کد خبر: ۷۴۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
مرز مهران در حالی مهمترین مرز زمینی کشور به عتبات‌عالیات به‌خصوص در زمان اربعین شناخته می‌شود که دارای مشکلات زیرساختی است و نیاز است از هم‌اکنون برای سال‌های آینده نواقص را برطرف کرد.

به گزارش آرانیوز، مرز مهران در سال ۱۳۸۲ با پیشنهاد وزارت امور خارجه کشورمان از سوی سازمان ملل متحد به عنوان مرز بین المللی شناخته شد و حالا بعد از گذشت ۱۸ سال به عنوان مهم‌ترین مرز زمینی کشور به عراق شناخته می‌شود.

تردد سالانه پنج میلیون زائر و مسافر و صادرات ۲ میلیارد دلار کالا از مرز مهران به عراق این مرز را به عنوان یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های مرزی کشور تبدیل کرده است.

طی چند سال گذشته که مسئله پیاده روی اربعین در کشور بیشتر نمود پیدا کرده است، این مرز مهران به عنوان مهم‌ترین مرز کشور برای تردد زوار شناخته شده، به‌طوری که در ایام اربعین ۶۵ درصد زوار کشور از این مرز وارد خاک عراق شده‌اند.

نزدیکی به شهرهای مذهبی عراق، امنیت، سهولت در تردد و بسیاری دیگر مسائل موجب استقبال مردم از این مرز برای سفر به عتبات عالیات به‌خصوص در ایام اربعین شده است.

در سال‌های گذشته همواره امکانات و زیرساخت‌های استان ایلام جواب‌گوی موج عظیم جمعیت در ایام اربعین نبوده است، هر چند در سال‌های گذشته اقدامات برای رفع نواقص زیرساخت‌های صورت گرفته، اما این مرز همچنان نیازمند توجه در حوزه زیرساختی و امکانات رفاهی است.

در سال گذشته و امسال که به‌دلیل کرونا پیاده‌روی اربعین برگزار نشد، متأسفانه مسئولان از این فرصت برای افزایش زیرساخت‌های مختلف استان و پایانه مرزی مهران استفاده نکردند و قطعاً در صورت برگزاری اربعین در سال‌های آینده، این مرز نیازمند توجه ویژه است.

مرز مهران در بخش‌های مختلف نیازمند توجه است

فرماندار مهران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مهران یک شهرستان استراتژیک در کشور است که باید نگاه مسئولان چه در بحث ایجاد زیرساخت‌های اربعین و چه در بحث منطقه آزاد ویژه باشد.

مجید کاکی بیان کرد: هنوز مرز مهران در بخش‌های مختلفی زیرساختی و راه نیازمند توجه بیشتر است.

وی گفت: در بحث توسعه راه‌های ارتباطی مسیر ۶ خطه کردن مهران تا پایانه مرزی در دستور کار قرار داد که بخشی از کار شروع شده و تسریع در روند پروژه نیازمند توجه و تزریق اعتبار است.

نیازهای اساسی دروازه عتبات‌عالیات/امکانات فعلی مهران جوابگو نیست

تصاویر اربعین در سال‌های قبل

وی تصریح کرد: در مسیر مهران به سمت ایلام برخی از مسیر نیازمند توجه است که چهار خطه شود، در بخشی از این مسیر باید اقدامات لازم در بحث ترافیکی مورد توجه قرار بگیرد و از جداکننده استفاده شود.

استقرار دائمی موکب در مسیر مهران تا پایانه

کاکی افزود: پیگیری لازم برای استقرار دائمی موکب در مسیر مهران تا پایانه انجام شده و واگذاری زمین به پنج استان معین صورت گرفته است.

فرماندار مهران ادامه داد: کار ساخت و ساز این موکب‌های دائمی در واقع شروع شده و نیازمند سرعت بخشیدن است و استان‌های معین باید توجه ویژه‌ای به ساخت این موکب‌ها داشته باشند.

نیازهای اساسی دروازه عتبات‌عالیات/امکانات فعلی مهران جوابگو نیست

تصاویر اربعین در سال‌های قبل

فرماندار مهران بیان کرد: مسئله مهم دیگر بحث آب شرب پایدار پایانه مرزی مهران است که خوشبختانه برای این مهم در پایانه پروژه تعریف شده و در سال آینده به صورت کلی و پایدار حل خواهد شد.

لزوم برنامه ریزی برای گرمای هوا

کاکی اظهار کرد: با توجه به ایجاد منطقه آزاد تجاری در مهران و وجود پایانه مرزی مهران، ایجاد نیروگاه برق یکی از ضروریات در این منطقه است چرا که قطعاً برای سال‌های آینده، برق پایانه مرزی با توجه به طرح‌هایی که در دستور کار قرار گرفته پاسخ گو نخواهد بود.

فرماندار مهران اضافه کرد: ایجاد آبسردکن‌های صنعتی بزرگ در مسیر مهران به پایانه و جانمایی آنها یکی از موضوعاتی است که با توجه به گرمای منطقه باید مورد توجه قرار بگیرد.

نیازهای اساسی دروازه عتبات‌عالیات/امکانات فعلی مهران جوابگو نیست

تصاویر اربعین در سال‌های قبل

وی افزود: با توجه به اینکه اربعین در سال‌های آینده در ماه‌های گرم سال است، باید از الان مورد توجه قرار بگیرد.

فرماندار شهرستان مهران گفت: اعتبارات کنونی برای توسعه زیرساخت‌های مهران با توجه به کمبودها نیازمند توجه است و انتظار است ستاد اربعین و مسئولان کشور با تزریق اعتبارات بخشی از مشکلات این مرز را برای سال‌های آینده رفع کنند.

اختصاص ۹۳۰ میلیارد ریال بودجه اربعین به ایلام

معاون امور عمرانی استانداری ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: امسال ۹۳۰ میلیارد ریال در قالب بودجه اربعین به استان ایلام اختصاص پیدا کرده است.

احمد کرمی گفت: این اعتبارات در قالب اسناد خزانه اسلامی با سررسید ۱۴۰۳ است.

وی تصریح کرد: این میزان اعتبار برای آبرسانی، احداث سرویس بهداشتی و سایه بان، رفع نقاط حادثه‌خیز و تقویت زیرساخت‌ها، پروژه‌های راه‌سازی در مسیرهای ۶ گانه اربعین استان ایلام هزینه خواهد شد.

کرمی عنوان کرد: با توجه به اینکه از امسال به‌مدت ۱۷ سال آینده اربعین حسینی در فصل گرمای سال برگزار می‌شود، لذا تأمین آب پایدار، احداث آب‌سردکن و سایبان و افزایش سرویس‌های بهداشتی مسیر در دستور کار است.

معاون استاندار ایلام اضافه کرد: برای استان‌های معین که در ستاد مرکزی اربعین مشخص شده‌، زمین برای احداث موکب دائمی در مسیر مهران تا پایانه مرزی اختصاص یافته است.

لزوم توجه به توسعه سالن پایانه مرزی مهران

مدیر پایانه مرزی مهران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به موقعیت ویژه مرز مهران برای تردد زوار به خصوص در ایام اربعین، نیاز است برخی از زیرساخت‌های مهم این پایانه توسعه پیدا کند.

مجتبی سلیمانی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین نیازهای اساسی برای سال‌های آینده به‌خصوص در ایام اربعین، توسعه سالن مسافربری پایانه مرزی مهران است.

نیازهای اساسی دروازه عتبات‌عالیات/امکانات فعلی مهران جوابگو نیست

وی افزود: سالن کنونی پایانه مسافربری برای تردد روزانه چهار الی پنج هزار نفر طراحی شده است و نیاز است سالن این پایانه توسعه پیدا کند.

سلیمانی با اشاره به اینکه ایجاد سایه‌بان از مهم‌ترین نیازهای پایانه است، گفت: با توجه به گرمای هوا در مهران و به‌خصوص اینکه اربعین در سال‌های آینده در فصول گرم سال است، ایجاد سایه‌بان از نیازهای اصلی مرز مهران است.

مدیر پایانه مرزی مهران اظهار کرد: یکی دیگر از نیازهای مهم جدا کردن مسیرهای ارتباطی بخش تجاری و مسافربری پایانه مرزی برای تسهیل در تردد به‌خصوص در ایام اربعین است.

برنامه‌ریزی برای پروژه ایجاد راه‌آهن به مرز مهران

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: برای توسعه مسیر ایلام به مهران اقدامات بسیار خوبی از جمله قرار دادن نیوجرسی در بیشتر مسیر است.

نورالله دلخواه افزود: در بحث دوربین‌های کنترل سرعت و ثبت تخلفات اقدامات بسیار خوبی در این مسیر انجام گرفته و اقداماتی نیز در دست اقدام است.

وی افزود: مسیر مهران به دهلران با اقدامات انجام شده در آینده نزدیک حداقل هشت دوربین کنترل سرعت در این محور نصب شود که بهتر بتوانیم مسیرها را رصد کنیم.

نیازهای اساسی دروازه عتبات‌عالیات/امکانات فعلی مهران جوابگو نیست

وی عنوان کرد: استان ایلام به نوعی در کریدور عبوری حمل و نقلی کشور شمال‌غرب و جنوب‌غرب واقع شده است و هم‌زمان با توسعه راه‌ها در این کریدور توسعه حمل و نقل و احداث حمل و نقل از برنامه‌های استان و نیز ملی است.

دلخواه افزود: ۲ پروژه در استان در حوزه ریلی به‌صورت ویژه هدف‌گذاری شده، نخستین پروژه ایجاد راه‌آهن از سمت جنوب و از خوزستان به سمت دهلران و مرز مهران است.

وی گفت: پروژه ریلی از سمت همدان - کرمانشاه و به ایلام و در نهایت به مهران هدف‌گذاری شده است؛ در بحث این ۲ پروژه مطالعات فاز اول آنها انجام شده که به‌صورت ویژه فاز اول راه‌آهن کرمانشاه به ایلام در دست اجرا است.

لزوم اتمام پروژه چهارخطه کردن ایلام - مهران

یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت اقتصادی مرز مهران برای صادرات کالا به عراق، افزود: بیش از پنج سال از چهارخطه کردن مسیر ۹۰ کیلومتری ایلام - مهران می‌گذرد ولی هنوز این مسیر چهارخطه نشده است.

علیرضا پوراحمد اضافه کرد: در حال عملیات راه‌سازی در سه نقطه از این مسیر در حال انجام است که طبق بازدیدهای میدانی وضعیت خوبی ندارند.

وی با اشاره به کم کاری مسئولان طی ۲ سال گذشته برای اتمام این پروژه، افزود: این مسیر روزانه شاهد تردد کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی است و اگر در سال‌های آینده اربعین برگزار شود، قطعاً این مسیر نیازمند تکمیل شدن است.

پوراحمد تصریح کرد: متأسفانه از این فرصت ۲ ساله برای توسعه زیرساخت‌های اربعین در استان ایلام و شهرستان مهران به‌خوبی استفاده نشد و هم‌اکنون بسیاری از زیرساخت‌ها مربوط به سه سال پیش است.

با توجه به موقعیت مرز مهران و استقبال مردم از این مرز نیاز است در فرصت‌های باقی‌مانده برای اربعین سال آینده چالش‌های زیرساختی استان و پایانه مرزی مهران حل شود.

به طور قطع حل مشکلات زیرساخت‌های ارتباطی استان به‌خصوص در مسیرهای منتهی به مرز مهران با توجه به کوهستانی بودن استان نیازمند تزریق اعتبارات ویژه است.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار