کد خبر: ۷۶۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
همدان_ وزیر نیرو، همدان را جزو شهرهای بزرگی اعلام کرد که تنش آبی دارد و باید با طرح های اضطراری و جایگزین، مشکلات این حوزه را مدیریت کرد.

به گزارش آرانیوز:علی اکبر محرابیان ظهر سه شنبه در سفر یک روزه خود برای بازدید از طرح‌های آبرس شهر همدان اظهار کرد: سال خشکی را پشت سر گذاشتیم به طوری که در نیم قرن اخیر خشک‌ترین سال بود و باعث شد نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش بارش داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نسبت به متوسط ۵۰ ساله بارش‌ها ۳۷ درصد کاهش یافته است، ادامه داد: در حال حاضر مجموعه آب پشت سد ۱۸ میلیارد متر مکعب است که نسبت به سال گذشته ۷ میلیارد مترمکعب کمتر شده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲۵ میلیارد متر مکعب آب پشت سدها وجود داشت و در بخش مصارف در سال اخیر به شدت رشد مصرف داشتیم، ادامه داد: در سال ۱۳۸۰ مجموعه مصارف آب کشاورزی، شرب و استفاده صنعت برای آب‌های قابل مدیریت ۷۸ میلیارد مترمکعب بوده که در سال گذشته ۱۰۰ میلیارد مترمکعب مصرف داشتیم و مجموعه منابع و مصارف نشان می‌دهد که شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم.

محرابیان ادامه داد: در این شرایط باید از مردم خواهش کنیم در بخش‌های مختلف و بخش‌هایی که مصرف بیشتری دارند مانند بخش کشاورزی مدیریت بیشتری داشته باشند و کشت‌های پر آب نداشته باشند همینطور کشت‌های متناسب با وضعیت آبی جایگزین شود.

وی افزود: در مصارف خانگی باید توجه کنیم که با توجه به حجم آبی که قابل مدیریت است طوری برنامه ریزی شود که از شرایط سخت عبور کنیم، مجموعه وزارت نیرو در حال حاضر مدیریت خوبی را انجام می‌دهند و همکاران در نقاط مختلف کشور مراقبت می‌کنند.

وزیر نیرو با بیان اینکه در بخش شرب باید با طرح‌های جایگزین و اضطراری مشکلات مدیریت شود، افزود: همدان جزو شهرهای بزرگی است که دارای تنش آبی است و سفر ما به این منظور بود که طرح‌های استراتژیک را بررسی و مطالعه کنیم و اعتبار لازم را در اختیار بگذاریم که در اسرع وقت قابل اجرا باشد.

وی اضافه کرد: تلاش می‌شود با استفاده از طرح‌های کمکی مثل استفاده از طرح اضطراری انتقال آب سد تالوار آب را به همدان برسانیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار