کد خبر: ۷۴۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱
کرمان - استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به دریافت واکسن کرونا توسط چندین میلیون نفر در دنیا گفت: دانش آموزان با خیال راحت برای تزریق واکسن اقدام کنند.

به گزارش آرانیوز:نوذر نخعی در خصوص واکسیناسیون دانش آموزان گفت: شنبه هفته جاری وزیر بهداشت اعلام کرد که با توجه به تصمیمات کمیته علمی این وزارتخانه، دانش آموزان سنین ۱۲ تا ۱۸ سال واجد شرایط واکسیناسیون می‌شوند. در کرمان هم به محض دریافت بخشنامه رسمی شروع به کار خواهیم کرد.

وی از دانش آموزان خواست که نسبت به ثبت نام کودکانشان در سایت https://salamat.gov.ir/ اقدام کنند.

نخعی در خصوص ضرورت واکسیناسیون رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال اظهار کرد: بسیاری از کشورها مانند چین، امارت، کوبا، شیلی و… واکسیناسیون کودکان را آغاز کرده‌اند. در حال حاضر کودکان بالای سه سال در چین در حال دریافت واکسن هستند.

تزریق ۲ دُز واکسن کرونا لازمه بازگشایی مدارس

استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان سنین آغاز واکسیناسیون کودکان در کشورهای مختلف متفاوت است، افزود: در برخی کشورها سن آغاز واکسیناسیون کودکان سه سال، برخی ۶ سال و برخی هم ۱۲ سال را در نظر گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس تصمیم کمیته علمی وزارت بهداشت این کار از ۱۲ سال در ایران آغاز می‌شود، گفت: واکسن در نظر گرفته شده برای دانش آموزان سینوفارم است.

نخعی بیان کرد: در مجموع علیرغم اینکه دلتا، کودکان را بیشتر درگیر کرد اما در مجموع انواع واریانت های قبلی چندان کودکان را درگیر نکرد اما این دلیل نمی‌شود که خاطرمان از بابت کرونا نگرفتن کودکان آسوده باشد.

وی گفت: برای اینکه مدارس با خاطری آسوده بازگشایی شوند نیاز است دانش آموزان هر دو دُز واکسن کرونا را تزریق کنند.

ایمنی قابل قبول واکسن سینوفارم ۲ هفته بعد از تزریق دُز دوم

نخعی بیان کرد: ایمنی قابل قبول در افرادی که سینوفارم دریافت می‌کنند دو هفته بعد از تزریق دُز دوم ایجاد می‌شود.

استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه در تعریف سازمان جهانی بهداشت به افراد زیر ۱۸ سال کودک تلقی می‌شوند، افزود: طبق مطالعات انجام شده ایمنی ناشی از تزریق واکسن در کودکان نیز مشابه بزرگسالان است.

وی در خصوص اینکه چرا تا کنون کودکان ملاک نبوده‌اند؟ گفت: کودکان و خانم‌های باردار یک قشر آسیب پذیر هستند بنابراین برای مصرف داروها و واکسن‌های جدید در رده‌های آخر قرار می‌گیرند. ابتدا این واکسن‌ها در بزرگسالان و جمعیت‌های زیاد، مورد استفاده قرار می‌گیرد و بعد از اطمینان از اینکه اتفاقی رخ نمی‌دهد، آنها را برای کودکان استفاده می‌کنند.

وی گفت: این یک نکته مثبت برای کودکان است چرا که این واکسن‌ها توسط چندین میلیون نفر در دنیا مصرف شده‌اند و با خیال راحت می‌توانند نسبت به تزریق آن اقدام کنند.

استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در فازهای بعدی تزریق واکسن به رده‌های سنی پایین‌تر هم خواهد رسید.

وی در خصوص دانش آموزان دارای بیماری زمینه‌ای گفت: بسیار اهمیت دارد تمامی افراد دارای بیماری زمینه‌ای واکسن را دریافت کنند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار