کد خبر: ۷۴۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: نگاه تشریفاتی به زنان و سیاست‌زدگی از آسیب‌های موجود در معاونت است که در جهت رفع آنها اهتمام خواهیم داشت.

به گزارش آرانیوز، اولین نشست خبری انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، صبح امروز 29 شهریورماه در محل این معاونت برگزار شد.

خزعلی در این نشست ضمن پاسخگویی به پرسش‌های خبرنگاران از رسانه‌های مختلف،‌ ‌به بررسی پیشنهادها و راهکارها در جهت فعالیت هرچه بهتر در این معاونت پرداخت.

معاون زنان و خانواده رئیس جمهور ضمن تشریح اجرای قانون ازدواج اظهار داشت: یکی از مسائل مهم در جامعه، کاهش ازدواج است که باید به‌دنبال تسهیل و تهیه راهکار‌هایی برای هموار کردن مادی و معنوی آن باشیم.

اهتمام معاونت در حل مشکلات حوزه زنان و خانواده

او با بیان اینکه "قانون‌هایی که برای تسهیل ازدواج داریم کم نیست"، گفت: ولی در اجرای قوانین سستی‌هایی صورت گرفته است که امیدواریم بتوانیم آن‌ها را با دستورات رئیس جمهور اجرایی کنیم.

خزعلی افزود: معاونت زنان ریاست‌جمهوری ستادی است و قدرت اجرایی ندارد و بیشتر فعالیت نظارتی دارد. باید مشکلات استان‌ها بررسی شود و در هر استان برنامه‌ریزی‌های متناسب صورت بگیرد.

خزعلی با اشاره به اهتمام معاونت در حل مشکلات حوزه زنان و خانواده، ‌تصریح کرد: سعی ما بر این است که وضعیت زنان را از نظر کیفی و سبک زندگی ارتقاء دهیم که به‌وسیله آموزش می‌توانیم این اهداف را پیش ببریم.

معاون زنان و خانواده رئیس جمهور تأکید کرد: رفع محرومیت‌های اقتصادی و محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد به‌همراه آموزش می‌تواند زمینه را برای شکوفایی استعداد‌ها هموار کند.

بیشتر بخوانید

خزعلی، کرونا را به‌عنوان چالشی تعبیر کرد که در جهت فرصت‌سازی از آن بهره برده شده است و ادامه داد: لازم است که دورکاری در ادارات جدی گرفته شود و به خواست خانم‌ها در این موضوع احترام گزارده شود تا خانم‌ها بتوانند کنار کار، رسیدگی به خانواده را هم داشته باشند که این موضوع می‌تواند در زمینه مادی و معنوی برای خانواده‌ها بصرفه باشد.

تقویت ورزش بانوان در بخش قهرمانی و همگانی

خزعلی همچنین به موضوع ورزش بانوان اشاره کرده یادآور شد: ورزش بانوان را در بخش قهرمانی و همگانی تقویت خواهیم کرد، چراکه استعداد‌های خوبی داریم که باید روی آن‌ها کار شود تا نشان بدهیم زن مسلمان می‌تواند در عرصه‌های بین‌المللی موفق ظاهر شود و به قهرمانی برسد.

معاون زنان و خانواده رئیس جمهور با ابراز اینکه "کشور‌های مسلمان از ما این توقع را دارند که در زمینه ورزشی نیز الگوسازی کنیم"، تصریح کرد: به‌دنبال این هستیم که امکانات ورزش همگانی زنان در شهرستان‌ها افزایش پیدا کند و این موضوع ترویج شود تا زنان هم از نظر جسمی و هم از نظر فرهنگی از امکانات این محیط‌ها استفاده کنند.

ضرورت تنظیم سیاست‌های جمعیتی

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه به تشریح سیاست‌های جمعیتی پرداخت و خاطرنشان کرد: سیاست ربطی به زن ندارد و باید برای تنظیم سیاست‌های جمعیتی، هر دو جنسیت را مدنظر قرار دهیم.

او با بیان اینکه جمعیت یکی از مسائل مهم است و زنان نقش محوری در این موضوع ایفا می‌کنند، ‌اضافه کرد: موضوع باروری زنان موضوع مهمی است که باید برای آن تدابیر ویژه در نظر گرفته و ترغیب به فرزندآوری در جامعه انجام شود.

بیمه‌کردن تمام زنان سرپرست خانوار

خزعلی بر ضرورت حمایت این معاونت از زنان سرپرست خانوار تأکید کرد و گفت: زنان سرپرست خانوار قاعده حکومت هستند و برای آن‌ها دغدغه داریم. به‌دنبال بیمه کردن زنان سرپرست خانوار هستیم و امیدوارم بتوانیم آن را به سرانجام برسانیم.

او همچنین تأکید کرد: باید فرهنگ‌سازی شود که نگاه جامعه به زنان سرپرست خانوار تغییر کند.

رفع نگاه تشریفاتی به زنان

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به آسیب‌های موجود در این معاونت اشاره کرد و گفت: دو آسیب مهم در معاونت را شاهدیم؛ یکی بحث نگاه تشریفاتی به زنان است که باید به‌صورت جدی پیگیری انجام شود.

خزعلی همچنین به سیاست‌زدگی اشاره کرد و ادامه داد: در مقابله با آن سعی داریم با گروه‌های مختلف جلسه بگذاریم تا دغدغه همگانی را در این موضوع دریافت کنیم و بتوانیم آن‌ها را بهتر حل کنیم.

معاون زنان رئیس جمهور در تکمیل برنامه‌های نیمه‌کاره دولت قبل گفت: از تجربه‌های قبلی‌ها استفاده می‌کنیم و اگر جایی نیاز به تغییر بود آن را انجام می‌دهیم. امیدوارم فراکسیون زنان مجلس هم در این زمینه همراه ما باشد تا بتوانیم لایحه خشونت علیه زنان را به سرانجام برسانیم.

او با اشاره به برنامه‌های معاونت برای زنان بی‌سرپرست عنوان کرد: برنامه‌هایی که برای زنان سرپرست خانوار در نظر داریم، برای این گروه از خانم‌ها هم استفاده خواهیم کرد.

شرط سنی ملاک کودک‌همسری نیست

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به طرح موضوع برخی رسانه‌ها نسبت به ازدواج او در 16سالگی اظهار داشت: من در 16سالگی از پختگی لازم برخوردار بودم و در آن دوره رشد فکری کافی برای این موضوع را داشتم، درواقع شرط سنی ملاک کودک‌همسری نیست و باید مسائلی مانند بلوغ فکری و اجتماعی را هم در نظر بگیریم.

خزعلی تصریح کرد: ما با زندگی‌ای که همه جوانب در آن سنجیده شده و ارزش‌ها در آن در نظر گرفته شده باشد می‌توانیم الگوساز و تمدن‌ساز باشیم و باید در حوزه سبک زندگی فرهنگ‌سازی‌های لازم را انجام دهیم.

او یکی از اولویت‌های معاونت را حقوق زنان و فرزندان در خانواده عنوان کرد و ادامه داد: به‌سمت تحقق عدالت فراگیر در جامعه هستیم که امیدوارم قوه قضائیه در این زمینه ما را همراهی کند. ما سعی می‌کنیم در این زمینه از دستگاه‌های دیگر هم کمک بگیریم.

خزعلی تأکید کرد: این‌که هر کسی در جای خود قرار بگیرد و زنان با توجه به جنسیت خود در شرایط برابر در جامعه قرار بگیرند به عدالت نزدیک می‌شویم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به نقش زنان در دفاع مقدس تأکید کرد: زنان در آن دوره زمانی نقش به‌یادماندنی از خود ایفا کردند که آثار برخی حرکات آنها را می‌توانیم امروز شاهد باشیم. لازم است که زنان را با فرهنگ مقاومت و ایستادگی و دور شدن از بیگانه آشنا کنیم.

او با ابراز اینکه "مقاومت را منحصر به زمان جنگ نمی‌دانم و باید ابعاد مختلف آن را در نظر داشته باشیم"، ادامه داد: خانم‌ها باید با آرامش کار کنند و هر چیزی را که آرامش آنها را به هم بریزد حذف کرد، مثلاً حذف مهدکودک‌ها از محل‌های کار لطمه زیادی به کار کردن خانم‌ها زد.

او همچنین با اشاره به برنامه‌های این معاونت در زمینه علمی مطرح کرد: برنامه‌هایی در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی برای زنان داریم که به‌زودی اطلاع‌رسانی‌های آن انجام خواهد شد.

پاسخ به پرسش‌هایی درباره دانشجوی دانشگاه الزهرا(ع)

خزعلی درباره اخراج آتنا فرقدانی از دانشگاه الزهرا(ع) گفت: از رسانه‌ها خواهش می‌کنم هر موضوعی را به‌سادگی مطرح و منتشر نکنند. پس از پیگیری‌هایی که درباره این موضوع داشتیم متوجه شدیم که او درگیر فرقه‌های فرعی شده بود و به زندان رفته است ولی از خانواده او خواستیم با توجه به معدل بالای او در مقطع ارشد این دانشگاه ادامه تحصیل دهد. او برای مقطع ارشد ثبت‌نام نکرد و بعد آن عکس معروف را در فضای مجازی منتشر کرد.

رئیس سابق دانشگاه الزهرا تصریح کرد: مدارکی وجود دارد که او هنوز برای مقطع ارشد ثبت‌نام نکرده است، خود او هم مدرکی دال بر اخراجش از دانشگاه ندارد.

او راجع به موضوع دیگری در دوران مدیریت خود در دانشگاه الزهرا گفت: فرد اخراج‌شده از دانشگاه الزهرا، در سال 88 محل کار خود را ترک کرد و من سال 91 رئیس دانشگاه شدم. مشخص است که اگر کسی بیش از 4 ماه محل کار خود را ترک کند، اخراج خواهد شد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به صحبت‌های برادرش خاطرنشان کرد: برادر من صحبت‌های دروغی را مطرح کرده است و دادگاه هم او را به نشر اکاذیب متهم کرده است. او نتوانست صحبت‌های خود را ثابت کند، چون اساساً حرف‌هایش دروغ بود.

خزعلی بر لزوم ارائه سند معتبر در دادگاه تأکید کرد و ادامه داد: اگر برادر من حرفی دارد بیاید و با سند صحبت کند. به‌گفته پدرم، حقوقی که او از بیت‌المال و اشخاص ضایع کرده است و موضوعات عقیدتی مطرح شده است، باعث شد که پدرم او را در منزل خود راه ندهد. اگر برادرم سندی دال بر صحیح بودن حرف‌های خود دارد ارائه کند.

خزعلی اظهار امیدواری کرد که برادرش توبه کند و آبرو‌ها و اموال ازدست‌رفته را بازگرداند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار