کد خبر: ۷۵۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷
امیر حاتمی در گفتگو با اسپوتنیک از دستیابی ایران به سامانه‌های چابک ضدکروز خبر داد.

به گزارش آرانیوز، امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران که برای بازدید از ششمین نمایشگاه بین‌المللی نظامی ــ فنی روسیه و به‌دعوت همتای روس خود در مسکو حضور دارد در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک توافقنامه همکاریهای نظامی ــ فنی بین دو کشور را دارای ظرفیتهای بسیاری برای همکاری دوجانبه دانست.

بیشتر بخوانید

مشروح این مصاحبه به‌شرح زیر است:
 
اسپوتنیک: با توجه به شکست ایالات متحده در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، چه آینده‌ای برای همکاری و خرید تجهیزات نظامی میان ایران و روسیه متصور هستید؟
 امیر حاتمی: همکاریهای دفاعی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه مبتنی بر اعتماد متقابل هم‌افزایی در چارچوب ایجاد صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی که امروز اشغالگری و یک‌جانبه‌گرایی به‌عنوان تهدیدهای اصلی آن به‌شمار می‌روند و نهایتاً منافع مشترک و متقابل پایه‌گذاری شده و روند خوبی را در دهه‌های اخیر به‌خصوص در یک دهه گذشته طی کرده است.

همکاری در حوزه صنعت دفاعی یکی از ابعاد این همکاری بوده است که با تحمیل تحریم‌های ظالمانه شورای امنیت تا قبل از برجام و ادامه بخشی از محدودیتها به‌رغم توافق برجام محدودیتهایی را در این زمینه ایجاد کرد، البته که ما بیکار ننشسته‌ایم و برای تأمین نیازهای نیروهای مسلح خودمان کارهای تحقیقاتی را توسعه دادیم که نمونه آن در حوزه پدافند هوایی بود و پس از ایجاد موانعی در انتقال سامانه‌های اس300 به کشور توسعه سامانه‌های پدافند هوایی را در اولویت قرار دادیم و امروز در همه سطوح از عم از ارتفاع پایین، ارتفاع متوسط و ارتفاع و برد بلند دارای سامانه‌های قابل اعتمادی هستیم و به نقطه بسیار خوبی رسیده‌ایم و البته راه همچنان ادامه دارد.

توافقنامه همکاریهای نظامی ــ فنی بین دو کشور ظرفیتهای بسیاری برای همکاری دوجانبه ایجاد کرده که خرید تجهیزات یکی از آنها است و به‌دنبال فعال کردن همه محورهای توافق هستیم.

اسپوتنیک: ایران در زمینه موشکی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های بسیاری داشته است، آیا توان موشکی ایران امنیت این کشور را در برابر تهدیدها و شیطنت‌های آمریکا  و برخی کشورهای منطقه می‌تواند تضمین کند؟
امیر حاتمی: ما در چارچوب رویکرد بازدارندگی برنامه‌های دفاعی را تنظیم و هدایت کرده‌ایم که برنامه‌های تسلیحاتی از آن جمله بوده است. موشک از جمله تسلیحاتی است که در چارچوب این رویکرد و با در نظر گرفتن تمامی تهدیدهای ممکن و همچنین مبتنی بر رویکرد قابلیت محوری تعریف و پیگیری شده است. وقتی مقامات رژیم آمریکا تا سالهای اخیر مرتباً از روی میز بودن گزینه نظامی مقابل جمهوری اسلامی ایران صحبت می‌کردند و در شرایطی که یک رژیم اشغالگری در منطقه به‌نام اسرائیل به هیچ هنجار بین‌المللی پایبند نیست و تعرضات و تجاوزات مکرر را در کارنامه خود دارد بایستی از تمهیدات لازم برای واکنش بموقع به تعرضات احتمالی آنها برخوردار باشیم و برنامه موشکی ما بر همین مبنا طرح‌ریزی و هدایت شده است. در سالهای اخیر شاهد نمونه‌هایی از این تعرضات بودیم که به آنها بموقع پاسخ دادیم: تجاوز پهپاد آمریکایی به فضای جمهوری اسلامی ایران در منطقه تنگه هرمز که خیلی سریع با واکنش پدافند هوایی ما مواجه و سرنگون شد، تروریستهای داعش که به‌وسیله آمریکا در منطقه ایجاد و مدیریت می‌شدند، پس از اقدام تروریستی در اهواز با یک حمله موشکی دقیق به مقرشان در سوریه مواجه شدند و نهایتاً پاسخ موشکی علیه پایگاه تروریستی آمریکا در عین الاسد پس از ترور ناجوانمردانه فرمانده عزیز و قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه شهید سپهبد سلیمانی و شهید ابومهدی اجرا شد و قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران نشان داده شد که تنها غرش آنها دهها نفر از تروریستهای آمریکایی دچار آسیب مغزی شدند.

منبع: تسنیم
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار