کد خبر: ۷۶۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
بجنورد- نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با تاکید بر اینکه وحدت بین شیعه و سنی مقطعی، موردی و از روی منافع دنیوی نیست، گفت: این وحدت اعتقادی بوده و از آرمان های دینی سر چشمه گرفته است.

به گزارش آرانیوز:حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری ظهر دو شنبه در همایش گرامیداشت هفته وحدت که با حضور علمای شیعه و سنی خراسان شمالی در محل مسجد جامع باغلق شهرستان راز و جرگلان برگزار شد، اظهار کرد: زمانی وحدت سیاسی، مقطعی، موردی و بر اساس منافع است؛ مانند وقتی که دو کشور هیچ سنخیت فرهنگی و فکری با یکدیگر ندارند؛ اما برای دست‌یابی به برخی اهداف سیاسی و منافع مقطعی با همدیگر متحد می‌شوند.

امام جمعه بجنورد ادامه داد: وحدت نظام استکباری اعم از آمریکا و شوروی سابق برای نابودی نظام نوپای اسلامی در سال‌های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب یا ائتلاف آمریکا برای حمله به افغانستان در سال ۲۰۰۱ ازجمله وحدت‌های مقطعی و منفعتی بود.

وی با بیان اینکه این‌گونه وحدت‌ها، وحدت‌های واقعی و دلی و اعتقادی نیست، افزود: در مقابل این وحدت‌های مقطعی و ظاهری، وحدت حقیقی و دائمی و اعتقادی وجود دارد که وحدت شیعه و سنی از این نوع است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: وحدت شیعه و سنی اتحاد سیاسی و مقطعی و موردی نیست؛ بلکه وحدتی اعتقادی و نشئت‌گرفته از عقاید و آرمان‌های والای دینی می‌باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با بیان اینکه شیعه و سنی همه خدای واحد، قرآن واحد، پیامبر واحد و هدف و مسیر واحد داشته و اشتراکات فراوانی در اصول و فروع دینی دارند، بیان کرد: زمانی که همه ما اعتقاد خود را از خدا و قرآن واحد می‌گیریم درنتیجه وحدت اعتقادی نیز می‌یابیم؛ اما در این مسیر وجود اختلافات اندک فقهی امری طبیعی است.

هیچ یک از مذاهب شیعه و سنی یکدیگر را نفی نمی‌کنند

وی با اشاره به اینکه هیچ‌یک از مذاهب پنج‌گانه شیعه و سنی مذهب دیگر را نفی و تکفیر نکرده است، افزود: ما همه همدیگر را مسلمان می‌دانیم و وقتی یکدیگر را مسلمان می‌دانیم نسبت به هم حق و حقوقی داریم؛ بر این اساس مسلمان باید جان و مال و آبروی مسلمان دیگر را محترم شمارد؛ زیرا برادر دینی یکدیگر محسوب می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری تصریح کرد: از آنجا که اولاً وحدت ما اعتقادی و دائمی است و ثانیاً همه مسلمان بوده و یکدیگر را مسلمان می‌دانیم؛ درنتیجه مسلمانی قاعده و تکلیف دارد و تکلیف ما این است که قاعده برادری و اخوت را نسبت به یکدیگر حفظ کرده و در برابر دشمنانید واحده باشیم.

امام جمعه بجنورد گفت: در کشور ما در سایه رهبری مقام معظم رهبری و پیش از آن امام راحل، موضوع وحدت شیعه و سنی امری واجب و اختلاف و توهین حرام دانسته شده است.

دشمنان از اختلاف شیعه و سنی سود می‌برند

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس کسانی که تفرقه‌افکنی کرده و توهین به مذاهب دیگر را در جامعه رواج می‌دهند خلاف فتوای صریح امام راحل و رهبر معظم انقلاب عمل می‌کنند و از سوی دیگر به هوش باشیم که از اختلاف بین شیعه و سنی تنها دشمنان مشترک ما سود می‌برند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: اگر به‌درستی ریشه‌یابی کنیم می‌بینیم ریشه همه این اختلافات و تفرقه‌ها نیز به دشمن مستکبر و مشترک ما بازمی‌گردد؛ ازاین‌رو باید همه ما اعم از شیعه و سنی هوشیار بوده و برای تقویت وحدت بین مسلمانان تلاش کنیم و علاوه بر این اجازه ندهیم برخی آگاهانه یا ناآگاهانه در آتش اختلاف و تفرقه بین مسلمانان بدمند.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار