کد خبر: ۷۴۴۹۱
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲
رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: بسیاری از پیشرفت های کشور دستاورد دوران دفاع مقدس است.
بسیاری از پیشرفت های کشور دستاورد دوران دفاع مقدس است

به گزارش آرانیوز/ به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمدرضا مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در همایش « استمرار ارزش‌های حکمرانی مردمی دفاع مقدس در گام دوم انقلاب اسلامی» که از به همت سازمان بسیج اساتید و با همکاری مرکز بسیج کارکنان وزارت علوم در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: 31 شهریور یادآور چهل و یکمین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی و تهاجم ناجوانمردانه دشمن به کشورمان است و هفته دفاع مقدس یادآور هشت سال مقاومت، پایمردی و پیروزی شیرزنان و مردان مجاهدی است که با تکیه بر عنصر ایمان به خدا، اخلاص، ایثار، گذشت، فداکاری و پیروی از ولایت فقیه به تمام علایق خود پشت پا زدند که از کیان اسلامی دفاع کنند.

مردانی با اشاره به عزم و اراده رزمندگان کشورمان برای پیروزی در هشت سال دفاع مقدس گفت: رمز پیروزی رزمندگان در جنگ تکیه بر عنصر ایمان و الگوی حکمرانی مردمی بر محور ولایت فقیه بود. در واقع مردان ما در جنگ توانستند با دست خالی، اما با مدد گرفتن از خدا دشمن را شکست دهند و این بیانگر اراده مردمی در اداره جنگ است.

رئیس سازمان بسیج اساتید گفت: دانشگاهیان نه تنها در هشت سال دفاع مقدس دوشادوش مردم در جبهه پای جنگ علیه دشمن جنگیدند بلکه در مسیر توسعه علمی و تحقق دستاورد‌های مهندسی رزمی و دفاعی نیز حماسه آفریدند.

وی اضافه کرد: امروز بعد از گذشت 41 سال از جنگ تحمیلی ما شاهد ادامه جنگ در قالب جنگ اقتصادی، تحریم و جنگ شناختی و ترکیبی هستیم و این جنگ‌ها از سوی استکبار جهانی تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه امروز علی رغم خاموش شدن غرش طوفان‌ها جنگ در فضای مجازی علیه کشورمان ادامه دارد، گفت: رزمندگان ما جهاد اصغر را پشت سر گذاشتند و امروز در جهاد اکبر و جهاد کبیر در حال مجاهدت هستند و این جهادی است که در بین دانشگاهیان متجلی شده است.

مردانی گفت: امروز الگوی حکمرانی مردمی مبتنی بر ولایت مداری ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس به وسعت کشور‌های بلوک مقاومت ایجاد شده و ما امروز شاهد پیروزی ملت‌های مسلمان در یمن، فلسطین، لبنان و سوریه هستیم.

وی اضافه کرد: امروز خروج استکبار جهانی از منطقه به سردمداری آمریکا از دستاورد‌های هشت سال دفاع مقدس است.

رئیس سازمان بسیج اساتید با بیان اینکه امروز دولتی انقلابی و جهادی و با شعار تحول به همت مردم روی کار آمده تصریح کرد: بسیج اساتید در راستای کمک به دولت و تصمیم سازی و تصمیم گیری مدیران در راستای کارآمدی نظام در تمام سطوح عزم و اراده خود را به کار خواهد گرفت و از طرفی ما تلاش خواهیم کرد تا فریضه امر به معروف و نهی از منکر مردم را نمایندگی کنیم.

وی افزود: روش نقش آفرینی اساتید بسیجی برای کمک به قوای سه گانه با الگوگیری از دفاع مقدس و مکتب شهید سلیمانی استوار شده است.

مردانی اضافه کرد: مدیریت جهادی عمل به هنگام، خدمت بی منت و استفاده از روش‌های کوتاه مدت و میان بر است که این روش برای تحقق حکمرانی مردمی و کارآمدی دولت سیزدهم از سوی بسیج اساتید به کار گرفته خواهد شد و ما امیدواریم این همراهی و نقش آفرینی در جهت کمک به دولت و حاکمیت منجر به تحقق دولت اسلامی، تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن سازی اسلامی شود.

حجت الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نیز در این مراسم گفت: در موضوع حکمرانی مطلوب و الگوگیری از حکمرانی دوران دفاع مقدس شاید یکی از مهمترین مولفه های عوامل شکل‌گیری و موفقیت هر جامعه نگاه آن به هویت است و یکی از مهمترین بحران های بشری در دوران معاصر بحران هویت باشد.

وی افزود: مهمترین مواجهه و جنگی هم که امروز مردم ما به عنوان وارثان انقلاب اسلامی و ملت رشید ایران با آن مواجه هستند جنگ هویتی است و حمله به هویت مردم و هویت اسلامی و ایرانی مهمترین ابزار و مهمترین راهبرد دشمن در مسیر مواجهه با ملت ایران است.

رستمی تصریح کرد: شاید محوری‌ترین مسیر تغییر هویت، تغییر ارزش ها و تغییر نگرش مردم و جامعه نسبت به ارزشها است و اگر در جامعه ای ارزشها رنگ ببازند و ارزش های جدیدی شکل بگیرد جهت گیری مردم و انگیزش مردم در مسیر این ارزش های جدید خواهد بود.

وی یادآور شد: رسالت انبیا برای نشان‌دادن ارزش‌های واقعی و زدودن ارزش‌های دروغین بود. انقلاب نبوی انقلابی علیه نژاد پرستی، علیه جهالت، اشرافیت، مال و...  بود که در جامعه حاکم بود و  پیامبر در این تغییر ارزشها موفق شد و مردم را از مردمی غارتگر و وحشی نسبت به حقوق یکدیگر به مردم ایثارگر مردمی خداطلب و مردمی معادباور تبدیل کند.

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها افزود: در کربلا ما شاهد تغییر معکوس این ارزش هستیم و ارزشهای نبوی، اسلامی، قرآنی و دینی مجدداً به سمت ارزش‌های دنیایی بر می گردد و امام حسین هم با جامعه ای مواجه است که ارزش هایش دگرگون شده، جامعه ای که به ظاهر دوستدار و دعوت کننده امام حسین هستند اما در عمل به دنبال ارزش حفظ جان و مال و رسیدن به حکومت ری هستند و ارزش دنیا، مال و حکومت بر ارزش فداکاری در راه خدا غلبه پیدا می‌کند و این مردم به سمت یزید حرکت می‌کنند.

رستمی تاکید کرد: امروز هم مواجهه ما با جریان کفر و جریان طاغوت مواجه تغییر ارزش‌هاست. قدرت و تمرکز اصلی دشمن هم در همین حوزه است. ما در یک جنگ چند جانبه ای با دشمن مواجه‌ایم، تحریم‌ها، مبارزات اقتصادی، ایجاد ناامنی، فشارهای بین المللی و ناامن سازی امنیتی و سیاسی در ابعاد مختلف همه جزو راهبردهای دشمن است اما راهبرد اصلی که بر اساس آن دنبال نتیجه گرفتن از سایر اقدامات خود هستند موضوع تغییر هویتی در جامعه و تغییرات بنیادی در ارزشهای اصلی جامعه است و اگر در این مسیر موفق شوند سایر اقدامات‌شان اثربخش است و اگر موفق نشوند سایر اقداماتشان هم به خودشان برمی گردد.

وی اظهار داشت: در کربلا یاران امام حسین که گروه اندکی هم هستند از همه طرف مورد هجمه هستند اما در نهایت می بینیم چه اتفاقی می‌افتد. می بینیم موقعی که ارزش ها بنیادین و محافظت شده باشند سایر اقدامات دشمن به نتیجه نخواهد رسید.

رستمی با اشاره به اتفاقات دوران دفاع مقدس گفت: در دوران دفاع مقدس همین جریان کربلا و عاشورایی در تمام شکل خودش عرضه شد، ملتی که تازه از بند طاغوت رها شده بود با جنگ، تحریم، تهدید ناامن سازی و تجزیه طلبی و انواع هجمه ها مواجه می شوند اما ارزش‌های اصیلی که در این جامعه وجود دارد و هویتی که بر اساس این ارزشها شکل گرفته به مردم جهت می‌دهد و می بینیم بر خلاف تمام محاسبات در جنگ اتفاق می افتد و مردم جان خود را برای دفاع از اسلام و انقلاب و میهن در طبق اخلاص می‌گذارند و ترس از جانفشانی وجود ندارد و برعکس جانفشانی ارزش است.

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها تاکید کرد: بعد از دفاع مقدس هرجا ما آسیب دیدیم نقطه ای بود که ما دست از ارزش‌ها برداشتیم، زمانی بود که مانور تجمل بر ساده‌زیستی غلبه پیدا کرد، زمانی که ثروت اندوزی بر ایثار غلبه پیدا کرد.

وی گفت: اگر ما توانستیم الگوهای حکمرانی حاکم بر سطح زندگی مردم و مسئولین که در دوران دفاع مقدس وجود داشت را در گام دوم انقلاب اسلامی پیاده کنیم و ارزش های فراموش شده را دوباره پیدا کنیم قطعا امدادهای الهی و توفیقاتی که در دفاع مقدس داشتیم را شاهد خواهیم بود.

سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز طی سخنانی اظهار داشت: با شروع جنگ تحمیلی در حالی که کشور ما از ابتدای سال 58 در گیر فتنه های متعددی بود، ما درگیر جنگ گسترده ای شدیم که یک دولت بعثی با پشتیبانی های بیت المللی ملت برآن را مورد تهاجم قرار داد.

وی افزود: حمله یه ایران یک امر تصادفی نبود بلکه یک برنامه ریزی سنگین و دقیقی پشت این تجاوز قرار داشت ولی دو مولفه مدیریت امام راحل و مولفه قدرت ملی و قدرت مردم ایران را در محاسبات خود نگنجانده بودند.

سلیمانی ادامه داد: وقتی تجاوز شروع شد امام در تلویزیون مردم را به خونسردی دعوت کردند و فرمودند دیوانه‌ای آمده و سنگی انداخته است و ملت ایران چنان سیلی ای به صورت او خواهد نواخت که قدرت بلند شدن نداشته باشد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین ضمن اشاره به اینکه امام مردم را به میدان دفاع دعوت کرد و خالق نظریه جدید دفاعی شد و امام مردم را مردم میدان دفاع کرد، گفت: حضور مردم در میدان نبرد به معنای آن نبود که ارتش و سپاه و جهاد سازندگی ایفای نقش نکنند ولی رویکرد اصلی امام شکل‌گیری دفاع عاشورایی و نبرد علوی در برابر دشمنان بود. 

سلیمانی افزود: قطعنامه598 دستاورد عملیات کربلای 5 است و دشمن به این نتیجه رسیده بود که ولو به ظاهر به ملت ایران امتیاز دهد و سند پیروزی ملت یاران نظریات سازمان ملل بعد از جنگ در مورد متجاوز بودن صدام بود. 

وی با بیان اینکه مکتب دفاعی انقلاب اسلامی فقط برای ایران اسلامی شکل نگرفت و جبهه مقاومت توسعه مکتب دفاعی انقلاب است که خالق آن امام در دفاع مقدس است، تصریح کرد: محور مقامت باعث هزیمت و شکست بزرگ قدرت نطامی حاضر در منطقه شد و آمریکایی ها با صرف هزاران میلیارد دلار در منطقه به شکست خود اعتراف کردند و این شکست‌های نظام سلطه استمرار دارد. 

رئیس سازمان بسیج مستضعفین باور ما می‌توانیم را از دستاوردهای دفاع مقدس دانسته و گفت: بسیاری از پیشرفت های ما دستاورد دوران دفاع مقدس است و همه پیشرفت های ما محصول باور ما می‌توانیم است و باور ما می توانیم هم محصول دوران دفاع مقدس است. 

وی با تاکید بر اینکه باید گام دوم را با تاسی از باور ما می‌توانیم آغاز کنیم، بیان داشت: در گام دوم باید مردم به عرصه های نقش آفرینی بیایند و الگوی مردم سالاری اسلامی یعنی مردم در همه عرصه‌ها سالار خودشان باشند. 

سلیمانی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس ملت ایران نترسید و باور داشت که پیروز می شود و به آینده هم امید داشت، خاطرنشان کرد: ملت ایران این شایستگی دارد که مردم سالاری اسلامی را تداوم ببخشد و این الگو را برای رهایی بشریت از ظلم و تعدی سر دست بگیرد و اگر این الگو تکامل پیدا کند تکثیر پیدا می‌کند و ملت های دنیا از این الگو بهره خواهند گرفت و منحصر به کشور و ملت ایران نخواهد شد. 

 

 

 
 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار