کد خبر: ۷۴۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۳
زاهدان- استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی مانند خرما ضمن ایجاد اشتغال، زمینه‌ساز رونق اقتصادی در استان می‌شود.

به گزارش آرانیوز:به نقل از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، حسین مدرس خیابانی در نشست شورای معاونان و مدیران سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت توسعه صنایع تبدیلی و غذایی، اظهار داشت: وجود چنین صنایعی شرایطی را فراهم خواهد کرد که در زمان افزایش تولید محصولات و کاهش تقاضا برای تولیدات خام، مانع از ضایع شدن آن و نوسانات منفی قیمت می‌شود.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: صنایع تبدیلی از میزان بیکاری‌های دائمی و فصلی در مناطق روستایی کم کرده و زمینه مناسب برای توسعه بخش کشاورزی را فراهم می‌کند و به افزایش تولیدات، بهره‌وری، ایجاد فرصت‌های شغلی، تأمین نیازهای اساسی، پیوند با دیگر بخش‌های اقتصادی و کاهش نابرابری‌های منطقه‌ای منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه سالیانه بالغ بر پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود، بیان کرد: بسیاری از محصولات کشاورزی دارای زمان تولید و مصرف محدودی هستند و تولید یا برداشت محصولات این بخش معمولاً در یک زمان مشخص و کوتاه ولی مصرف در زمان طولانی‌تری انجام می‌شود و صنایع تبدیلی می‌توانند با حفظ و نگهداری محصولات در آنها به گونه‌ای تغییر و تبدیل ایجاد کند که امکان مصرفشان در تمامی ایام سال میسر باشد.

مدرس خیابانی افزود: هر چند سیستان و بلوچستان جزو استان‌های کم بارش و در شرایط نرمال بارندگی نیست ولی برای توسعه بخش کشاورزی باید بیشتربه تقویت فرصت‌ها و ظرفیت‌های خاص منطقه پرداخت.

استاندار سیستان و بلوچستان توجه خاص به تولید خرما و توسعه زنجیره ارزش آن، بهره‌گیری از تمام ظرفیت بازارهای سطح کشور برای فروش محصولات تولیدی استان، توسعه کشت میوه‌های گرمسیری بویژه موز وانبه و کشت‌های گلخانه‌ای را خواستار شد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های دامپروری بویژه پرورش شتر، دام و طیور بومی گفت: بکارگیری فرصت همجواری با کشورهای همسایه در این زمینه‌ها می‌تواند موجبات رونق بخش کشاورزی و توسعه پایدار در منطقه شود. این استان فضای مناسبی برای توسعه صنایع کوچک دارد که نیاز به سرمایه‌گذاری آن‌چنانی نیست.

مدرس خیابانی بر ارتقا و افزایش ظرفیت انبارش و مخازن بندر تجاری چابهار تاکید کرد و افزود: تلاش مسؤولان بر این است که بخش کشاورزی جایگزین نفت شود.

شرایط سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان باید تسهیل شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با بیان توانمندی‌های استان در زمینه شیلات، تولید گوشت قرمز، تولید محصولات گرمسیری، گلخانه‌ای و باغی بویژه خرما و محصولات خارج از فصل و گیاهان دارویی گفت: این استان دارای رتبه برتر در سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی است و مزیت‌های بی‌نظیری دارد که با حمایت همه دست اندرکاران می‌تواند به استان برخورداری تبدیل شود.

محمدعلی نیکبخت افزود: نباید بگوییم سیستان و بلوچستان محروم است بلکه با برنامه‌ریزی و حذف محدودیت‌ها شرایط سرمایه‌گذاری را تسهیل تا آهنگ توسعه استان رشد قابل ملاحظه‌ای پیدا کند. برای تحول در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان در بخش‌های مختلف سند توسعه‌ای تدوین و محور برنامه‌های کاری سازمان جهادکشاورزی قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: با رفع محدودیت توسعه واحدهای مرغداری، تلاش مضاعفی برای ایجاد واحدهای جدید صنعتی پرورش مرغ گوشتی در راستای افزایش ضریب خوداتکایی استان به گوشت مرغ صورت گرفته و حدود ۳۰۰ متقاضی در مسیر سرمایه‌گذاری در این زمینه هستند.

وی توسعه کشت‌های قراردادی و فعال سازی بازارچه‌های مرزی را فرصت ممتاز برای ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان ذکر کرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار