کد خبر: ۷۵۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷
محلات- استاندار مرکزی گفت: قوانین دست و پاگیر و اختلاف سازمان صنعت معدن و تجارت با منابع طبیعی مانع بهره برداری صحیح از معادن استان مرکزی شده است.

به گزارش آرانیوز:سید علی آقازاده ظهر سه شنبه در آئین افتتاحیه نمایشگاه بین المللی سنگ نیم‌ور محلات با بیان اینکه سال گذشته صادرات سنگ کشور حدود ۱۴۰ میلیون دلار و سال ۹۸ این رقم ۲۷۰ میلیون دلار بوده است؛ اظهار کرد: در صورتی که سهم کشور از سنگ‌های دنیا ۸ درصد باشد باید حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد حجم تجارت جهانی سنگ متعلق به ایران باشد که به واسطه قوانین دست و پاگیر و موازی این مهم به دست نیامده است.

وی ادامه داد: برای بهره برداری از معادن استان مرکزی بین سازمان صنعت معدن و تجارت با منابع طبیعی به دلیل قوانین دست و پاگیر درگیری وجود دارد که مقصر همین قوانین دست و پاگیر هستند.

استاندار مرکزی تصریح کرد: شاید استان مرکزی از معدود استان‌هایی است که از ماده ۲۴ مکرر استفاده کرده است که البته حاشیه‌هایی داشت. در این راستا انتظار می‌رود در ابتدای کار دولت سیزدهم قوانین اصلاح شوند چرا که به دلیل برخی قوانین متضاد، اقتصاد کشور دچار آسیب می‌شود.

آقازاده اظهار کرد: برابر بودجه سال ۱۴۰۰ دولت برای جبران کسری بودجه باید روزانه هزار میلیارد تومان نفت به فروش برساند که در شرایط کنونی امکان پذیر نیست و با وجود تحریم‌های ظالمانه دشمن علیه ایران، تا رسیدن به بودجه مصوب فاصله زیادی وجود دارد.

وی گفت: با این نوسانات فروش نفت، اتکا بودجه کشور به فروش نفت یک بحث کاذب است. در شرایط کنونی باید از معادن خدادادی با بهره وری بالا بیشترین بهره گیری را داشته باشیم.

استاندار مرکزی عنوان کرد: در استان مرکزی بیش از سه هزار واحد صنعتی فعالیت دارد که همپای این صنایع بزرگ، در حوزه کشاورزی نیز ظرفیت‌های زیادی وجود دارد و باید از این فرصت ارزشمند برای ورود به بازارهای جهانی استفاده شود.

وی عنوان کرد: مذاکره با سفرای خارجی از کشورهای چک، اندونزی، بنگلادش، آفریقای جنوبی و تاجیکستان که در نمایشگاه بین المللی سنگ نیم ور حضور دارند، فرصت مناسب و ارزشمندی برای گسترش فعالیت‌های تجاری است.

استاندار مرکزی در خصوص حضور واحد تولیدی هپکو پس از سال‌ها مشکلات، در این نمایشگاه بیان کرد: شرکت هپکو تأمین کننده ماشین آلات معدنی و راهسازی کشور است که فعالان بخش معدنی باید از این ظرفیت بهره گیری لازم را داشته باشند. این شرکت پس از سال‌ها مشکل در این نمایشگاه حضور پیدا کرده و غرفه فعالی را در نمایشگاه دارد.

وی در پایان بیان کرد: این شرکت بیش از ۱۱۰ قرارداد با بیش از هزار میلیارد تومان ارزش با شرکت‌های مختلف منعقد کرده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار