کد خبر: ۷۴۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
مهرماه و بازگشایی مدارس در حالی از راه رسید که سایه کرونا مدت ها است، بر آموزش و پرورش سایه افکنده است.

ماه مهر زیر سایه کرونا/ آموزش‌ها به تدریج حضوری می شود

به گزارش آرانیوز/ به نقل از مهر: در حالی که زیرساخت‌های آموزش مجازی مانند اینترنت، تبلت و رایانه و گوشی‌های هوشمند و نیز برنامه مناسب آموزشی هنوز از مهم‌ترین معضلات آموزشی است، برخی از والدین نسبت به بازگشایی هرچه سریع‌تر مدارس و بازگشت دانش آموزان به تحصیل حضوری ابراز تمایل می‌کنند، والدین یکی از دانش آموزان در جنوب تهران در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: حدود دو سال است، که مدارس غیر حضوری شده و به نظر می‌رسد، تداوم این وضعیت تأثیرات جبران ناپذیری در پایه درسی و نیز تربیت دانش آموزان برجا خواهد گذاشت.

رصدهای مختلف برای شناسایی بازماندگان از تحصیل در جریان است

این خانم که خود را «محمدی» معرفی کرد و مادر یک دانش آموز کلاس پنجم است، افزود: از مدت‌ها قبل اعلام می‌کردند که مدارس حضوری است و حال می‌گویند یکی دو ماه اول آموزش مجازی و پس از آن حضوری می‌شود، واقعاً تکلیف ما مشخص نیست.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی آموزش حضوری در سال‌های گذشته در پی یافتن راه مناسبی برای تربیت دانش آموزان و بازگشت تدریجی و آرام به آموزش حضوری است، به همین مناسبت از ماه‌های گذشته در بخش‌های مختلف اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران کارگروه‌هایی در قالب «پروژه مهر» تشکیل شد.

سید مجتبی هاشمی گفت: بخشی از این اقدامات با سامان دهی نیروی انسانی و همکاران در سطح استان و بخشی در خصوص فضای فیزیکی آموزشی مرتبط است، در سال جدید ۴۹ پروژه آموزشی و سه پروژه پرورشی و تربیتی بر داشته‌های قبلی استان تهران افزوده می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که «آموزش در سال جاری مجازی و یا حضوری است؟» گفت: در ابتدای سال نگاه به سمت آموزش مجازی است و لذا فرآیندهای مرتبط با دسترسی همه دانش آموزان به فضای مجازی است، پیگیری می‌شود و نیز رصد مهمی در خصوص دانش آموزان بازمانده از تحصیل در حال اجرا است.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران افزود: در حوزه کیفیت بخشی و پرورشی و نیز تربیت بدنی و سلامت دانش آموزان نیز فعالیت‌هایی انجام شده است، در حوزه سلامت پروتکل مشخصی برای ورزش دانش آموزان پیش بینی شده است، در حوزه پرورشی نیز ۱۹ سیاست اجرایی بازگشایی سال را اعلام و در سطح مدارس ابلاغ کردیم.

باید آموزش‌ها به تدریج حضوری شود

وی در خصوص تعداد دانش آموزان شهرستان‌های استان تهران گفت: نزدیک به یک میلیون و ۱۴ هزار دانش آموز سال گذشته در سه مقطع تحصیلی داشتیم و در سال جدید نیز با توجه به مهاجر پذیری استان تهران، انتظار افزایش سه و نیم الی پنج درصدی دانش آموزان را نسبت به سال قبل داریم.

ماه مهر زیر سایه کرونا/ آموزش‌ها به تدریج حضوری می شود

مشکلات سامانه «شاد» دیگر گلایه دانش آموزان و والدین آن‌ها است، یکی از دانش آموزان پاکدشتی در این خصوص گفت: سامانه «شاد» ضعف‌های فراوانی دارد، به طور مرتب قطع و وصل می‌شود، امیدواریم این ضعف‌ها برطرف شده باشد، تا نیمی از وقت کلاس برای رفع این مشکلات نگذرد.

محمد طیبی اضافه کرد: واقعاً از این طریق متوجه دروس نمی‌شویم و پایه علمی ما ضعیف می‌شود.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در این خصوص گفت: سامانه «شاد» یک سامانه بومی آموزشی است، که در کوتاه‌ترین مهلت جایگزین آموزش حضوری شده است و طبیعتاً مشکلات و مسائلی داشت که حجم مبادلات، تراکم مراجعات و دسترسی به فضای مجازی از جمله این مشکلات بود که بر اساس نیازهای جدید تغییراتی انجام شد و سامانه شاد جدید به صورت تعاملی تر و مناسب‌تر رونمایی شد و نسخه‌ای نیز در ماه‌های آینده اضافه خواهد شد.

هاشمی گفت: اما آنچه مشخص است، این است که اگر ما بتوانیم آموزش حضوری را به صورت تدریجی داشته باشیم، سامانه «شاد» می‌تواند به صورت مکمل آموزش حضوری فعالیت خود را به خوبی انجام دهد، یک مقدار اگر بار این جریان کمتر شود، استفاده از این سامانه کیفی‌تر خواهد شد.

آموزش حضوری به دانش آموزانی که از آموزش مجازی بی بهره هستند ارائه می‌شود

وی ضمن تأیید معضلات آموزش مجازی افزود: یکی از مشکلات آموزش مجازی کمبود امکانات و زیرساخت‌ها است، ما از روزهای آغاز آموزش مجازی شاهد فعالیت خود مدارس با کمک خیرین بودیم و هستیم، در شهرستان‌های استان تهران نیز افرادی آمدند و در حوزه‌های مختلف تلاش کردند و نهاد «انجمن خیرین حامی دانش آموزان بازمانده از تحصیل» در سطح استان تهران تشکیل شد، تا به طور منظم تر نارسایی‌های مختلف از جمله نارسایی دسترسی به وسایل الکترونیکی برای دانش آموزان تسهیل شود.

این مسئول آموزشی گفت: اما می‌دانیم، این معضل همچنان وجود خواهد داشت و باید تلاش مستمر برای رفع کامل این مشکل داشته باشیم، چرا که حتی اگر یک دانش آموز از تحصیل باز بماند، غیر قابل قبول است.

هاشمی در پاسخ به راه‌های پیش بینی شده برای جبران معضلات آموزش در فضای مجازی گفت: ما برای فعالیت‌های آموزشی و تربیتی الگو ترسیم کردیم، که روش‌های مختلفی دارد که بخشی از آن شاد است و بخش دیگر مدرسه تلویزیونی است و قسمت دیگر بسته‌های آموزشی است که بین دانش آموزان محروم از آموزش حضوری و شاد توزیع شده است، اما باز هم بین یک الی دو درصد دانش آموزان ما امکان بهره مندی نداشتند که آموزش حضوری به ویژه در روستاها به این عزیزان ارائه شده است و تلاش ما بر این مبنا بوده است که هیچ دانش آموزی به دلیل نداشتن امکانات از تحصیل باز نماند.

وی گفت: آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل از مدیران مدارس در چندین مقطع زمانی اخذ و شرایطی را فراهم می‌کنیم تا این عزیزان از تحصیل باز نمانند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار