کد خبر: ۷۶۱۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
نهمین گزارش نظارتی مجلس از تخلفات دولت به قوه قضاییه ارسال شد، یکی از ظرفیت های موثر قانونی کشور اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس است که اگر قوه قضاییه به موقع به پرونده های آن رسیدگی کند حتی می تواند از استیضاح وزرا موثرتر باشد.
 
 
گزارش

به گزارش آرانیوز، نشست علنی امروز (سه شنبه 27 مهرماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت 7 و 58 دقیقه و با حضور 210 از نمایندگان آغاز شد. رئیس مجلس پیش از آغاز دستور کار جلسه، گفت: امروز دوازدهم ماه ربیع الاول و آغاز هفته وحدت است که این هفته و پیشاپیش میلاد نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) را به همه مسلمانان جهان به ویژه ملت عزیز و شریف ایران عرض تبریک و تهنیت می گویم.

در این جلسه نمایندگان برخی تخلفات دولتمردان را به قوه قضاییه ارسال کردند، نمایندگان مجلس یازدهم از ابتدای سال 1400 نسبت به ارسال 8 فقره گزارش نظارتی در خصوص نقض اجرای ناقص و استنکاف از اجرای اصل یکصد و سی و چهارم (134) قانون اساسی و قوانین متعدد در موضوع عدم تصویب تمام یا بخشی ‌از مقررات و آیین‌نامه‌های اجرائی قوانین، مغایرت های قانونی در نحوه انتخاب و انتصاب رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، استنکاف رئیس جمهور از اجرای اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی در موضوع سند ۲۰۳۰، بررسی عملکرد استانداری خوزستان، استنکاف از اجرای ماده (1) قانون مدنی از سوی حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور سابق، نقض در اجرای قانون تمرکز اختیارات و وظایف بخش کشاورزی در راستای اعمال ماده ۲۳۴ قانون اساسی، موضوع بررسی گرانی و نابسامانی های اخیر بازار و چرایی تاخیر چندماهه در ترخیص کالاهای اساسی را جهت رسیدگی به قوه قضائیه موافقت کردند.

ارسال گزارش تخلفات به قوه قضاییه

غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش کمیسیون متبوعش را درخصوص دلایل تاخیر چندماهه در ترخیص کالاهای اساسی قرائت کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت علی الراس و بدون تصمیم‌گیری قانونی در این کارگروه، نسبت به تعیین کالاهای مشمول این حکم قانونی اقدام می‌کند که این اقدام مغایر قانون می‌باشد. از طرف دیگر صرفاً کالاهای مصرفی مشمول حکم این ماده قانونی هستند در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت خارج از حدود موضوع این ماده قانونی، کالاهای واسطه ای را نیز در دایره شمول این محدودیت وارداتی قرار داده است که این اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه آثار مالی و اقتصادی آن تخلف و نیازمند رسیدگی قضایی است.

 

ترخیص کالاهای اساسی

در نهایت نمایندگان در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد چرایی تاخیر چندماهه در ترخیص کالاهای اساسی مورد نیاز کشور، با 195 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 234 نماینده حاضر در صحن با این گزارش موافقت کرده و آن را به قوه قضائیه ارسال کردند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی همچنین گزارش را درخصوص عملکرد سازمان امور مالیاتی در تهیه و اجرای طرح جامع مالیاتی قرائت کرد و با اشاره به مهمترین تخلفات احصاشده گفت: در اجرای پروژه های مختلف از جمله  طراحی و اجرای سامانه نرم‌افزاری یکپارچه مالیاتی (ITS)، پروژه انتخاب حسابرسی بر مبنای ریسک، پروژه طرح ریزی روابط با صاحبان منافع (SRP)، در اجرای پروژه تدوین استراتژی منابع انسانی و مدل ارائه خدمات آن (HRS) و دراجرای پروژه‌های HR شامل TSP,ORG,RAH  تخلفاتی صورت گرفته است.

 

 

فرار مالیاتی

نمایندگان نیز گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص عملکرد سازمان امور مالیاتی در تهیه و اجرای طرح جامع مالیاتی، با 186 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 241 نماینده حاضر در صحن با این گزارش موافقت کرده و آن را به قوه قضائیه ارسال کردند.

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره عملکرد سازمان امور مالیاتی، تاکید کرد: این سازمان قراردادهای منعقده با شرکت های خارجی را از مجلس مخفی نگه داشته است که قوه قضائیه باید به آن ها رسیدگی کند.

 

علیرضا سلیمی

در ادامه نمایندگان مجلس در پی توضیح رئیس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت اعمال نظر دولت جدید در رابطه با طرح توسعه پایدار و زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار، با ارجاع آن به کمیسیون صنایع و معادن موافقت کردند.

سپس بررسی لایحه اصلاح ماده (۸) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه در دستورکار قرار گرفت. با توجه به اینکه برخی ابهامات در لایحه مشهود بود، هیات رئیسه مجلس  این گزارش را برای بررسی و اصلاح به کمیسیون اقتصادی ارجاع دادند تا در قالب 2 شوری مورد بررسی قرار گیرد.

 

اشتغال کار صنعت

همچنین نمایندگان در جریان بررسی گزارش کمیسیون عمران در مورد لایحه تصویب اصلاحات کنوانسیون بین‌المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان، با 192 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 244 نماینده حاضر در صحن با اصلاحات این لایحه جهت تأمین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.

رتبه بندی معلمان با هدف کیفیت بخشی تعلیم بررسی شد

مجلس طبق اعلام قبلی خود به بررسی لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان ورود کرد و ماده یک این لایحه را به منظور کیفیت بخشی به فرآیند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداخت‌ها براساس تخصص و شایستگی‌ها تصویب و مقرر کرد که نظام رتبه بندی معلمان بر اساس نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تعیین و اجرا می‌شود.

 
نظام رتبه بندی معلمان

در میانه بررسی این لایحه  محمدتقی نقدعلی  در اخطاری بر اساس اصل (75) قانون اساسی گفت: پیشنهاداتی که تاکنون مطرح شد بار مالی مضاعف بر این لایحه تحمیل می‌کند و اصل لایحه را در اجرا با مشکل مواجه می‌کند بنابراین از نمایندگان می‌خواهم تا از ارائه این پیشنهادات منصرف شوند که بتوانیم با تصویب سریع این لایحه در مقابل فرهنگیان جامعه رو سفید شویم.

از سوی دیگر  سیدغنی نظری خانقاه  با استناد به ماده (75) آیین‌نامه داخلی مجلس خطاب به دلخوش با بیان اینکه منظور من در پیشنهاد پست‌های فعال در ستاد مانند وزارت آموزش و پرورش بود، افزود: از این گونه حرکت‌های پوپولیستی سودی نخواهید برد. چرا همکاران را تخریب می‌کنید، ابتدا طرح را مطالعه کنید سپس اظهارنظر کنید.

در انتهای نشست علنی نیز رضوانی در تذکری شفاهی یک سوءتفاهم پیرامون نظام رتبه بندی معلمان را واکاوی کرد، گفت:  چرا اگر ما در روش، تفاوت نظر داریم باید اتهام زنی کنیم در حالی که همچنان که در مورد اعضای هیات علمی نه طرحی آمد و نه لایحه اما افزایش حقوق آن ها در بودجه پیش بینی و اجرا شد در این مورد نیز مقدمات آن فراهم می شود و این مقدمات به معنای صرف زمان طولانی نیست.

همچنین احمد امیرآبادی فراهانی در تذکری آیین نامه ای با استناد به جز یک بند ب ماده 149، گفت: براساس این جزء در آیین نامه آمده که چنانچه پیشنهادات نمایندگان چاپ شده باشد در حذف کل یا جزء یا پیشنهادات اصلاحی می توانند مطرح کنند اینکه چنانچه مخالف با اصل 75 قانون اساسی باشد باید اخطار داده شود. رئیس اخطار را بپذیرد، مجلس به اخطار رأی دهد، بعد از آن پیشنهادات مطرح نشود.

محمدباقر قالیباف که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به این تذکر، گفت: این تذکر شما وارد نیست در ماده 140 آئین نامه داخلی مجلس آمده که رئیس جلسه مکلف است در قبول طرح با پیشنهادات و اصلاحیه ها براساس رعایت اصل 75 عمل کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در خصوص پیشنهاد آقای کوچکی نژاد نیز اگر مربی ورزشی معلم است شامل این لایحه می شود و اگر معلم نیست فرق می کند چرا که در این قانون بحث رتبه بندی معلمان است. معلمی که مسئولیت اداری در هر بخش از آموزش و پرورش را داشته باشد و معلم باشد شامل رتبه بندی می شود و از امتیازات آن برخوردار است.

پس از بررسی برخی مواد لایحه رتبه بندی نظام معلمان، مجلس وارد بیان نطق تعدادی از نمایندگان شد و  علی کریمی فیروزجائی  اسامی ناطقان میان دستور را قرائت کرد.

 

ناطقان میان دستور

عبدالکریم جمیری نماینده مردم بوشهر و گناوه و دیلم در نطق گفت: حجم محرومیت‌های بیشمار بوشهر در کنار نعمت‌های آن بی‌معنی است/ درآمدهای استان هزینه کلانشهرها نشود

سیدعلی یزدی خواه نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در نطق بیان کرد: مجلس یکپارچه موافق طرح رتبه بندی معلمان است

سیدمصطفی آقامیرسلیم نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در نطق اظهار داشت: شاهد ریشه‌دار شدن قاچاق رسمی بدلیل عدم اتصال سامانه گمرک به سامانه جامع تجارت هستیم

مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و طارم در نطق عنوان کرد: استاندارد تولید آمار نیازمند بازیابی و اصلاح جدی است

مسلم صالحی نماینده مردم اقلید در نطق گفت:  اقلید سهم ناچیزی از مصوبات سفر استانی رئیس جمهور دارد.

سپس طبق روال همیشگی نشست های علنی مجلس تعدادی از نمایندگان در قالب تذکرات شفاهی به مسئولان اجرایی نکاتی را یادآورد شدند.

 

تذکرات شفاهی نمایندگان

صفائی در تذکر شفاهی گفت:نظام صنفی کشاورزی و دامپزشکی به کانون باج خواهی از کشاورزان و دامداران تبدیل شده است.

نوروزی در تذکر شفاهی تاکید کرد: بررسی لایحه رتبه بندی معلمان با هدف توجه به فرهنگیان صورت می گیرد.

یوسفی در تذکر شفاهی بر لزوم صدور دستور وزرای جهاد و نیرو برای کشت پاییزه خرمای خوزستان  تاکید کرد.

ایری در تذکر شفاهی گفت: دستورالعمل مصوبه محرومیت زدایی صرفا برای پرداخت بدهی دولت قبل است.

پاک مهر در تذکر شفاهی مطرح کرد: چرا وزارت تعاون تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۰ را اجرا نمی‌کند.

نخعی در تذکر شفاهی گفت: مرکزنشینان باید مرزنشینان را دریابند.

حسینی در تذکر شفاهی بیان کرد: دولت برای استمهال وام های کشاورزی اهتمام ویژه ای داشته باشد.

اسماعیلی در تذکر شفاهی اظهار داشت: نظام رتبه بندی معلمان نتایج موثری برای معلمان خواهد داشت.

سعیدی در تذکر شفاهی  ضرورت ایجاد دانشگاه علوم پزشکی چابهار  رامطرح کرد.

روشنفکر در تذکر شفاهی بر لزوم توجه ویژه بنیاد شهید به مشکلات استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد.

متفکر آزاد در تذکر شفاهی گفت: وزیر نفت مصوبه شرکت ملی گاز ایران را لغو کند.

نجابت در تذکر شفاهی اظهار داشت: منابع بنیاد برکت در اختیار مردم و واحدهای تولیدی قرار گیرد.

حسین‌زاده در تذکر شفاهی بر ضرورت نگاه کارشناسی به مصوبات و اخذ بودجه در سفرهای استانی رئیس جمهور تاکید کرد.

در انتهای تذکرات شفاهی نایب رئیس مجلس از ستاد کل نیروهای مسلح خواست تا نسبت به پرداخت فوق العاده مناطق جنگی به ذینفعان اقدام کند.

در نهایت عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی امروز (سه شنبه، 27 مهرماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت 11 و 57  به صدا درآورد گفت: نشست بعدی (چهارشنبه، 28 مهرماه) ساعت  7:45 صبح با ادامه دستور کار هفتگی مجلس برگزار می شود./

 

 

منبع:خانه ملت

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار