کد خبر: ۷۵۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
اصفهان - روز چهارم جشنواره فیلم کودک اصفهان در حالی برگزار شد که علی‌رغم بی‌نظمی در برگزاری نشست‌های خبری، اما استقبال مخاطبان از فیلم "درمیان صخره‌ها" کمی شور را به جشنواره آورد.

به گزارش آرانیوز:روز چهارم از جشنواره پرواز پروانه‌های اصفهان در حالی در روز دوشنبه آغاز به کار کرد که بی‌رمقی جشنواره در روزهای گذشته بسیاری را دلسرد و ناامید کرده بود. جشنواره‌ای که همواره با شور و نشاط خود شهر را جانی تازه می‌داد و کودکان شهر در آغوش این جشنواره روزهایی سپری می‌کردند، اما امسال در زیر سایه کرونا و برگزاری موازی جشنواره در تهران خبری از آن رونق نیست.

در این روز که درست در میانه راه جشنواره قرار دارد، اکران اولین فیلم یعنی «بالابام»، با یک غافل‌گیری همراه بود. این فیلم در ساعت ۱۶ در سینمای ساحل اکران شد، اما در حالی که پیش‌تر اعلام شده بود، اکران این فیلم همراه با برخی عوامل از جمله کارگردان خواهد بود و پس از نمایش نیز نشست خبری فیلم برگزار می‌شود، اما خبری از عوامل فیلم نشد. بدین ترتیب اولین نشست خبری روز به دلیل عدم حضور عوامل در اصفهان لغو شد.

«بالابام» فیلمی با رگه‌های فانتری و برای رده سنی کودک بود و از همین روی پروانه‌ها و مخاطبان اصلی جشنواره یعنی کودکان در سالن‌های اکران دیده شدند و بالاخره نمایش فیلمی با استقبال نسبتاً قابل توجهی همراه شد. به نوعی «بالابام» توانست با توجه به جنس فیلمی که کاملاً برای کودکان ساخته شده بود، جانی تازه به کاخ اصلی جشنواره یعنی سینمای ساحل دهد.

پرواز پروانه‌های خسته

اکرانی با استقبال حداکثری

پس از «بالابام» نوبت به «میان صخره‌ها» رسید، فیلمی از دیار بختیاری و مردمان اصیل زاگرس نشین. اکران این فیلم هم با استقبال قابل توجهی همراه بود و از طرفی عوامل سازنده هم حضور حداکثری در اکران افتتاحیه و نشست خبری داشتند تا بعد از سه روز بتوانیم بنویسیم که بالاخره پروانه‌ها به اصفهان آمدند.

همچنین اکران فیلم یدو ویژه ناشنوایان با استقبال خوبی از این قشر همراه بود تا کاخ جشنواره میزبان قدوم مبارک این قشر باشد. پروانه‌های خسته جشنواره پس از سه روز در چهارباغ نیز دیده شدند و برنامه‌های جنبی نظیر غرفه‌های نقاشی و برخی برنامه‌های دیگر، جشنواره مُرده را به کما آورد. با این روند انتظار می‌رود در روز آینده و با اکران فیلم «شهر گربه‌ها» ساخته سید جواد هاشمی اوضاع جشنواره در روز یکی مانده به آخر کمی بهتر شود.

چرا جشنواره به صورت موازی در تهران و اصفهان برگزار شد

مهم‌ترین علت بی‌رمق بودن جشنواره سی و چهارم در اصفهان، برگزاری موازی آن در تهران و اصفهان است، اتفاقی که باعث شده تا جشنواره عملاً با دو کاخ و دو ستاد اجرایی نه در اصفهان و نه در تهران نتواند همه ظرفیت خود را آزاد کند.

در همین راستا ایمان حجتی، مدیر اجرایی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان در حاشیه روز چهارم این جشنواره به خبرنگار مهر درباره اینکه چرا جشنواره به صورت موازی در تهران و اصفهان گفت: با توجه به بحران کرونا، باید تصمیمی بین برگزاری و عدم برگزاری جشنواره می‌گرفتیم. تنها شکلی که امکان برگزاری جشنواره وجود داشت، برگزاری به شکل موازی در تهران و اصفهان بود.

وی ادامه داد: اصرار داشتیم که جشنواره زنده بماند، زیرا حتی سال گذشته و در اوج بحبوحه کرونا چراغ جشنواره روشن ماند و جشنواره فیلم کودک به صورت مجازی برگزار شد. در سال گذشته به عنوان اولین جشنواره سینمایی در اوج کرونا برگزار شد. تعطیل کردن یک رویداد مهم کار ساده‌ای است، اما درست نیست و بنابراین تصمیم گرفتیم که جشنواره به هر شکل ممکن برگزار شود.

مدیر اجرایی جشنواره فیلم کودک اصفهان افزود: دو برگزار کننده اصلی جشنواره یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری اصفهان موافق برگزاری جشنواره برای حمایت از سینمای کودک و نوجوان بودند. جشنواره فیلم کودک زمینه‌ای برای هنرمندان و صاحبان آثار و محرکی برای این ژانر سینمایی است.

پرواز پروانه‌های خسته

سعی کردیم صاحبان آثار را تا جای ممکن به اصفهان بیاوریم

حجتی تاکید کرد: اگر برگزاری جشنواره فیلم کودک را با دیگر جشنواره‌های داخلی نظیر جشنواره فیلم فجر مقایسه کنیم، می‌توان متوجه تفاوت شرایط برگزاری جشنواره‌ها شد. جشنواره فجر در شرایط نرمال کرونایی و زمانی که پیک شیوع نبود تنها در تهران برگزار شد، اما پیش از زمان برگزاری جشنواره کودک پیک‌های سنگینی پشت سر گذاشتیم و تنها راه برگزاری، به همین شکل موجود بود.

وی افزود: صاحبان آثار در شرایط و موقعیت‌های جغرافیایی مختلفی داشتند، اکثر این افراد در تهران ساکن بودند و حضور آن‌ها در اصفهان با پروتکل‌های بهداشتی هم‌خوان نبود. امیدوارم به واسطه کرونا آخرین سالی باشد که جشنواره به این شکل برگزار می‌شود.

مدیر اجرایی جشنواره فیلم کودک اصفهان در پاسخ به این انتقاد که چرا نشست‌های خبری در تهران و اصفهان به صورت موازی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: هر تصمیمی یک نقاط مثبت و منفی خواهد داشت، سال گذشته هیچ نشست خبری در اصفهان برگزار نشد و نشست‌های خبری آنلاین همه در کاخ جشنواره در تهران بود. اما امسال به اندازه تهران در اصفهان نشست خبری برگزار شد و سعی کردیم صاحبان آثار را تا جای ممکن به اصفهان بیاوریم.

حجتی با بیان اینکه «سینماها را بسیار پرشور و پرنشاط و خوب ارزیابی می‌کنیم»، تاکید کرد: سینما جان گرفته و چند فیلم خوب در جشنواره اکران شدند. چهارچوب و برنامه‌ریزی که داشتیم اجرا شده و نباید این جشنواره را با دوره سی و دوم مقایسه کرد. از برگزاری جشنواره تا اینجا راضی بوده‌ایم. با این حال امیدوارم در سال آینده و در دوره سی و پنجم امکان حضور همه عوامل و بخش‌های جنبی و اصلی جشنواره در اصفهان وجود داشته باشد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار