کد خبر: ۷۶۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
رجب طیب اردوغان در سایه برخی سیاست‌های ناصواب و شرایط نامساعد بین‌المللی و منطقه‌ای، ترکیه را در بن بست پیچیده‌ای گرفتار کرده است.

به گزارش آرانیوز، دولت ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور که طی ۲۰ سال گذشته ریاست حزب حاکم در این کشور را در اختیار داشته، این روزها در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی شرایط مناسبی ندارد.  درحالی که ارزش لیره این کشور روز به روز با کاهش مواجه است، اوضاع  نیروهای نظامی این کشور در جبهه سوریه نیز مناسب نیست و در عین حال افزایش محبوبیت امام اوغلو شهردار منتخب استانبول و یکی از گزینه‌های احتمالی ریاست اپوزیسیون ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری آینده نگرانی‌هایی را برای اردوغان ایجاد کرده است. مهم‌ترین چالش‌های این روزهای اردوغان را می توان در موارد زیر برشمرد:

الف: شکست راهبرد سیاست خارجی:

در شرایط کنونی بزرگ‌ترین نگرانی خارجی اردوغان را می‌توان افزایش تنش ترکیه با روسیه و آمریکا دانست.  اختلافات موجود میان ترکیه و روسیه تاثیر منفی در شرایط نظامیان این کشور در سوریه گذاشته و سرنوشت آنها را با ابهام مواجه کرده است. در همین رابطه جمعه گذشته در حمله‌ای که به یک کاروان نظامی ترکیه در منطقه معرة مصرین در ادلب صورت گرفت، دو نظامی ترک کشته و ۵ نفر دیگر زخمی شدند.

پیامدهای منفی مداخلات منطقه‌ای ترکیه بر اقتصاد شکننده این کشور / موج آوارگان، حملات شبه نظامیان کُرد و تنش با روسیه و امریکا آینده سیاسی اردوغان را تهدید می‌کند +فیلم و تصاویر

بعد از اینکه نشست ماه گذشته  اردوغان با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با چالش همراه شد و به موفقیت قابل توجهی دست پیدا نکرد،  روسیه به تازگی با صدور بیانیه‌ای بر حق رسمی دمشق در بازپس گیری تمامی اراضی این کشور از جمله ادلب تاکید کرده است. این موضوع می‌تواند نشان دهنده چراغ سبز مسکو برای افزایش حملات ارتش سوریه به ادلب باشد که ممکن است از حمایت نظامی و لجستیک روسیه نیز برخوردار شود و نیروهای ترک را در شرایط نامساعدی قرار دهد.

آغاز حملات موشکی در منطقه سرمدا در نزدیکی ادلب نشان دهنده توافق سوریه و روسیه برای پایان دادن به منطقه امن ترکیه در شمال غرب این کشور است و  این حمله که مواضع وابسته به گروه تروریستی هیئت تحریر شام را  هدف قرار داد، باعث کشته شدن ۴ تن از رهبران آنها شده و یک  کارخانه گاز وابسته به شرکت سوخت وتد که تحت کنترل این گروه تروریستی در آمده بود را منهدم کرد. گرچه اطلاعات میدانی نشان از آغاز فعالیتهای نظامی ترکیه برای تحت کنترل گرفتن شهر تل رفعت حکایت دارد، اما به نظر می‌رسد این اقدام آنکارا جدی نیست، همانطور که حملات مشترک روسیه و سوریه ضد منافع ترکیه در سوریه نیز تنها برای اثبات جدیت طرفین در درخواست مطالباتشان از آنکارا مطرح شده و دست کم در کوتاه مدت به صورت جدی دنبال نخواهد شد. شهر تل‌ رفعت تحت اختیار کردهای مورد حمایت روسیه قرار دارد و حمله به آن به معنی اعلان جنگ به مسکو است.

 

 
 
 

 

حمله توپخانه‌ای ارتش سوریه به محل تجمع فرماندهان تحریرالشام

در طرف مقابل؛ اردوغان عملیات نظامی خود در سوریه را با حمایت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا آغاز کرد، اما در ادامه مجبور به توافق با پوتین برای جلوگیری از پیشروی نیروهای نظامی سوریه شد تا موجودیت نظامی ترکیه در دو منطقه کوچک تل ابیض و رأس العین باقی بماند.

منبع: مشرق
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار