کد خبر: ۷۶۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۸
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: گفتگوهای «علی باقری» و «انریکه مورا» ، خوب و سازنده بود و مذاکره با اروپا در بروکسل ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش آرانیوز، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز (دوشنبه) در جریان نشست خبری خود با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی در خصوص فرآیند روند ادامه مذاکرات، گفت: گفتگوهای پنجشنبه گذشته علی باقری و «انریکه مورا» معاون سرویس‌ اقدام اتحادیه اروپا ، خوب و سازنده بود. نکاتی که جمهوری اسلامی ایران باید به طرف اروپایی می‌گفت آنرا منتقل کرد.

ادامه مذاکره با اروپا در بروکسل

وی افزود: توافق شد که در چند روز آینده در بروکسل گفتگوها ادامه پیدا کند و این توافق دو سویه بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: قطعاً موضوعات، چالش‌ها و موانعی که در ۶ دور گفتگوهای وین به نتیجه نرسید، باید مورد رایزنی قرار گیرد.

خطیب‌زاده ادامه داد: در مورد عربستان ۴ دور گفتگوها انجام شده است و گفتگوها در فضای مثبت و در حوزه موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای پیگیری شده است.

گفتگوی ایران با عربستان محترمانه و جدی است/عدم تائید سفر هیئت سعودی به تهران

وی با بیان اینکه یکسری نکات را به عنوان نقاط مورد اهمیت بیان کردیم،اظهار داشت: این گفتگوها، محترمانه ‏و به همان اندازه جدی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص سفر یک هیئت سعودی به تهران برای بازدید از اماکن دیپلماتیک، گفت: در خصوص سفر هیئتی از عربستان سعودی به ایران، این خبر تایید نمی‌شود.

وی همچنین اعلام کرد: امروز در تهران میزبان وزیر امور خارجه ونزوئلا هستیم.

طالبان در حفظ آرامش و سلامت مردم افغانستان مسئول است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، در خصوص ادامه جنایت علیه شیعیان افغانستان و نحوه پیگیری وزارت امور خارجه کشورمان برای عدم تکرار این جنایات از طریق مسئولان فعلی افغانستان، گفت:سوال خیلی مهمی است. ما در افغانستان با همه گروه‌ها به شمول طالبان در گفتگو هستیم. آنچه که مشخص است طالبان در حفظ امنیت، آرامش و سلامت مردم افغانستان از جمله شیعیان و هزاره‌ها مسئولیت مستقیم دارد.

خطیب‌زاده تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به تمام آنها حساسیت ویژه‌ای دارد.

وی تصریح کرد: از طالبان شنیده‌ایم که تمام تلاششان را می‌کنند که این موضوع تکرار نشود. ما فکر می‌کنیم جامعه جهانی باید به طور مشخص نسبت به ادامه این خشونت‌ها و بالا گرفتن این خشونت‌ها حساسیت ویژه‌ای داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: با استفاده از همه‌ ابزار و کانال‌های دیپلماتیک با همه گروه‌ها از جمله طالبان، تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم که افغانستان وارد چرخه خشونت و ترور نشود.

خطیب‌زاده گفت: من فکر می‌کنم که مهمترین ویژگی آینده افغانستان این است که افغانستان عاری از خشونت و افراط باشد.

آخرین وضعیت سند«۲۵ ساله ایران و چین»

وی همچنین در خصوص وضعیت قرارداد بین ایران و چین، گفت: آنچه در مورد این قرارداد مطرح است این است که یک چارچوب حقوقی و عملی برای روابط بلند مدت و راهبردی بین ایران و چین باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: این روابط ابعاد و اجزای مختلفی دارد. برخی از این اجزا و ابعاد به وزارتخانه‌های اقتصادی، فرهنگی، مجلس و قوه قضاییه مربوط می‌شود. 

خطیب‌زاده تصریح کرد: امیرعبداللهیان بعد از اینکه به وزارت آمد، یک ارزیابی از عملیاتی شدن این توافق داشتند و این را در هیئت دولت نیز مطرح کردند و مجددا برای تمامی دستگاه وظایف خودشان را با نگاه جدید فرستادند و در چارچوب بسیار خوبی این موضوع جلو می‌رود. 

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تغییر مسئول پیگیری این پرونده، گفت: این موضوع به عنوان یک موضوع حاکمیتی در حال پیگیری است و مسلما در فضای ملی خودش پیگیری می‌شود. 

 پیگیر وضعیت دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص پیگیری آخرین وضعیت مفقودی سردار احمد متوسلیان و دیپلمات‌های ایرانی در لبنان گفت:  ما هیچگاه پیگیری را متوقف  نکردیم و به رغم گزارش‌های متعددی که در خصوص شهادت این عزیزان گرفتیم، اما هیچ وقت فعالیت خود را متوقف نکردیم. 

خطیب‌زاده با بیان اینکه یکی از اولویت های اصلی ما در حوزه شامات این عزیزان هستند که مفقود هستند و همچنان پیگیری می‌کنیم، گفت: دیپلمات هایی که در آن سال‌ها مفقود شدند، همچنان به عنوان دیپلمات های زنده جمهوری اسلامی ایران پیگیر کار آنها هستیم.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار