کد خبر: ۷۶۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
همدان_مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: حدود ۸۰ درصد آب شهر همدان از سد اکباتان تأمین می‌شود که طی مدت اخیر منابع دیگری نیز برای تامین آب شناسایی شده است.

به گزارش آرانیوز:منصور ستوده در جریان بازدید وزیر نیرو از سد اکباتان در خصوص افزایش ارتفاع سد اکباتان همدان در سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۹ بیان کرد: ارتفاع اولیه سد از کف پی برابر ۵۴ متر و در سد جدید برابر ۷۹ متر است.

وی با بیان اینکه تعداد بلوک‌ها نیز از ۲۱ به ۴۹ عدد رسیده است، اظهار کرد: طول تاج هم اکنون برابر ۶۳۷ متر و عرض تاج برابر ۵ است.

ستوده حجم کل بتون در سد اکباتان را ۴۶۰ هزار مترمکعب اعلام کرد و گفت: پس از افزایش ارتفاع سد اکباتان، تراز تاج به یک هزار و ۹۷۲ متر، حجم مخزن به ۴۰ میلیون مترمکعب و حجم تنظیمی به ۴۲ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی با بیان این موضوع تصریح کرد: با اجرای این طرح، حجم مخزن سد اکباتان از ۸ میلیون مترمکعب به ۴۰ میلیون مترمکعب و حجم تنظیم شد از ۱۷ میلیون مترمکعب به ۴۲ میلیون مترمکعب افزایش یافته است که نقش به سزایی در تأمین آب شرب همدان داشته است.

ستوده با بیان اینکه این افزایش ارتفاع برای نخستین بار در خاورمیانه به انجام رسیده است، گفت: همزمان با این روند، آب شرب شهر همدان نیز تأمین می‌شد.

وی با بیان اینکه متأسفانه ورودی سال قبل ما از سد اکباتان ۶۷ میلیون مترمکعب بود در سال جاری به ۲۳ میلیون مترمکعب رسیده است، اظهار کرد: دو سوم از ورودی در این راستا کاهش پیدا کرده است.

ستوده ادامه داد: در شرایط نرمال به دنبال این بودیم که اگر در شرایط سیلابی و ترسالی از سرریز آب استفاده کنیم؛ با این روش در پایین دست سد اکباتان و در خارج از بستر رودخانه، سد آبشینه را طراحی کردیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه وضعیت فعلی بارندگی‌ها حدود ۸۰ درصد آب شهر همدان از سد اکباتان تأمین می‌شد اما با توجه به بارندگی‌ها اقداماتی را طی هفت ماه اخیر در پیش گرفتیم، ادامه داد: در این راستا مصرف آب سد اکباتان و آبشینه را از ۱۴۰۰ لیتر، کاهش داده و هر دو را به میزان ۸۰۰ لیتر در ثانیه رسانده ایم.

ستوده با بیان اینکه برای ۶۰۰ لیتر آب در ثانیه هم منابع آبی دیگر شناسایی و جایگزین شده است، افزود: اگر این آب را تأمین نمی‌کردیم، سد در ابتدای شهریورماه خشک می‌شد.

ستوده با بیان اینکه امید است با اقداماتی که در پیش گرفته شده است، این وضعیت را مدیریت کنیم، به پیش روی طرح‌های میان مدت تأمین آب شهر همدان اشاره و تصریح کرد: مطالعاتی در خصوص رودخانه‌های شهر همدان به انجام رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان عنوان کرد: در این زمینه از آب‌های رودخانه‌های عباس آباد و دره مرادبیگ در فصول غیر زراعی ازآبان ماه تا خردادماه استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون پروژه‌ها در این زمینه در حال اجراست، اظهار کرد: در این محدوده تصفیه خانه ساخته شده است.

ستوده با اشاره به پروژه خاکو نیز عنوان کرد: این پروژه سالی ۱.۵ میلیون مترمکعب آب شهر همدان را تأمین می‌کرد که متأسفانه امسال خشک است.

وی ادامه داد: پروژه دیگر انتقال آب رودخانه دره مرادبیگ به تصفیه خانه شهید بهشتی است که به واسطه آن سالانه ۵ تا ۶ میلیون مترمکعب آب را تنظیم می‌کند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار