کد خبر: ۷۶۱۴۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.
امروز ۲۸مهرماه/ سایه سنگین کمیسیون اصل نود بر وزارت نفت وتخلفات آن و سازمان بورس اوراق بهادار زیر تیغ کمیته تحقیق و تفحص می رود/امروز قرائت کمیسیون اصل نود در صحن پارلمان/چشم‌ معلمان برای رتبه بندی هنوز به صحن علنی بهارستان دوخته شده است و در دستور کار خود نمایندگان درحال برگزاری است/ خبرنگار مستقر در صحن علنی مجلس/دقایقی پیش آغاز نشست جلسه علنی مجلس با حضور قالیباف رئیس مجلس و تبریک هفته وحدت و میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام و امام صادق
 

به گزارش آرانیوز، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه 28 مهرماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی رأس ساعت 8  و با حضور 194 از نمایندگان آغاز شد.

رئیس مجلس در ابتدای جلسه، هفته وحدت و میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام و امام صادق(ع) را تبریک گفت.

 حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

ادامه رسیدگی گزارش شور دوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد لایحه نظام رتبه بندی معلمان.

گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در مورد طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان.

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح مدیریت تعارض منافع.

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه مقاوله نامه بازرسی کار 1947 (1326).

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه تصویب مقاوله نامه ایمنی و بهداشت شغلی (۱۹۸۱) (۱۳6۰) و پروتکل ۲۰۰۲ (۱۳۸۱) مقاوله نامه ایمنی و بهداشت شغلی.

بررسی تقاضای عدهای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری طبق اصل 85 قانون اساسی.

گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار.

گزارش کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مورد رسیدگی به تخلفات وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست در ارایه گزارش ناصحیح در خصوص بنزین تولیدی صنایع پتروشیمی./

سیدناصر موسوی لارگانی در نطق میان دستور

سیدناصر موسوی لارگانی جلسه علنی امروز (چهارشنبه 28 مهرماه) مجلس شورای اسلامی با استناد به مواد 194 و 22 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: بر اساس ماده 194 اخطار راجع به منافى بودن طرح‌ها و لوایح و سایر موضوعات مورد بحث در مجلس با قانون اساسى مقدم بر اظهارات دیگر است و مذاکرات در موضوع اصلى را متوقف می‏کند. این اخطار باید قبل از رأی‌گیری و با استناد به اصل مربوطه حداکثر ظرف سه دقیقه به‌عمل آید. درصورتى‌که رئیس‌مجلس اخطار را وارد بداند بدون بحث از مجلس نظرخواهى میکند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: در حالی که اکنون تنها شما و هیأت رئیسه با توجه به اینکه پیشنهادات نمایندگان را مخالف اصل (75) و اصل (85) می‌دانید، آنها را طرح نمی‌کنید. بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس اگر پیشنهادی با قانون اساسی مغایر است، باید به رأی نمایندگان گذاشته شود و اگر نمایندگان آن را وارد دانستند، نباید طرح شود و اگر پیشنهاد مذکور را مغایر با قانون اساسی ندانستند، پیشنهاد طرح شده و در مرحله بعدی نمایندگان نسبت به خود پیشنهاد رأی می‌دهند.

وی ضمن تشکر از هیأت رئیسه، رئیس مجلس و نمایندگان که طرح رتبه‌بندی را در دستور کار قرار داده و در حال بررسی آن هستند، اضافه کرد: این طرح مدت‌هاست که مطالبه فرهنگیان است و از آنجا که از مدت‌ها پیش در دستور کار مجلس و کمیسیون آموزش بود، معاونت قوانین می‌توانست پیشنهادات نمایندگان را بررسی کند و در صورت مغایرت آنها با قانون اساسی از درج پیشنهاد نمایندگان در لیست پیشنهادات جلوگیری کنند تا وقت مجلس گرفته نشود زیرا برای آن هزینه می‌شود.

دکتر محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: در ارائه پیشنهادات نیز باید به رعایت اصل (75) قانون اساسی توجه شود. معاونت قوانین نمی‌تواند پیشنهاد نماینده‌ای را حذف کند و تنها می‌تواند نسبت به آن اظهارنظر کند که آیا با اصل 75 مغایرتی دارد یا خیر./

سید کاظم دلخوش اباتری در نطق میان دستور

، سیدکاظم دلخوش اباتری در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 28 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود، گفت: مسئولان همه مملکت را از دانشگاه امام صادق منصوب می کنند، ما استان ها به جهنم؛ یک موقع دولت از امام زمان این موضوع را نگیرد. امیدواریم دولت از توانمندی استان ها استفاده کند.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در رابطه با قیمت برق باید جلسه ای با مشارکت کمیسیون اصل 90، انرژی و هیات رئیسه مجلس برگزار شود تا وزیر مربوطه در خصوص پول های اضافه دریافت شده از مردم پاسخ دهد.

وی در رابطه با مساله تامین قیر افزود: روال تامین قیر در کشور باید تغییر کند، دو روز پیش اعتبار پیش بینی شده برای این موضوع ابلاغ شد و سپس 2 میلیون تومان قیمت قیر افزایش یافت؛ سالانه 2.5 میلیون تن قیر در کشور نیاز است لذا این موضوع باید خارج از سیستم بورس و پالایشگاه های خصوصی پیش بینی شود و نهایتا در قبال آن به پالایشگاه ها نفت و مواد نفتی داده شود. یکی از بهترین راه ها برای خدمت به مردم آسفالت کردن مسیر روستاها و شهرها است.

دلخوش تصریح کرد: رهبر انقلاب برای مبارزه در جنگ اقتصادی دستور تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا را دادند؛ البته تذکر دادند که آن ها حق دخالت در امر قانونگذاری را ندارند؛ برداشت از تبصره 4 یا برخی از مواردی که نیاز به حکم قانونی دارد به این شورا مرتبط نیست. تعدد جایگاه قانونگذاری نباید وجود داشته باشد زیرا قانونگذاری مربوط به مجلس است.

همچنین علی نیک زادثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده صومعه سرا، گفت: کمیسیون انرژی در خصوص مساله مربوط به برق جلسه ای گذاشتند تا موضوع بررسی شود همچنین موضوع مرتبط با مساله تامین قیر نیز طی روزهای آینده با حضور مسئولان آینده بررسی خواهد شد./

ابراهیم عزیزی کرمانشاه

ابراهیم عزیزی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 28 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی، گفت: معلمان در بالاترین مرتبه قرار دارند چرا که وظیفه تعلیم و تربیت فرزندان ایران همیشه سرافراز را عهده دار هستند. وظیفه دولت و مجلس نیز خدمت به معلمان است و این حمایت باید در قوانین و مقررات و حقوق و دستمزد آن ها نمود پیدا کند.

نماینده مردم کرمانشاه درمجلس شورای اسلامی افزود: ما با افتخار نوکر معلمان هستیم و می گوییم معلم نباید هیچ دغدغه ای جز معلمی داشته باشد، معلم نباید نگران استخدام رسمی و تبدیل وضعیت باشد و باید از بالاترین حقوق و مزایا برخوردار شود چرا که این عزت و کرامت واقعی معلم است.

وی همچنین در خصوص پرداخت حق مناطق جنگی، گفت: این قانونی است که باید پرداخت و اجرا شود و باید همسان سازی حقوق بازنشستگان، نیروهای لشگری و تامین اجتماعی محقق شود./

احمد راستینه در نطق میان دستور

 احمد راستینه هفشجانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 28 مهرماه) مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک هفته وحدت به همه مسلمانان و برادران شیعه و سنی جهان اسلام گفت: ملت ایران، آذربایجان، افغانستان و سایر ملت های منطقه با هم پیوستگی تمدنی داریم، لذا به آقای الهام علی اف تذکر می دهم که مراقب خشم ملت ها باشد، ملت ها با برادری سالیان دراز در کنار هم زندگی می کنند و این بهم پیوستگی ادامه خواهد داشت.

نماینده مردم شهرکرد، بن وسامان در مجلس ضمن تبریک هفته تربیت بدنی افزود: از وزارت ورزش و جوانان انتظار دارم در راستای حمایت جدی از مدال آوران، اقدام ویژه انجام دهد. قهرمانان در محضر رهبر معظم انقلاب نکاتی را پیرامون مباحث مسکن و اشتغال مطرح کردند که زیبنده این قهرمانان ورزشی نیست، بنابراین برای یک بار برای همیشه باید به این دغدغه ها خاتمه داده شود.

وی با اشاره به اقدام شایسته پهلوان محمدرضا گرایی که مدال خود را به شهید گمنامی که از او معجزه دیده بود، تقدیم کرد، اظهار کرد: اتفاقات عجیبی در فدراسیون فوتبال رقم خورده، اظهارات عجزگونه رئیس فدراسیون خنده دار است، از آقای عزیزی خادم که خانواده های متدین و از بچه های انقلاب است، تعجب می کنم که چنین اظهارات عجزگونه ای را که زیبنده ملت سرافراز ایران اسلامی نیست، مطرح می کند. وزارت ورزش و جوانان تذکرات لازم را دهد.

راستینه با بیان اتفاقات عجیبی که در تغییر پوشش و حجاب در حال رخ دادن است، گفت: دستگاه های مختلف براساس وظایف و تکالیفی که شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص کرده، اقداماتی را انجام دهند. وزارت فرهنگ و نیروی انتظامی مبادا در خواب خرگوشی بروند و به بهانه مشکلات اقتصادی این وضعیت نابهنجار پوشش و حجاب را فراموش کنند. جامعه متدین ایران اسلامی این وضعیت را برنمی تابد، فرمانده ناجا وظیفه ای جدی دارد که با این نوع پوشش ها برخورد کند، وزارت فرهنگ نیز به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ساماندهی مد و لباس را در دستور کار قرار دهد.

وی همچنین ضمن تقدیر از رئیس جمهور به جهت سفرهای استانی اخیر گفت: انتظار می رود این سفرها با برنامه ریزی جامع و کارشناسی تر انجام شود تا نتایج مطلوب تری داشته باشد./

محمد علی محسنی بندپی در نطق میان دستور

، محمدعلی محسنی بندپی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 28 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی ضمن تبریک هفته وحدت گفت: علی رغم شتاب قابل توجه در تامین واکسن مورد نیاز توسط دولت محترم ، همچنان ویروس کرونا روزانه بیش از 10 هزار نفر را مبتلا کرده و جان نزدیک به 200 نفر را می گیرد. اخیراً باخبر شدیم که دورکاری به صورت صددرصد از دستور کار دستگاه های اجرایی خارج شده است که این موضوع مغایر اسناد بالادستی و سلامت مردم و تهدیدکننده سلامت خانواده هاست و موجب باز کردن آغوش برای پیک ششم کرونا می شود.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس یازدهم افزود: دورکاری حدود 30 سال است که توسط کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته اجرا می شود و عمدتاً نه برای بیماری یا کووید 19 بلکه با هدف افزایش بهره وری، کاهش ترافیک و آلودگی هوا اجرا می شود.

وی تاکید کرد: مجلس باید وارد این موضوع شود و برای مراقبت از سلامت مردم و افزایش بهره وری دستگاه های اجرایی تصمیم بگیرد./

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار