کد خبر: ۷۴۴۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
مذاکرات تجاری ایران و سوریه، هشدار دمشق به آنکارا درباره ادامه اقدامات تجاوزکارانه ترکیه در سوریه و مشارکت دمشق در نشست هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل با هیئتی به‌ریاست فیصل مقداد از مهمترین اخبار سوریه است.

به گزارش آرانیوز، «عمرو سالم»، وزیر تجارت داخلی و حمایت از مصرف‌کننده سوریه، با «مصطفی اثباتی»، مشاور و نماینده وزیر دفاع ایران در امور همکاری اقتصادی با سوریه و هیئت همراه وی دیدار کرد.

دو طرف، تقویت روابط همکاری اقتصادی و مبادله تجاری بین دو کشور و تسریع اجرای قراردادهای منعقدشده را بحث و بررسی کردند.

وزیر تجارت داخلی سوریه گفت: یک هیئت از وزارت تجارت داخلی و حمایت از مصرف‌کننده سوریه با هیئت ایرانی برای بررسی راهکارهای تسریع اجرای توافقنامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم‌نامه قبلی از جمله تأسیس فروشگاه مشترک مواد غذایی در مجمع «امویین» در دمشق همکاری می‌کند.

از طرفی دیگر مشاور وزیر دفاع ایران نیز بیان کرد: تا زمان دستیابی به توافق برای اجرای قراردادهای قبلی و استفاده از آنها به‌نفع هر دو کشور، هیئت ایرانی در سوریه می‌ماند.

هشدار دمشق به آنکارا

دمشق به‌شدت اقدامات ترکیه را که ناقض حاکمیت و استقلال، تمامیت و وحدت اراضی سوریه است محکوم و بر حق خود در واکنش به این اقدامات تأکید کرد.

یک منبع مسئول در وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: هر روز که از اشغالگری ترکیه در اراضی سوریه می‌گذرد، نیات حزب عدالت و توسعه حاکم بر ترکیه به‌ویژه در زمینه حمایت از تروریسم و گروه‌های مندرج در فهرست شورای امنیت آشکارتر می‌شود.

این منبع اعلام کرد: اخباری درباره ورود «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه به اراضی سوریه به‌شکل غیرقانونی و برگزاری نشست‌هایی با فرماندهان گروه‌های مسلح در حومه شمالی حلب مخابره شده است که این اثبات‌کننده نقض حاکمیت سوریه و به چالش کشیدن قطعنامه‌های شورای امنیت است.

منبع مذکور تأکید کرد: دمشق این اقدامات ترکیه را محکوم می‌کند و آن را اقدامی تجاوزکارانه و ناقض حاکمیت و استقلال و تمامیت ارضی سوریه می‌داند، این در راستای سیاست خصمانه و تجاوزکارانه نظام ترکیه از 10 سال پیش است که مبتنی بر نقض حاکمیت ملی کشور همسایه و هدف قرار دادن امنیت و ثبات و صلح در آن است.

منبع سوری به حمایت ترکیه از گروه‌های تروریستی در سوریه و تسهیل فعالیت آنها و حمایت مالی و تجهیز تسلیحاتی آنها، اشغال بخش‌هایی از سوریه و آواره کردن ساکنان آن، دزدیدن منابع طبیعی سوریه، نابودی زیرساختهای آن و کاهش سهم آبی سوریه، اشاره کرد.

این منبع مسئول در وزارت خارجه سوریه تأکید کرد: از دبیرکل سازمان ملل و فرستاده آن به سوریه و شورای امنیت می‌خواهیم که موضع آشکار و روشنی در قبال این اقدامات ترکیه انجام دهد.

این منبع در پایان گفت: سوریه از دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت می‌خواهد موضعی واضح و آشکار در قبال اقدامات متجاوزانه ترکیه اتخاذ کنند که متناسب با قطعنامه‌‌های شورای امنیت درباره احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه باشد. سوریه حق خود را برای واکنش به اقدامات ترکیه براساس قانون اساسی و قوانین بین‌المللی محفوظ می‌داند. نظام ترکیه باید به مسئولیت‌های قانونی، سیاسی و مالی خود براساس قوانین بین‌‌المللی عمل کند.

مشارکت سوریه در هفتادوششمین مجمع عمومی سازمان ملل با هیئتی به‌ریاست «مقداد»

سوریه در هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل با هیئتی به‌ریاست «فیصل مقداد» وزیر امور خارجه مشارکت می‌کند.

فیصل مقداد در حاشیه مجمع عمومی تعدادی دیدار دوجانبه با تعدادی از وزرای خارجه و مقامات سازمان ملل متحد برگزار خواهد کرد و همچنین در تعدادی از فعالیت‌ها و رویدادهایی که در چارچوب کار مجمع عمومی برگزار می شود شرکت خواهد کرد.

وی بیانیه سوریه را روز دوشنبه 27 سپتامبر در مجمع عمومی ایراد می‌کند. این بیانیه شامل موضع سوریه در مورد مسائل مختلف و تحولات مربوط به وضعیت سوریه و منطقه خواهد بود.

هیئت سوریه شامل «بشار جعفری»، معاون وزیر امور خارجه، «عبدالله حلق»، رئیس دفتر ویژه و «ایهاب حامد» از دفتر وزیر امور خارجه سوریه است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار