کد خبر: ۷۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
نوری مالکی:
نخست‌وزیر سابق عراق در واکنش به وجود نام وی در کمیته تحقیق موصل تاکید کرد که متاسفانه کمیته تحقیق درباره سقوط موصل دستخوش مسائل سیاسی شده و اعتبار خود را از دست داده است.

ما به پشتیبانی ایران و رهبر این کشور افتخار می‌کنیم

به گزارش آرانیوز، وی با بیان اینکه در شرایط بسیار سختی با شما دیدار می‌کنم، افزود: منطقه شاهد درگیری‌ها و چالش‌های فراوانی است. منطقه ما آرزوهایی دارد و می‌خواهد از جای خود برخاسته و پیشرفت کند، اما هر پیشرفتی با چالش‌هایی روبرو است که نیاز به اتحاد و وضوح در دیدگاه‌ها دارد. رسانه‌ ما نیز با چالش‌هایی روبرو است. یکی از آن چالش‌ها این است که رسانه‌های مخالف پیشرفت ما را نمی‌خواهند.

نخست‌وزیر سابق عراق گفت: رسانه وسیله‌ای برای ترویج دیدگاه‌های مخالف است و ما باید بدانیم که چگونه با عقاید فاسد که جامعه ما را هدف قرار می‌دهند، مقابله کنیم. ما در مقابل ارتش بسیار بزرگ رسانه‌ای عربی و غیر عربی قرار گرفتیم که برای آن‌ها میلیاردها دلار هزینه و با هدف مشخصی فعالیت می‌کنند.

 

سرمایه اصلی ما ملت است

مالکی در  ادامه گفت که سرمایه ما ملت ماست و رسانه‌ها باید آنان را برای ایستادگی برای میدان نبرد آگاه کنند.

 

اهداف سیاسی از برپایی تظاهرات

نوری مالکی در خصوص راهپیمایی‌های اعتراضی در شهرهای مختلف این کشور گفت: به سرعت مشخص شد که هدف اصلی از این تظاهرات اعتراض به وضعیت و شرایط خدمات نبوده بلکه اهداف سیاسی در کار است. این مسئله از شعارهای راهپیمایان در خصوص ساقط کردن دولت و همچنین حمله به علما وجریان‌های سیاسی مشخص شد. باید هوشیار باشیم تا اتفاقی همانند راهپیمایی‌های الانبار و ورود داعش به عراق رخ ندهد. وضعیت خطرناک ما مجال اختلاف داخلی به ما نمی‌دهد.

 

تلاش مخالفان برای ایجاد شکاف و اختلاف با دولت عبادی

مالکی تاکید کرد که درخواست اصلاحات به معنی مانع تراشی در مسیر کار دولت نیست؛ ولی آنان (برخی از معترضان) مایلند که اختلاف‌هایی بین من و شخص نخست وزیر وجود داشته باشد و در این خصوص شایعه پراکنی می‌کنند؛ ولی این درست نیست.

 

آمریکایی‌ها می‌خواهند به عراق بازگردند

وی در خصوص تاخیر آمریکایی‌ها برای مسلح کردن ارتش عراق تاکید کرد: ابتدا می‌گفتند (آمریکایی‌ها) عراق را مسلح نمی‌کنیم مگر اینکه مالکی تغییر کند. آنان می‌خواهند به عراق بازگردند. ما اشغالگران را از عراق خارج کردیم در صورتی که آنها تاکنون از هیچ کشور اشغالی خارج نشده‌اند. آنها گمان می‌کردند که اگر مالکی کنار برود می توانند دوباره وارد عراق شوند در همین راستا عربستان عنوان می‌کرد که مالکی رهبر سنی‌های عراق (صدام ) را اعدام کرده است.

 

تغییر قانون اساسی با رای مردم ممکن است

مالکی با اشاره به برخی مطالبات مردمی عراق برای تغییر قانون اساسی گفت: اگر ملت بخواهد می‌تواند با اجماع قانون اساسی را لغو کند همانگونه که به آن رای دادند.

 

ما به پشتیبانی ایران و رهبر این کشور افتخار می‌کنیم

نخست وزیر سابق عراق به کمک های ایران به دولت و ملت عراق اشاره کرد و گفت: ما به پشتیابانی و کمک‌های ایران و رهبری این کشور افتخار می‌کنیم. ما وجود جمهوری  اسلامی ایران را ضرورت توسعه خط مقاومت می‌دانیم. ایران صاحب دیدگاهی استراتژیک و بنیادین است و ما با این کشور دیدگاه مشترکی داریم.

 

کمیته تحقیق سقوط موصل دستخوش مسائل سیاسی شده است

نوری مالکی در بخش دیگری از سخنان خود درباره درج شدن نام وی در کمیته تحقیق پارلمانی عراق مربوط به سقوط موصل گفت: متاسفانه این کمیته دست خوش مسائل سیاسی شده و اعتبار خود را از دست داده است. فشارهایی برای وارد کردن برخی از اسامی به این لیست وجود دارد. رئیس کمیته برخی از اسامی را اعلام کرده بود که کمیته آنها را رد کرد.


 

سقوط موصل در آنکارا و اربیل برنامه‌ریزی شده بود

مالکی در ادامه به حوادث سقوط موصل اشاره کرد و گفت: آقای نخست وزیر از من پرسید آیا سقوط الرمادی یک توطئه بوده است گفتم بله همچون موصل سقوط الرمادی نیز یک توطئه بود. آنچه در موصل روی داد درگیری یا جنگ نبود ارتش، نیروهای مسلح و 42 هزار پلیس فدرال در آنجا حضور داشتند که هیچ نیرویی نمی توانست آنها را شکست دهد اما آنچه روی داد یک توطئه برنامه ریزی شده در آنکارا و اربیل بود.

وی افزود: اقلیم کردستان از نیروهای خود خواسته بود تا عقب نشینی کنند. فرمانده تیپ 3 که از کُردها بود نیز عقب نشینی کرد. فرماندهان کُرد می‌گفتند این نبرد جنگ ما نیست و بیانیه ای صادر کردند با این مضمون  که با داعش جنگ نکنید؛ زیرا داعش با شیعه و مالکی می جنگد. در الرمادی نیز همین اتفاق افتاد در این رابطه تعدادی از افسران را بازداشت کرده و تعدادی را به اعدام محکوم کردیم.

 

ترکیه طرح‌های توسعه طلبانه در سوریه و شمال عراق دارد

نخست وزیر سابق عراق درباره نقش ترکیه در بحران‌های منطقه از جمله عراق و سوریه گفت: ترکیه یکی از بزرگترین حامیان داعش و القاعده است. هنگامی که درهای اروپا به روی ترکیه باز نشد ، این کشور با تفکر عثمانی خود به سمت خاورمیانه و کشورهای عربی آمد ترکیه طرح‌های توسعه طلبانه در سوریه و شمال عراق دارد.

 

حشد الشعبی با الهام از بسیج ایران در زمان جنگ تشکیل شد

مالکی با اشاره به برخی هجمه‌ها در داخل  و خارج عراق برای تخریب وجهه نیروهای مردمی تاکید کرد: هدف از انتقاد به حشد الشعبی ساقط کردن این نیروی مردمی است. آنان اشتباهات برخی از افراد را بسیار بزرگ می‌کنند. اگر نیروهای داوطلب مردمی که با الهام از بسیج ایران در زمان جنگ شکل گرفت و اگر نیروهای داوطلب مردمی و لطف خداوند نبود،  بغداد سقوط می‌کرد.



نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار