کد خبر: ۷۶۱۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۶
طبق گفته سردار باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح، ایران قصد خرید بالگرد و جنگنده از روسیه دارد که این امر می‌تواند موازنه قدرت هوایی در منطقه را تا حد زیادی به نفع کشورمان تغییر دهد.

به گزارش آرانیوز، روز گذشته سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در نشستی با مسئولان نهادهای ایرانی در مسکو به موضوع خریدهای نظامی ایران از روسیه پرداخت و گفت که قرارداد خرید تجهیزاتی نظیر هواپیما‌های جنگنده، جت آموزشی و بالگرد‌های رزمی از روسیه منعقد شده و قرار است در این سفر درباره اجرایی شدن آن مذاکره شود.

بیشتر بخوانید

 روابط ایران با روس‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی بویژه در حوزه نظامی وارد مرحله جدیدی شد و بعد از دفاع مقدس و در سال‌های انتهایی دهه 60 و ابتدای دهه 70 ایران یک قرار داد نظامی به ارزش 10 میلیارد دلار با روسیه منعقد کرد که در نتیجه آن تسلیحاتی نظیر جنگنده‌های میگ 29، سوخو 24 تانک‌های تی 72 وزیردریایی‌های کلاس کیلو خریداری شد.


جنگنده‌های میگ 29 در خدمت نیروی هوایی ارتش

این همکاری در حوزه نظامی بعدها نیز ادامه یافت که به خرید تعدادی تجهیزات نظامی -از تسلیحات انفرادی گرفته تا برخی سامانه های پدافندی و راداری و حتی کامیون های نظامی کاماز- توسط ایران انجامید.


کامیون‌های کاماز تحویل شده به نیروی زمینی سپاه

در این میان، پر بحث ترین قرارداد نظامی ایران و روسیه در سال های گذشته، پرونده خرید سامانه پدافندی اس 300 بود که علی رغم پرداخت پول خرید، با امتناع روسیه مواجه و نهایتا با شکایت ایران، چند سال بعد در سال 1396 به ایران تحویل شد.


سامانه پدافندی اس 300 در اختیار نیروی پدافند هوایی ارتش

خرید جنگنده های جدید از روسیه نیز از چند سال قبل به یکی از پر بحث‌ترین گمانه‌زنی‌های فضای رسانه‌ای کشور در حوزه نظامی تبدیل شد.

ناوگان هوایی ارتش ایران در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تماما از تجهیزات غربی بخصوص آمریکایی بهره می‌برد و با پیروزی انقلاب و قطع روابط ایران و آمریکا، کم کم کشورمان برای رفع نیازهای خود در حوزه هوایی به سمت خرید از شرق نیز متمایل شد.

منبع: تسنیم
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار