کد خبر: ۷۴۴۹۶
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴
اسکو- فرماندار شهرستان اسکو از برگزاری اولین جشنواره برداشت پسته در بخش ایلخچی خبر داد.

به گزارش آرانیوز:بابک رضی منش، در جلسه برنامه ریزی و هماهنگی برگزاری اولین جشنواره برداشت پسته از باغات ایلخچی اظهار داشت: شهرستان اسکو قطب تولید پسته استان است و این محصول به عنوان یک محصول صادراتی و استراتژیک ظرفیت بی نظیری برای تحول اقتصاد منطقه دارد که باید با برنامه ریزی، بستر سازی و تلاش برای شناساندن به برند منطقه تبدیل شده که در این راستا اولین جشنواره برداشت پسته در بخش ایلخچی برگزار خواهد شد.

وی بابیان اینکه برگزاری جشنواره‌ها علاوه بر ایجاد یک فضای مفرح در سطح شهرستان و ایجاد نشاط اجتماعی فرصت بی نظیری برای نشان دادن توانمندی‌، استعداد و ظرفیت‌های نسبی شهرستان را فراهم می‌کند افزود: امیدواریم با برگزاری اولین جشنواره پسته در بخش ایلخچی زمینه حضور تجار و بازرگانان و سرمایه گذاران در این بخش فراهم شود.

فرماندار شهرستان اسکو با اشاره به اینکه این شهرستان در حوزه آبریز دریاچه ارومیه قرار گرفته است ابراز کرد: در راستای اجزای سیاست اصلاح الگوی کشت و اصلاح شیوه‌های نوین آبیاری پسته به عنوان یک محصول با نیاز آبی کم جایگزین محصولات آب بر شده و نتایج ارزشمندی در تعادل بخشی منابع آبی، کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و مهاجرت معکوس به منطقه داشته است.

رضی منش عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۵۰۰ هکتار از اراضی باغی این شهرستان زیر کشت پسته است که از این میزان ۱۱۷ هکتار بارور و ۳۸۳ هکتار از باغات پسته به صورت نهالستان و غیربارور می‌باشد.

وی گفت: مجموع تولید پسته این شهرستان ۱۶۴ تن پیش بینی می‌شود که در صورت بارور شدن کل باغات پسته در سالهای آتی در مجموع تولید این شهرستان به ۷۰۰ تن افزایش خواهد یافت.

فرماندار شهرستان اسکو با بیان اینکه باید ضمن توجه به کیفیت محصول با ارتقای روش‌های علمی کشاورزی به فکر افزایش بهره‌وری و تولید در سطح کشت باشیم افزود: در حال حاضر میزان تولید پسته بخش ایلخچی ۱.۴ تن در هکتار می‌باشد که این عملکرد در مقایسه با متوسط تولید استان رقم قابل قبول است ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب باید تلاش کنیم.

وی گفت: تمامی پسته‌های تولیدی در شهرستان به صورت تازه خوری و فرآوری شده مصرف می‌شود و ارقام پسته چون احمد آقایی، اکبری، کله قوچی و … در سطح شهرستان کشت می‌شوند و عمدی تولید شهرستان در شهر ایلخچی و روستاهای دهستان جزیره اسلامی و شورکات کشت می‌شود.

رضی منش با بیان اینکه گردش مالی ۱۶۵ میلیارد ریالی حاصل از تولید پسته در ایلخچی نقش فعالی را در توسعه این شهرستان ایفا خواهد کرد، ابراز داشت: پسته ایلخچی قابلیت تبدیل به یک برند ملی را دارد که امیدواریم برگزاری جشنواره‌ها سهمی در ملی کردن این محصول و توسعه صادرات ارائه کند.

فرماندار شهرستان اسکو بازار فروش و غفلت از پسته‌کاری علمی و مشاوره با کارشناسان را دو مشکل عمده پسته کاران عنوان کرد و افزود: برگزاری جشنواره‌ها و فراهم کردن امکان حضور سرمایه گذاران و تجار نقشی مهم در تضمین فروش محصول پسته خواهد داشت.

وی با بیان اینکه باید به دنبال فرآوری، بسته بندی مناسب و ایجاد ارزش افزوده بیشتر و همچنین توسعه صادرات در کنار بازار فروش باشیم گفت: شهرک صنعتی شهید نیرومند اسکو بستر مناسبی برای سرمایه گذاری برای فرآوری این محصول فراهم کرده است که باید با حمایت از سرمایه گذران زمینه‌های سودآوری و ایجاد ارزش افزوده این محصول را فراهم آوریم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار