کد خبر: ۷۵۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۱
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام گفت: جمعیت عشایری علاوه‌بر نقش موثر در تولیدات دامی به‌عنوان مرزبان در دفاع از مرزهای کشور شناخته شده­ اند.
به گزارش آرانیوز:صبح امروز نشست خبری به‌مناسبت فرارسیدن 15 مهرماه روز روستا و عشایر با حضور مدیرکل امور عشایری ،تعاون روستایی و رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در سالن جلسات جهادکشاورزی برگزار شد.

وجود 330 هزار هکتار اراضی زراعی در استان

محمدعلی اقدسی در ابتدای این جلسه با تبریک روز ملی روستا و عشایر اظهار داشت: عمده تولیدات بخش کشاورزی و دامداری توسط روستاییان و عشایر استان تولید می‌شود و این قشر زحمت‌کش به‌تنهایی در تولیدات دامی نقش مؤثری دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام ادامه داد: جمعیت عشایری علاوه‌بر تولید مواد لبنی، دامی و... به‌عنوان مرزبانان در دفاع از مرزهای کشور نیز نقش مؤثری دارند.

وی با بیان این‌که استان ایلام دارای 330 هزار هکتار اراضی زراعی است اضافه کرد: 120 هزار هکتار از این اراضی آبی و مابقی آن‌ها دیم هستند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی سالانه حدود 850 هزار تن محصولات زراعی و در بخش تولید محصولات دامی نیز سالانه حدود 200 هزار تن محصول در این استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

این مسئول با بیان این‌که ارزش محصولات تولید شده توسط روستاییان و عشایر حدود 6 هزار میلیارد تومان است اضافه کرد: عشایر استان بالغ‌بر 60 درصد تولیدات دامی استان را به خود اختصاص داده‌اند.

تولید 90 هزار تن محصولات دامی توسط عشایر

در ادامه این نشست فرشاد یاسمی مدیرکل امور عشایری استان ایلام با بیان این‌که عشایر 11درصد از جمعیت استان را تشکیل می‌دهد و نقش بی‌بدیلی در حفظ نظام و مرزهای کشور ایفا می‌کنند اضافه کرد: جمعیت 60 هزار نفری عشایر استان در قالب 9 هزار و 336 خانوار در مناطق مختلف عشایری استان در حال فعالیت هستند.

 وی با بیان این‌که عشایر استان در طول سال 90 هزار تن محصولات مختلف تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند اظهار داشت: ارزش تولیدات عشایر در طول سال حدود 1 هزار و 200 میلیارد تومان است.

یاسمی بیان داشت: امور عشایری خدمات ویژه‌ای به عشایر استان ارائه می‌دهد که ازجمله آن‌ها می‌توان به آب‌رسانی سیار، تامین نهاده‌های دامی، تجهیز خانوارهای عشایری به پنل خورشیدی و... اشاره کرد.

توزیع پنل خورشیدی بین عشایر

این مسئول با اشاره به این‌که در 6 ماه اول امسال 6 هزار تن نهاده‌ دامی در بین عشایر استان توزیع‌شده گفت: در تلاشیم طی سال جاری 600 پنل خورشیدی در بین عشایر کوچنده استان توزیع شود.

یاسمی در ادامه به انعقاد تفاهم‌نامه با نوسازی مدارس کشور اشاره کرد و گفت: براساس این تفاهم‌نامه مدارس مناطق عشایری استان به‌صورت کانکس و ساختمان همراه با وسایل گرمایشی تجهیز خواهند شد.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام خاطرنشان کرد: افزایش خرید دام حذفی عشایر از 65 هزار به 85 هزار راس نقش مؤثری در رفع مشکلات اقتصادی خانوار عشایر ایفا می‌کند.

این مسئول اضافه کرد: بهسازی ایل راه‌ها و مسیر کوچ عشایر جهت تردد پاییزه جمعیت عشایری استان یکی دیگر از اقداماتی است که در دستور کار این اداره قرار دارد.

افزایش 10 درصدی جمعیت عشایر استان

این مسئول با بیان این‌که در بحث تامین آب عشایر با مشکلاتی مواجه هستیم اظهار داشت: با توجه به محدودیت ناوگان حمل‌ونقل، آب‌رسانی به مناطق روستایی با مشکل مواجه است و جهت رفع آن رایزنی‌هایی با نهادهای مربوطه انجام‌شده است.

یاسمی در ادامه افزود: جهت رفع مشکلات تامین نهاده‌های دامی عشایر اداره‌کل امور عشایری استان اقدام به جمع‌آوری 320 تن کاه و کلش کرده‌ که طی روزهای آتی در اختیار عشایر قرار می گیرد.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام با اشاره به این‌که براساس داده‌های موجود دستگاه‌های متولی، جمعیت عشایری استان ایلام حدود 10 درصد افزایش داشته‌ افزود: جهت واکسیناسیون عشایر استان نیز این اداره با انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه علوم پزشکی بیش‌از 90 درصد جمعیت عشایری استان ایلام علیه بیماری کرونا واکسینه شدند.

توزیع 30 میلیون لیتر فرآورده نفتی بین عشایر

محمد ناصری مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام نیز در ادامه این جلسه با اشاره به این‌که عشایر استان ایلام با 2 میلیون و 600 هزار راس دام سبک سالانه حدود 26 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنند اضافه کرد: سالانه 56 هزار تن گوشت سفید نیز توسط مرغداران استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

این مسئول با اشاره به این‌که در بخش کشاورزی  64 هزار بهره‌بردار در استان وجود دارد گفت: حدود 80 درصد این جمعیت تحت پوشش شرکت‌های تعاون روستایی قرار گرفته‌اند.

 ناصری در پایان گفت: 30 میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی بین عشایر استان توزیع‌شده است.

منبع: تسنیم
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار