کد خبر: ۷۵۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۹
بی‌آبی در استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود داشتن ۱۰ درصد آب‌های سطحی کشور بیداد می‌کند تا جایی که زخم دبه‌های ۲۰ لیتری آب بر دوش زنان و دختران این دیار تاول زده است.

به گزارش آرانیوز:استان کهگیلویه و بویراحمد دارای بیش از 10 درصد از منابع آبی کشور بوده و با قرار گرفتن در دامنه‌های رشته کوه زاگرس دارای اقلیم و آب و هوای معتدل است و همین موقعیت سبب شده تا با عنوان استان چهارفصل در میان استان‌های کشور لقب بگیرد.

خشکسالی چند سال گذشته علاوه بر ایجاد تنش آبی در مناطق مختلف استان سبب خسارت بسیار به منابع طبیعی به ویژه درختان بلوط که پوشش جنگلی اغلب استان را تشکیل می‌دهد، وارد کرده‌ است.

روند کاهشی بارش باران در سال گذشته سبب شد تا در بیش از 205 روستای استان کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر تشنه ماندن کام مزارع کشاورزی، مردم نیز در اغلب ایام به ویژه فصل تابستان تشنگی را به وضوح لمس کنند.

عدم مدیریت صحیح منابع آبی فراوان در استان کهگیلویه و بویراحمد باعث شده تا اقدامات موثر در زمینه سد سازی انجام نشود و در موضوع حق‌آبه از میزان آب‌های روان به این استان اجحاف شود، موضوعی که مهدی روشنفکر نماینده مرکز استان در مجلس شورای اسلامی آن را از دغدغه‌های مهم خود می‌داند و از آن به عنوان بی‌عدالتی در توزیع یاد می‌کند.

اسفندیار برخه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد تنش آبی در استان را جدی دانست و اظهار داشت: در شهرستان‌های بویراحمد و دنا و اکثر شهرها و روستاهای استان تنش آبی وجود دارو در برخی مناطق با چالش نگران کننده کم‌آبی روبرو هستیم.

وی افزود: هم‌اکنون در 205 روستای استان تنش آبی وجود دارد و برای رفع این مشکل آبرسانی از طریق 10 دستگاه تانکر انجام می‌شود

برخه در ادامه با بیان اینکه پروژه‌های مهم آبرسانی در استان نیازمند تأمین اعتبار هستند، خاطرنشان کرد: با تأمین اعتبار مناسب برخی از پروژه‌های مهم نظیر آبرسانی به چهار شهر منطقه کهگیلویه می‌توانیم شاهد تحول در تأمین آب سرب در استان باشیم.

 دلیل قطع آب برخی مناطق بویراحمد 

مدیر آب و فاضلاب شهرستان بویراحمد می‌گوید: 99 درصد از جمعیت شهری و 75.1 درصد از جمعیت روستایی شهرستان بویراحمد از آب شرب سالم بهره مند هستند.

علمدار آرمین با اشاره به آخرین  وضعیت و روند پروژه‌های آب و فاضلاب در خصوص برخی نگرانی‌های مردمی در حوزه تأمین و توزیع آب، سلامت آب و روند ترمیم شکستگی‌ها و گام های آبفا برای برخورد با استفاده های غیر مجاز را تشریح کرد.

وی عنوان کرد: 95 هزار مشترک آب در شهر و روستاهای شهرستان بویراحمد داریم که حدود 400 هزار نفر را شامل می‌شود، در حوزه فاضلاب نیز 40 هزار مشترک داریم که جمعیتی بالغ بر 180 هزار نفر را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه فاضلاب پروژه مسکن مهر نجف آباد با اجرای قریب به 2.5 کیلومتر خط انتقال فاضلاب فعال است، قریب به 14 میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است و در گام پایانی با انتخاب بهترین مسیر برای وصل این خط انتقال به خط اصلی انتقال فاضلاب شهر یاسوج شاهد تکمیل و پایان گرفتن این پروژه خواهیم بود.

آرمین با اشاره به پروژه‌های فعال حوزه آب افزود: تصفیه خانه اضطراری آب شهر یاسوج یکی از مهمترین پروژه های آب مرکز استان است، تجهیزات این پروژه  تأمین و بسیاری از آنها پس از خرید خارجی و ترخیص از گمرک و انتقال به محل پروژه نصب شده و با  نظارت مستمر آبفا، حضور مشاور و تلاش پیمانکار به دنبال رفع مشکلات و اتمام این پروژه حساس و حیاتی هستیم.

وی بیان کرد: پروژه آب شهرک الغدیر و ولایت نیز در حال کار است، بیش از 3 کیلومتر خط انتقال آب کار شده و کمتر از 1500 متر دیگر تا تکمیل نهایی باقی مانده است.

آرمین گفت: مجتمع آبرسانی فیروزآباد که با اعتبار 3 میلیارد و 600 میلیون تومان آغاز به کار کرد، با اجرا و تکمیل دو باب مخزن به حجم 700 متر مکعب و لوله گذاری 1500 متری در سکانس پایانی قرار دارد و به زودی با اخذ مجوز از منابع طبیعی 700 متر خط انتقال پایانی نیز تکمیل و پروژه وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.

مدیر امور آب فاضلاب شهرستان بویراحمد بیان کرد: پروژه آب دهنو نیز با اعتبار 520 میلیون تومان و با اجرای دیواره و حریم چاه و 250 متر لوله گذاری در حال اجرا است.

وی به برخی نقدها در خصوص پروژه مجتمع آبرسانی لوداب اشاره کرد و ادامه داد: این پروژه بیش از 80 درصد تکمیل شده و برای اتمام و تکمیل آن نیاز به مبلغی بیش از 70 میلیارد تومان است و با روند کنونی تخصیص مالی، زمانبر شدن پروژه اجتناب ناپذیر و دور از انتظار نبوده و همت مسئولان استانی و حتی کشوری پیرامون تامین و تخصیص مالی جهت سرعت گرفتن عملیات این پروژه راه برون رفت پروژه از وضعیت موجود است.

آرمین درخصوص برخی قطعی‌های آب در مناطقی از شهرستان بویراحمد و به ویژه شهر یاسوج گفت: در نیمه گذشته اول سال جاری شاهد فرارسیدن زود هنگام گرما، کاهش نزولات آسمانی در مقایسه با نیم قرن ماضی و افزایش دما بودیم که همین امر متوسط مصرف را به سرعت افزایش داد، میزان آبی که در مدت مشابه قبل ذخیره می شد و تا ساعت 18 عصر جوابگو بود امسال نهایتاً تا ساعت 12 ظهر تقاضاها را پاسخ می‌داد به دلایل مورد اشاره آبفا مجبور به آبگیری با برنامه مخازن بود، این را هم اضافه کنم که افزایش جمعیتی با توجه به شرایط آب و هوای مناسب یاسوج برای پذیرش مسافر نیز بر قطعی ها تاثیر گذار بوده است.

وی به مسأله شکستگی شبکه های توزیع آب هم اشاره و بیان کرد: بیش از 30 درصد شبکه های توزیع آب در شهرستان بویراحمد فرسوده است که برای ترمیم و اصلاح آن با وضعیت تورم و اقتصاد کنونی، بیش از 90 میلیارد تومان بودجه لازم بوده و از سوی دیگر وضعیت توپوگرافی شهر یاسوج با بیش از 200 متر اختلاف ارتفاع (که استاندارد آن تنها 50 متر است) خود موجبات افزایش شکستگی ها و فشار مضاعف و ضربه قوچ به شبکه های توزیع آب شده و صدمات زیادی را به بار می‌آورد.

مدیر امور آب وفاضلاب شهرستان بویراحمد افزود: سعی کردیم شکستگی‌های شبکه با مد نظر داشتن در مضیقه بودن از حیث وسایل و امکاناتی همچون بیل بکهو در نهایت سعی و تلاش توسط همکاران در واحد شبکه و اتفاقات در کمترین زمان جمع گردیده، اما برخی اوقات خرابی ماشین آلات و روند زمانبر هماهنگی با دیگر دستگاه های خدمات رسان همچون شرکت های گاز، مخابرات و توزیع نیروی برق و اخذ مجوز از شهرداری، کمی پروسه ها را طولانی کرده است.

آرمین بیان داشت: تنها در 6 ماهه اول سال 1400 امور آبفا بویراحمد  2038 مورد ترمیم و رفع شکستگی و 1626 مورد اصلاح شبکه آب را عملیاتی کردیم آنهم در شرایط اقتصادی سخت و تورم گسترده امروز که کوچکترین مرمت برای ما بالغ بر 3 میلیون تومان هزینه دارد، اما به هر ترتیب مردم انتظارات به حقی دارند که در هر شرایطی باید در حد توان پاسخگو باشیم.

وی با اشاره به اهمیت سلامت و کیفیت آب و فاضلاب، تصریح کرد: بیش از یک هزار و 150 مورد کنترل کیفی آب و 339 مورد کنترل کیفی فاضلاب در 6 ماهه نخست سال 1400 داشتیم، با این عقیده که سلامت مردم و کیفیت آب اولویتی حتی بر کمیت آن دارد.

آرمین از تداوم برخورد با رفتارهای نامتعارف در مصرف آب خاطر نشان کرد: در نیمه نخست امسال بیش از 840 مورد پرونده تخلفات آبی به مراجع قضائی ارسال شده است در این میان عزم و تلاش آبفا بر برخورد با استفاده‌های غیر مجاز از آب و انشعابات غیر مجاز آب بوده و این مسیر قانونی را در کنار فرهنگ سازی و آموزش گام به گام و بازدارندگی از این پدیده نامیمون دنبال می‌کنیم.

منبع: تسنیم
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار