کد خبر: ۷۵۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: در کشور ما ۱۵۲ موسسه علمی پژوهشی مورد تایید وزارت علوم وجود دارد، که از این تعداد حدود ۳۰ الی ۴۰ موسسه، دارای پژوهش‌های برتر هستند.
۱۵۲ موسسه علمی پژوهشی مورد تایید وزارت علوم در کشور فعال هستند

به گزارش آرانیوز، غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهشی وزارت علوم در یک برنامه تلویزیونی که با موضوع فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و ایجاد سامانه پژوهشی مسئله محور، درباره بازگشایی دانشگاه‌ها گفت: واژه بازگشایی، واژه درستی نیست. اصولاً دانشگاه‌های ما تعطیل نبودند که بخواهند بازگشایی شوند. در طول سال گذشته همه دانشگاه‌ها باز بودند و حتی فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها عمدتاً به صورت حضوری برقرار بودند. در نتیجه به جای واژه بازگشایی باید واژه برقراری مجدد آموزش‌های حضوری را به کار برد.

وی ادامه داد: در این مدت به جز بخش‌های پژوهشی که احتیاج به آزمایشگاه و کارگاه داشته، سایر آموزش‌ها در قالب کلاس مجازی به صورت فعال برقرار بوده است. البته هیچ چیزی در دانشگاه و مدرسه، نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود و این شرایط باعث لطمه به نظام آموزشی ما شده است.

روند موفقیت‌آمیز شکل‌گیری آموزش مجازی

رحیمی شعرباف درباره روند موفقیت‌آمیز شکل‌گیری آموزش مجازی تصریح کرد: کشور ما به خوبی توانست از پس مشکلات بر بیاید. در کمتر از 6 ماه، سامانه آموزش مجازی از صفر طراحی شد و پس از بررسی وارد حوزه فعالیت شد.

روند رو به رشد مقالات پژوهشی کشور نسبت به سایر کشور‌ها

وی درباره آمار پژوهش در دو سال اخیر گفت: در سال 2020 میلادی، هفتاد هزار مقاله به ثبت رسید. همچنین در سال 2021 میلادی (1400) تاکنون، پنجاه هزار مقاله در پایگاه‌های مختلف به ثبت رسیده است. البته کل دنیا تحت تاثیر شرایط کرونا، تعداد مقالات کمتری صادر کرده‌اند. اما کشور ایران نسبت به سایر کشور‌ها در این مورد بهتر عمل کرده و کاهش کمتری داشته است.

سامانه ساتع، تسهیل کننده فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درباره سامانه ساتع افزود: همه دانشگاه‌ها با سامانه ساتع (سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری) آشنا هستند. از این طریق بودجه دانشگاه با اخذ قرارداد با نهاد‌های علمی تامین می‌شود.

وی درباره آمار موسسات پژوهشی افزود: در کشور ما 152 موسسه علمی پژوهشی مورد تایید وزارت علوم وجود دارد، که از این تعداد حدود 30 الی 40 موسسه، دارای پژوهش‌های برتر هستند. لازم به ذکر است که موسسات پژوهشی نقش بسیار زیادی در توسعه فناوری کشور دارند.
 
معاون پژوهشی وزارت علوم افزود: تمام دستگاه اجرایی باید نیاز‌های خود را چه در حال و چه در آینده، در این سامانه ثبت کنند. این سامانه نیاز‌های دانشجویان را برآورده می‌سازد.


شعرباف تاکید کرد: این سامانه باعث ایجاد ارتباط نهاد علمی با دانشگاه شده و دولت نیز بودجه این فعالیت پژوهشی را تامین خواهد کرد. لازم به ذکر است عمده تحقیقات دانشگاهی در قالب رساله و پایان نامه‌های دانشجویی انجام می‌شود.

آقامیری: هیچ آموزشی، نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری باشد

در ادامه این برنامه محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه آزاد استان تهران گفت: حتی با وجود آموزش‌های مجازی، همچنان نیاز به آموزش‌های حضوری وجود دارد. البته برقراری کلاس‌های حضوری، ملزم به انجام واکسیناسیون عمومی به جهت جلوگیری از شیوع کرونا است.

هر دانشکده، نیاز به یک پژوهشکده دارد

رئیس دانشگاه آزاد استان تهران ادامه داد: دانشگاه آزاد به جهت ارتقای خود، سامانه پژوهشی مسئله محور را طراحی کرده و فعالیت پژوهشی خود را به صورت جدی در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: به عنوان نمونه پژوهشکده غرب شناسی در دانشگاه آزاد تهران مرکز، امروز شروع به کار کرد. این پژوهشکده وظیفه دارد که به حل مشکلات و موضوعات کشور کمک کند. این مشکلات می‌تواند شامل مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، دیپلماسی و یا حتی زبان باشد. پژوهشکده غرب شناسی در آینده به یک دانشکده غرب‌شناسی تبدیل خواهد شد.

آقامیری درباره لزوم وجود پژوهشکده در دانشگاه‌ها گفت: ما باید در هر دانشکده، یک پژوهشکده داشته باشیم تا از توان علمی اساتید استفاده شود؛ بنابراین هر واحد موظف شده سرای نوآوری داشته باشد. به عنوان نمونه سرای آی تی که در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز شروع به فعالیت کرده است.

 

 

منبع:تسنیم

 
برچسب ها: وزارت علوم
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار