کد خبر: ۷۶۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
بیرجند- استاندار خراسان جنوبی گفت: تعاون روستایی با کارشناسی مجدد، قیمت زرشک را در راستای حمایت از کشاورزان استان، افزایش دهد.

به گزارش آرانیوز:و به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ حمید ملانوری با بیان این مطلب در جلسه برنامه‌ریزی خرید حمایتی محصولات کشاورزی زرشک و زعفران استان خاطرنشان کرد: این بازنگری قیمت و کارشناسی مجدد باید به گونه‌ای باشد که کشاورزان ما حاصل دسترنج خود را به معنای واقعی به دست آورند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت محصولات زرشک و زعفران و دغدغه‌ها و نگرانی‌های کشاورزان در بحث تولید و بازار فروش، جلسات متعددی برگزار شده و پیگیری‌هایی نیز در سطح استانی و ملی صورت گرفت.

به گفته وی؛ این جلسه در ادامه نشست‌های قبلی برگزار شد تا در خصوص خرید محصولات زرشک و زعفران کشاورزان که به فصل برداشت آن‌ها رسیده‌ایم، تصمیم‌گیری شود.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: تعاون روستایی که متولی خرید زرشک است، مراکزی را در مناطق مختلف تعبیه کرده و در حال تحویل گرفتن زرشک کشاورزان است.

ملانوری افزود: در این جلسه در خصوص تأمین زمین در حریم و محدوده روستاها برای احداث بارگاه‌های زرشک، توجه به صنعتی شدن روند فرآوری، راهکارهای ایجاد ارزش افزوده و… نیز تصمیم‌گیری شد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در این جلسه در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گرفت، توجه به تولید محصول با برداشتن گام‌های اساسی در قالب افزایش سطح زیر کشت و برداشت در واحد سطح بود.

به گفته وی؛ هدف از این اقدام، حاصل شدن عوائد بیشتر برای کشاورزان است.

استاندار خراسان جنوبی به کشاورزان توصیه کرد؛ با مراجعه به مراکز خرید تعاونی روستایی نسبت به فروش محصول زرشک خود اقدام نمایند.

ملانوری گفت: بخش خصوصی که به جهت صادرات، تمایل به خرید زرشک کشاورزان دارند، از تسهیلات ویژه برخوردار می‌شوند.

وی ادامه داد: برای افرادی که به منظور تأمین بازارهای داخلی نسبت به خرید زرشک اقدام می‌کنند نیز از محل منابع بانکی، سرمایه در گردش در نظر گرفته شد.

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه زرشک محصولی منحصر به فرد است، اظهار داشت: آینده زرشک استان، مدیریت صحیح علمی و فنی نیاز دارد.

ملانوری متذکر شد: قیمت گذاری و برنامه‌ریزی برای فروش زرشک باید در داخل استان صورت گیرد و هیچکس نباید در خارج از این منطقه برای زرشک تصمیم‌گیری نماید.

پیش بینی ۵ مرکز خرید زعفران در استان

وی در ادامه از عنایت دولت به محصول زعفران گفت و تصریح کرد: ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع اعتباری برای خرید زعفران کشاورزان در نظر گرفته شده که از طریق صندوق حمایت بخش کشاورزی توزیع خواهد شد.

به گفته وی؛ صندوق حمایت بخش کشاورزی مراکزی را در ۵ نقطه استان برای خرید زعفران در نظر گرفته است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: خرید زعفران از ابتدای آبان ماه آغاز می‌شود و به مدت سه ماه ادامه خواهد یافت.

ملانوری با تأکید بر اینکه قیمت گذاری خوبی برای زعفران صورت گرفته، اظهار داشت: بر اساس کیفیت و نوع محصول از ۱۱ میلیون تا ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هر کیلو زعفران تعیین شده است.

به گفته وی؛ وجه تمام شده ۵ روز بعد از تحویل زعفران به کشاورزان پرداخت می‌شود.

وی متذکر شد: توصیه ما به کشاورزان این است که با دقت نظر نسبت به تولید محصولی کیفی و عاری از بار میکروبی اقدام نمائیم که قابلیت رقابت در بازار جهانی را داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه از برنامه استان برای راه اندازی تعاونی تولید کنندگان محصولات کشاورزی گفت و اظهار داشت: این تعاونی به زودی سهام خود را عرضه خواهد کرد.

ملانوری ادامه داد: توصیه ما به کشاورزان و تولید کنندگان زرشک، زعفران و عناب این است که سهامدار این تعاونی شوند.

وی تأکید کرد: این تعاونی در قالب اقدامات تخصصی و فنی با ورود به تمام مراحل کاشت، داشت، برداشت، فرآوری و فروش محصولات کشاورزی ارزش افزوده ایجاد کرده و عوائد بیشتری را نصیب کشاورزان می‌کند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار