کد خبر: ۷۴۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
پهلو گرفتن دومین کشتی حامل سوخت ایران در بندر بانیاس، منازعه نتانیاهو و بنت بر سر نقاشی‌های نتانیاهو از «بمب ایران»، موافقت مجلس نمایندگان آمریکا با کمک یک میلیارد دلاری به سامانه گنبد آهنین، دیدار و گفتگوی امیرعبداللهیان و گوترش درباره برجام و تصویب طرح قطع کمک‌های اطلاعاتی و تدارکاتی آمریکا به رژیم سعودی از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

به گزارش آرانیوز، پهلو گرفتن دومین کشتی حامل سوخت ایران در بندر بانیاس، منازعه نتانیاهو و بنت بر سر نقاشی‌های نتانیاهو از «بمب ایران»، موافقت مجلس نمایندگان آمریکا با کمک یک میلیارد دلاری به سامانه گنبد آهنین، دیدار و گفتگوی امیرعبداللهیان و گوترش درباره برجام و تصویب طرح قطع کمک‌های اطلاعاتی و تدارکاتی آمریکا به رژیم سعودی از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.


تبلیغات

پهلو گرفتن دومین کشتی حامل سوخت ایران در بندر بانیاس

دفتر اطلاع‌رسانی جنبش حزب‌الله لبنان، روز جمعه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که دومین کشتی حامل سوخت ایران شامگاه پنجشنبه در بندر بانیاس سوریه پهلو گرفته است.

بر اساس گزارش شبکه «المنار»، این کشتی با مازوت بارگیری شده و ساعت ۲۲ شامگاه پنجشنبه (به وقت محلی) در بندر بانیاس پهلو گرفته است.

این در حالی است که شبکه «المیادین»، شامگاه چهارشنبه، به نقل از خبرنگار خود گزارش داد که پنجمین کاروان حامل مازوت ایران وارد خاک لبنان شده است.

کاروان‌های حامل سوخت پس از آن وارد خاک لبنان شدند که سید حسن نصرالله دبیر کل جنبش حزب الله در سخنرانی خود به مناسبت عاشورای حسینی از حرکت کشتی‌های حامل سوخت از مبدأ ایران به لبنان خبر داد.

به دنبال آن، منابع لبنانی، پنجشنبه (۱۶ سپتامبر)، خبر دادند که نخستین کاروان از تانکرهای حامل مازوت ایران از طریق مرز زمینی هرمل - القصیر وارد لبنان شده است.

پهلو گرفتن دومین کشتی حامل سوخت ایران در بندر بانیاس/ منازعه نتانیاهو و بنت بر سر نقاشی‌های نتانیاهو از «بمب ایران»/ موافقت مجلس نمایندگان آمریکا با کمک یک میلیارد دلاری به سامانه گنبد آهنین/ دیدار و گفتگوی امیرعبداللهیان و گوترش درباره برجام

لبنان در نتیجه تحریم‌های آمریکا از یک سال و نیم پیش با وخامت اوضاع اقتصادی از جمله کمبود سوخت روبه‌ورست. برای مهار بحران و جلوگیری از فروپاشی نهادهای این کشور، عده‌ای از تجار لبنانی به‌واسطه حزب‌الله از ایران سوخت خریداری کرده‌اند.

دبیرکل حزب الله در تازه‌ترین سخنرانی خود نیز با بیان اینکه کشتی حامل گازوئیل ایران هم طی چند روز آینده وارد بندر بانیاس سوریه خواهد شد، گفته بود: «مقدمات اداری برای ارسال کشتی سوم حامل بنزین از ایران نیز انجام شده است... کشتی چهارم نیز حامل گازوئیل خواهد بود و بعدا فرستاده خواهد شد... دولت جدید، درباره کشتی‌های بعدی تصمیم خواهد گرفت».

منازعه نتانیاهو و بنت بر سر نقاشی‌های نتانیاهو از «بمب ایران»

پس از آنکه اعلام شد «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی قصد ندارد در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل رویه سلفش، «بنیامین نتانیاهو» علیه ایران را در پیش بگیرد، نتانیاهو با لحنی تند از او انتقاد کرد.

طبق گزارش رسانه‌های صهیونیستی بنت قرار است دوشنبه هفته آینده در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند. این نخستین بار در ۱۲ سال گذشته است که فردی غیر از نتانیاهو این جلسه را به نمایندگی از رژیم صهیونیستی مورد خطاب قرار می‌دهد.

در ۱۲ سال گذشته، بنیامین نتانیاهو ۱۰ بار در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل به نمایندگی از رژیم صهیونیستی سخنرانی کرد. محور تمامی این سخنرانی‌ها را ایران تشکیل می‌داد و او هر بار با ارائه نمایش‌هایی تبلیغاتی که معمولاً به استیضاح گرفته می‌شد مدعی شده بود ایران تا مدت کوتاهی دیگر به سلاح هسته‌ای دست پیدا خواهد کرد.

یکی از بحث‌انگیزترین سخنرانی‌های نتانیاهو در سال ۲۰۱۲ ارائه شد. او در آن جلسه با ارائه یک نقاشی از یک بمب اتمی مدعی شده بود ایران به زودی به چنین سلاح هسته‌ای دست پیدا خواهد کرد.

پهلو گرفتن دومین کشتی حامل سوخت ایران در بندر بانیاس/ منازعه نتانیاهو و بنت بر سر نقاشی‌های نتانیاهو از «بمب ایران»/ موافقت مجلس نمایندگان آمریکا با کمک یک میلیارد دلاری به سامانه گنبد آهنین/ دیدار و گفتگوی امیرعبداللهیان و گوترش درباره برجام

روز گذشته رسانه‌ها گزارش دادند تیم «نفتالی بنت» به بی‌حاصلی نمایش‌های تبلیغاتی نخست‌وزیر سابق این رژیم علیه ایران در سخنرانی‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعتراف کرده و گفته قصد ندارد از سبک او پیروی کند.

مقام‌های موساد و دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در آستانه سفر نفتالی بنت به نیویورک از او پرسیده‌اند آیا قصد دارد در سخنرانی مجمع عمومی اطلاعاتی درباره حزب‌الله یا ایران رو کند یا خیر اما دستیاران بنت گفته‌اند نمی‌خواهند از «ترفندهای مشابه نتانیاهو» استفاده کند.

سخنگوی نفتالی بنت هم امروز گزارش‌های روز گذشته را تأیید کرد و گفت: «سخنرانی بنت متفاوت از سخنرانی‌های نتانیاهو خواهد بود. از ابزارهای کمکی تصویری، پوستر، نقاشی و موارد مانند اینها استفاده نخواهیم کرد.»

نتانیاهو در توییتر پاسخ داده است: «دغدغه‌های بنت برای متمایز کردن نتانیاهو به هر طریق ممکن ضربات سنگینی به اسرائیل در زمینه مبارزه با ویروس کرونا، مبارزه با ایران هسته‌ای و مبارزه دیپلماتیک علیه فلسطینی‌ها وارد می‌کند.»

وی اضافه کرده است: «به جای حمله احمقانه به سخنرانی‌های موفق نتانیاهو در سازمان ملل، بنت باید این خطابه‌ها را به دقت مورد مطالعه قرار دهد تا یاد بگیرد چگونه می‌توان توجه دنیا را جلب کرد و آن را در جهت منافع اسرائیل به خدمت گرفت.»

با آنکه نفتالی بنت و «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی هر دو جزو سیاستمداران تندرو افراطی در قبال ایران محسوب می‌شوند رسانه‌های صهیونیستی مدعی هستند بنت قصد دارد سیاست‌های تل‌آویو را به مسیر جدیدی هدایت کند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.

موافقت مجلس نمایندگان آمریکا با کمک یک میلیارد دلاری به سامانه گنبد آهنین

مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت آرا کمک یک میلیارد دلاری برای توسعه سامانه های گنبد آهنین رژیم صهیونیستی را تصویب کرد.

به گزارش شبکه الجزیره، مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قاطع لایحه اعطای کمک یک میلیارد دلاری واشنگتن به رژیم صهیونیستی برای تقویت سامانه‌های گنبد آهنین را تصویب کرد.

طبق این گزارش، قرار بود این لایحه به همراه بودجه مورد بررسی قرار گیرد، اما با توجه به اختلافات بر سر بودجه، این موضوع با مخالفت شماری از نمایندگان مواجه شد.

در نتیجه لایحه اختصاص یک میلیارد دلار به گنبد آهنین اسرائیل به صورت لایحه جداگانه‌ای در دستور کار قرار گرفت و روز پنجشنبه این لایحه با ۴۲۰ رای موافق در برابر ۹ رای مخالف به تصویب رسید.

پهلو گرفتن دومین کشتی حامل سوخت ایران در بندر بانیاس/ منازعه نتانیاهو و بنت بر سر نقاشی‌های نتانیاهو از «بمب ایران»/ موافقت مجلس نمایندگان آمریکا با کمک یک میلیارد دلاری به سامانه گنبد آهنین/ دیدار و گفتگوی امیرعبداللهیان و گوترش درباره برجام

این لایحه برای تصویب نهایی به سنای آمریکا ارسال می‌شود.

نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به این اقدام مجلس نمایندگان آمریکا گفت:" تصویب این لایحه پاسخ محکمی به کسانی بود که در حمایت واشنگتن از تل آویو تردید داشتند."

وی افزود: این بودجه به تکمیل ذخایر موشک‌های گنبد آهنین اسرائیل اختصاص داده می‌شود.

این لایحه درحالی تصویب شده است که مخالفت‌های فزاینده شماری از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در نشست روز سه‌شنبه، ۳۰ شهریور، هنگام بحث و بررسی بودجه دولت فدرال در بند تامین بودجه اضافی برای سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی موجب شد که این بند از لایحه بودجه موقتا حذف شود.

دیدار و گفتگوی امیرعبداللهیان و گوترش درباره برجام

پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملل متحد اعلام کرد حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد درباره برجام با یکدیگر گفتگو کردند.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملل، گوترش و امیرعبداللهیان در مورد موضوعات مورد علاقه دو طرف از جمله برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و مسائل منطقه ای با یکدیگر گفتگو کردند.
گوترش در این دیدار انتصاب دکتر امیرعبداللهیان را تبریک گفت.

پیش از این نیز اعلام شد، امیرعبداللهیان در دیدار روز پنجشنبه خود در حاشیه هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد با گوترش در خصوص همکاری‌ها با سازمان ملل و وضعیت منطقه گفتگو کرد.

گوترش با اشاره به موضع اصولی سازمان ملل در مردود شمردن خروج آمریکا از برجام، گفت همواره حامی توافق هسته‌ای بوده است.

دبیرکل سازمان ملل با یادآوری اینکه رایزنی‌ها و همکاری‌های سازمان ملل متحد با ایران در موضوعات منطقه‌ای مانند یمن همواره در جریان بوده، گفت سازمان ملل از همکاری‌های گسترده‌تر با جمهوری اسلامی استقبال می‌کند.

پهلو گرفتن دومین کشتی حامل سوخت ایران در بندر بانیاس/ منازعه نتانیاهو و بنت بر سر نقاشی‌های نتانیاهو از «بمب ایران»/ موافقت مجلس نمایندگان آمریکا با کمک یک میلیارد دلاری به سامانه گنبد آهنین/ دیدار و گفتگوی امیرعبداللهیان و گوترش درباره برجام

گوترش موضع ایران در خصوص افغانستان را موضوعی اصولی خواند و گفت معتقد است در افغانستان باید دولتی فراگیر تشکیل شود که همه گروه‌ها در دولت صدایی داشته باشند.

پیش از این، وزیر امور خارجه ایران با جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درنیویورک، دیدار و در خصوص موضوعات مختلف از جمله برجام و تحولات افغانستان گفت وگو و تبادل نظر کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار با تاکید بر این امر که دولت آقای دکتر رئیسی در چارچوب اصول، عملگراست و لذا بدنبال نتیجه عملی در مذاکرات است، اظهار کرد: همانطور که قبلا گفته شده است، ما با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکراتی هستیم و دولت جدید مذاکرات را از سر خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: ملاک ما عمل طرفهای مقابل است و نه اظهار نظر آنها. دولت جدید در حال مرور و مطالعه پرونده مذاکرات انجام شده است. نه اتلاف وقت میکند، نه رفتار غیر سازنده آمریکا را می پذیرید و نه کشور را معطل وعده های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: متاسفانه رفتار و سیاست‌های دولت بایدن تاکنون در رابطه با ایران و برجام غیرسازنده بوده است. بایدن با وجود آنکه به صورت زبانی از سیاستهای ترامپ انتقاد کرده اما در عمل در قبال ایران همان سیاست‌ها را دنبال می کند.

تصویب طرح قطع کمک‌های اطلاعاتی و تدارکاتی آمریکا به رژیم سعودی 

در حالی که ادعاهای پیشین آمریکا مبنی بر تلاش برای پایان دادن به جنگ یمن و قطع حمایت‌های نظامی به رژیم و ائتلاف سعودی در عمل اجرا نشد، واشنگتن این بار نیز مدعی توقف کمک‌ها به ریاض شد.

به نوشته وبگاه «المانیتور»، مجلس نمایندگان آمریکا شامگاه پنجشنبه (به وقت محلی) طرحی را تصویب کردند که دولت این کشور را به قطع حمایت‌های تدارکاتی و اطلاعاتی از حملات عربستان سعودی به یمن مجبور می‌کند.

این طرح که البته مخالفان زیادی نیز در مجلس نمایندگان آمریکا داشت، با اختلاف کم ۲۱۹ رأی موافق و ۲۰۷ رأی مخالف قانون‌گذاران آمریکایی به تصویب رسید.

پهلو گرفتن دومین کشتی حامل سوخت ایران در بندر بانیاس/ منازعه نتانیاهو و بنت بر سر نقاشی‌های نتانیاهو از «بمب ایران»/ موافقت مجلس نمایندگان آمریکا با کمک یک میلیارد دلاری به سامانه گنبد آهنین/ دیدار و گفتگوی امیرعبداللهیان و گوترش درباره برجام

این طرح توسط «رو خانا» نماینده دموکرات ایالات کالیفرنیا و سناتور «برنی سندرز» برای گنجانده‌شدن در طرح بودجه نظامی سالانه آمریکا پیشنهاد داده شده بود که شامگاه پنجشنبه در صحن عمومی مجلس نمایندگان به رأی گذاشته شد.

به نوشته المانیتور، طرح مذکور اکنون باید در مجلس سنا نیز به رأی گذاشته شود تا بعد از اعلام نظر سناتورها تکلیف قرار گرفتن آن در لایحه بودجه نظامی آمریکا مشخص شود.

خانا طی بیانیه‌ای که در دفاع از این طرح قرائت کرد، گفت: «تصویب متمم ما برای بودجه دفاعی امسال، این سیگنال واضح را به دولت عربستان سعودی می‌فرستد که آنها باید این جنگ فرسایشی را پایان داده، از راهکار سیاسی حمایت کرده و جبران مافات کنند».

این نماینده دموکرات در ادامه تاکید کرد: «اکنون زمان آن رسیده آنچه را که از نظر اخلاقی درست است انجام دهیم و عربستان سعودی را [بخاطر جنگ یمن] پاسخگو کنیم و همدستی آمریکا در بمباران غیرنظامیان یمن توسط ائتلاف سعودی را پایان دهیم».

پیش از این، «جو بایدن»‌ رئیس‌جمهور آمریکا نیز وعده داده بود که در فاصله کوتاهی از روی کار آمدن در کاخ سفید، حمایت‌های این کشور از حملات ائتلاف سعودی به یمن را قطع می‌کند اما تاکنون اقدام ملموسی در این زمینه صورت نداده است.

منبع:تابناک

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار