کد خبر: ۷۶۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
بم - امام جمعه بم با اشاره به اینکه متأسفانه هنوز وحدت واقعی و کامل میان همه مسلمانان جهان رخ نداده است، از نخبگان جامعه خواست تا راهکار علمی و عملی را در این زمینه ارائه کنند.

به گزارش آرانیوز:حجت‌الاسلام قاسم دانشی  درباره نقش نخبگان در تقویت وحدت امت اسلام اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) قسم یاد می‌کند «سوگند به آن خدایی که جان محمد در دست قدرت اوست وجود یک عالم برای ابلیس سخت‌تر از هزار عابد است» و علت را پیامبر اینگونه بیان می‌کنند که عابد در اندیشه نجات خودش و عالم در فکر نجات دیگران است.

وی ادامه داد: این جایگاه ویژه‌ای که علما و نخبگان امت اسلام به دست آورده‌اند به اعتبار مسلمان بودنشان است؛ اسلام این اعتبار را به ما داده است؛ شکرگزاری این جایگاه این است که نخست وظایفی که خداوند بر عهده ما ارزانی کرده را به شایستگی بشناسیم و در مرحله دوم به خوبی انجام وظیفه کنیم.

حجت الاسلام دانشی، الگو قرار دادن رسول گرامی اسلام (ص) را به طور ویژه از وظایف علما و نخبگان توصیف کرد و اظهار داشت: در روایات مختلف پیامبر گرامی اسلام (ص) بهترین نعمتی است که خداوند متعال به مردم از ابتدا تا انتهای تاریخ عطا کرده است؛ قرآن کریم نیز برخی از ویژگی‌های شخصیت پیامبر گرامی اسلام (ص) را بیان کرده است.

امام جمعه بم ادامه داد: دانشمندان، علما و نخبگان امت اسلامی بیش از پیش خود را مسئول بدانند؛ متأسفانه کشتارها، درگیری‌ها و خونریزی‌هایی در بین امت اسلام و کشورهای اسلامی را شاهد هستیم که دانشمندان اسلامی می‌توانند با انجام وظیفه خود در ریشه‌یابی این انحرافات و خونریزی‌ها، این‌ها را خاتمه دهند.

لزوم نقش آفرینی نخبگان در دفاع از مرزهای جغرافیایی امت اسلام

وی یکی از وظایف نخبگان را دفاع از مرزهای جغرافیایی امت اسلام توصیف کرد و گفت: وقتی امت اسلام و به طور خاص جوانان دچار هجمه‌های اعتقادی می‌شوند در این موارد علمای اسلام و نخبگان باید به شایستگی مرزداری خود را نشان دهند و از امت اسلام دفاع کنند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به فاجعه تروریستی قندوز افغانستان که بیش از ۱۰۰ نفر شهید و ده‌ها نفر مجروح شدند، ابراز داشت: این حادثه در مسجد به دست فردی کج فهم به اسم اسلام و به قصد قربت انجام شد. امت اسلام و نخبگان جهان اسلام باید وظیفه خود بدانند و وظیفه مرزداری خود را نشان دهند و به رسالت تاریخی که بر عهده دارند عمل کنند و بین این نخبگان گروه‌هایی شکل بگیرد و گره‌های اعتقادی را شناسایی کنند و این‌ها را از بین ببرند.

وی تصریح کرد: دشمنان اسلام در عین اختلافاتی که با هم دارند، بر باطل خود و راه باطل و اهداف شوم خود همدل می‌شوند و با هم تعامل دارند تا به اهداف شوم خود دست پیدا کنند؛ اما متأسفانه ما در جهان اسلام علیرغم همه نقاط مشترکی که داریم این همه اختلاف وجود دارد.

امام جمعه بم با اشاره به وجود یک و نیم میلیارد مسلمان در دنیا تصریح کرد: آن گونه که شایسته حکومت اسلامی است، متأسفانه شاهد وحدت مردم مسلمان جهان نیستیم. نخبگان باید علاوه بر شناسایی گره‌های کور جامعه اسلامی برای حل این مسئله هم راهکار علمی و عملی ارائه کنند تا همه مسلمانان بین خود وحدت را شاهد باشند، زیرا نخبگان نقش الگویی و تأثیرگذاریی را در جامعه برعهده دارند.

وی مقام معظم رهبری را الگویی مناسب در وحدت امت اسلامی عنوان کرد که در مسیر اهل بیت (ع) و امام خمینی (ره) حرکت کرده‌اند و نتیجه تدابیر حکیمانه ایشان باعث عزت جبهه مقاومت شده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار