی  علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون متبوع خود را در زمینه رسیدگی به تخلفات وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست در ارائه گزارش ناصحیح در خصوص بنزین تولیدی صنایع پتروشیمی را قرائت کرد. این گزارش پس از قرائت در صحن علنی مجلس به قوه قضائیه ارجاع شد.

متن گزارش بدین شرح است: رسیدگی به تخلفات وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست در ارایه گزارش ناصحیح  درخصوص بنزین تولیدی صنایع پتروشیمی

 

از سال ۱۳۸۹ پیرو تحریم‌های آمریکا مبنی بر «ممانعت از مشارکت شرکت‌های بین‌المللی در اجرای طرح‌های پالایشگاهی و فروش سوخت به ایران» میزان واردات بنزین با افت قابل توجهی همراه شد. با عنایت به کاهش حجم ذخایر استراتژیک سوخت کشور و تعویق برنامه‌های توسعه و احداث واحدهای جدید پالایشگاهی، موضوع اختلاط بنزین تولیدی پالایشگاهی کشور با ترکیبات پتروشیمی (ریفرمیت) به عنوان یک اقدام تدافعی و ابتکاری به منظور جبران بنزین وارداتی در دستور کار مسئولان ذی‌ربط در مجموعه وزارت نفت قرار گرفت. متعاقب اجرای طرح تولید پتروشیمی از تاریخ   ۲۸/  ۵/۱۳۸۹ و استفاده از ریفرمیت در تولید بنزین، موضوع آلوده بودن بنزین تولیدشده با استفاده از ریفرمیت دریافتی از صنایع پتروشیمی و بحث سرطان‌زا بودن آن به علت داشتن میزان بالای بنزن، نگرانی‌های جدی را در سطح جامعه نسبت به وضعیت سلامت مردم ایجاد نموده بود. کمیسیون اصل نودم (۹۰) قانون اساسی در جلسه مورخ   ۲۱/۱۰/۱۳۹۳ گزارش تهیه شده درخصوص موضوعات مذکور را برای قرائت از سخنگاه مجلس تصویب و طی نامه شماره   ۷۲۶۳/ ۵۵۱۶۸/۹۰مورخ   ۲۳/ ۱۰/ ۱۳۹۳ به هیأت رئیسه ارسال کرد ولی در دستور کار مجلس قرار نگرفت که با توجه به اهمیت حمایت از تولید داخلی، گزارش مذکور، مجدداً با تغییرات جزئی تقدیم ملت شریف ایران می شود.

 

۱- نظرات رسمی دستگاه های مسئول و نظارتی

 

الف- نظرات سازمان حفاظت محیط زیست:

 

گزارش‌های سازمان حفاظت محیط زیست حاکی از آلودگی شدید بنزین‌های تولیدی پتروشیمی‌ها بوده و همین امر منجر به آلودگی هوا شده است.

 

تولید ریفرمیت پتروشیمی یا پیرولیز یا کلاً ترکیباتی که بنزن تولید می کنند، سرطان‌زاست.

 

بر اساس آزمایشات انجام‌شده در سالهای ۱۳۹۱، ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ بنزن سوخت کلانشهرهای اندازه‌گیری‌شده، از ۶ تا ۸ درصد و آروماتیک آن ۷۰ درصد بوده است.

منبع: مشرق
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار