کد خبر: ۷۴۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
در جدیدترین اظهار نظرها رئیس کل سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که در صورت تکمیل سامانه املاک و اسکان برگ تشخیص مالیاتی برای خانه‌های خالی از دی ماه صادر خواهد شد اما تکمیل این سامانه و مسیر مورد نظر برای انتقال اطلاعات با اما و اگرهایی رو به رو است.

به گزارش آرانیوز، با وجود اینکه مجلس و دولت در قانون بودجه 1400 بر روی مالیات ستانی از خانه‌های خالی حساب کردند اما پس از گذشت 5 ماه از سال جاری این پایه مالیاتی همچنان به مرحله عملیاتی نرسیده است.

نظرات کارشناسان و مسئولین سازمان مالیاتی برنقش کلیدی سامانه املاک و اسکان برای آغاز مالیات‌ستانی تاکید دارد. در واقع این سامانه همان بانک اطلاعاتی است که برمبنای داده‌های خود باید مدت زمان خالی بودن هر خانه را مشخص کند.

در صورتی که خانه بیش از مدت زمان تعیین شده در قانون خالی باشد باید آن را به سامانه سازمان امور مالیات اطلاع دهد تا این سازمان برهمین اساس از مالک خانه طلب مالیات کند.

با وجود تلاش‌های انجام شده اما این سامانه همچنان تکمیل نشده و به تازگی نیز پس از اعمال برخی تغییرات دوباره راه‌اندازی شده تا افرادی که اطلاعات خود را وارد نکردند یا باید آن را ویرایش کنند، کار خود را تکمیل کنند.

امیدعلی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص احتمال صدور برگ تشخیص مالیاتی از ابتدای دی گفت: طبق قانون مالیات بر خانه‌های خالی باید 120 روز یا 4 ماه یک خانه خالی مانده باشد، بنابراین خانه‌هایی که از ابتدای سال جاری تا مرداد ماه خالی مانده باشد، مشمول این قانون می‌شوند و اطلاعات آن‌ها را وزارت راه و شهرسازی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌دهد و ما در دی ماه امسال اولین سری برگه تشخیص مالیاتی را برای مالکان خانه‌های خالی ارسال خواهیم کرد.

لازم به ذکر است که رئیس کل سازمان امور مالیاتی نیز به ارسال اطلاعات از سوی سامانه املاک و اسکان تاکید کرده است و باید دید که اقدامات اصلاحی و تکمیلی این سمانه تا آن زمان تکمیل خواهد شد یا خیر.

محمدعلیزاده معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی نیز پس از اظهار نظر رئیس سازمان امور مالیاتی در یک برنامه تلوزیونی در خصوص صدور برگ تشخیص مالیاتی برای واحدهای مسکونی خالی از دی ماه گفت: به موجب مفاد ماده 54 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم هر واحد مسکونی اگر طی یک سال شمسی بیش از 120 روز خالی بماند جزو خانه‌های خالی محسوب می‌شود و برهمین اساس مشمول جرایم مالیاتی این ماده قانونی می‌شود.

وی افزود: ملاک و معیار تشخیص خانه‌های خالی سامانه املاک و اسکان است که برمبنای خروجی که از این سامانه به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود، مشخص خواهد شد که کدام واحدهای مسکونی به طور قطعی بیش از 120 روز خالی بوده‌اند. براساس این اطلاعات و با فرآیندی که در نظام مالیاتی کشور ایجاد شده، برای مالکین این گونه خانه‌ها که خالی از سکنه باقی مانده‌اند برگه مطالبه مالیات صادر خواهد شد.

علیزاده در خصوص تعداد خانه‌های شناسایی شده گفت: در حال حاضر سامانه املاک و اسکان در حال تکمیل داده‌ها و اطلاعات خود است و هنوز خروجی از این سامانه از طریق وب سرویس‌هایی که باید با سامانه سازمان امور مالیاتی  برقرار شود و واحدهای مسکونی خالی از سکنه را منتقل کند، ما هنوز اطلاعاتی را دریافت نکرده‌ایم.

وی گفت: با توجه به اینکه وزارت راه تا آخر مهر ماه برای تکمیل این سامانه مهلت دارد، این امکان برای همه مردم وجود دارد که تا پایان این زمان نسبت به تکمیل محل سکونت و کد پستی که باید الصاق شود، اقدام کنند.

بیشتر بخوانید

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی در خصوص اظهار نظر مطرح شده از سوی رئیس سازمان امور مالیاتی در مورد صدور برگ تشخیص از دی ماه گفت: اگر 120 روز مهلت خالی بودن خانه را از ابتدای سال محاسبه کنیم، در این صورت خانه‌هایی که تا تیر ماه خالی بودند و خالی بودن آنها استمرار دارد، شامل این ماده می‌شوند و با خروجی سامانه املاک و اسکان برای صاحبان این واحدهای مسکونی برگه مالیاتی صادر خواهد شد. 

وی با بیان اینکه این مالیات به منظور بازدارندگی از خالی ماندن خانه‌های خالی وضع شده است، گفت: به محض اینکه یک واحد مسکونی تحت هر شرایطی خالی از سکنه شود و جزو خانه‌های خالی قرار گیرد، براساس اجاره بهای آن واحد مسکونی در همان منطقه، مالیات آن محاسبه می‌شود.

گفتنی است که  هادی خانی معاون فناوری سازمان امور مالیاتیدر گفتگوی اخیر خود با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: ما همچنان منتظر هستیم که سرویس دریافت رسمی اطلاعات بر روی بستر GSB دولت از سوی وزارت راه و شهرسازی تکمیل و به سازمان امور مالیاتی تحویل شود تا بتوانیم وارد فاز مالیات‌ستانی شویم.

لازم به ذکر است که پیش از آن خانی در تیر ماه گفته بود که براساس نتیجه جلسه‌ای که در مجلس و با حضور نمایندگان وزارت راه برگزار شده بود، قرار براین بوده که ظرف مدت دو تا سه هفته مسیر تعیین شده برای انتقال اطلاعات از طریق سامانه املاک و اسکان به سازمان امور مالیاتی اصلاح شود اما همچنان این موضوع محقق نشده است.

همانطور که ذکر شد آغاز فرآیند مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی با تکمیل سامانه املاک و اسکان و انتقال اطلاعات از طریق بستر تبادل داده دولت رابطه مستقیم دارد و تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد امکان صدور برگ تشخیص مالیاتی وجود نخواهد داشت. در حال حاضر مهلت مشخص شده برای تکمیل این سامانه مهر ماه تعیین شده و باید دید در نهایت این پایه مالیاتی به مرحله اجرا خواهد رسید یا خیر.

در آخر باید براین نکته تاکید کرد که به عقیده برخی کارشناسان مالیات برخانه‌های خالی به دلیل مشکلات و سختی در شناسایی خانه‌ها یکی از پایه‌های مالیاتی است که اجرای آن با سختی رو به رو است از این جهت به نتیجه رسیدن مالیات برخانه‌های خالی تلاش و پیگیری مسئولین در وزارت راه و سازمان امور مالیاتی را می‌طلبد.    

منبع: تسنیم
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار