کد خبر: ۷۴۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۶
یزد- فرماندار اشکذر گفت: حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های آب زیرزمینی می‌تواند یک خطر جدی نه تنها برای صنایع و گلخانه‌ها بلکه برای خط راه آهن یزد باشد.

به گزارش آرانیوز:هادی هادی‌نسب در نشست شورای حفاظت آب اشکذر که با حضور مدیرعامل آب منطقه‌ای استان یزد برگزار شد، با بیان اینکه برنامه رویداد آبی می‌تواند منشأ خیر و برکاتی برای استان باشد، اظهار داشت: همه مسئولان و مدیران شهرستان در رأس کار خواهیم بود و برای مطلوب نگه داشتن منابع آب زیرزمینی و در دسترس بودن این منبع حیات برای آیندگان از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه مفتخریم اشکذر قطب گلخانه و صنعت استان و اولین شهرستان تامین کننده گوشت مرغ استان است، افزود: در عین حال از وضعیت افت آبخوان‌های شهرستان به شدت نگرانیم.

هادی‌نسب ادامه داد: افت آبخوان‌ها برای استمرار و آینده این واحدها مضر است و این فروچاله‌ها و فرونشست‌هایی که در اثر برداشت بی‌رویه آب و در رأس آنها حفر چاه‌های غیرمجاز در گلخانه‌ها و واحدهای صنعتی به وجود آمده، بسیار وحشتناک و نگران کننده است.

وی از همه مدیران ذیربط خواست تا با هماهنگی وعزم جدی از حفر چاه‌های غیرمجاز جلوگیری کرده و در شناسایی و پر و مسلوب المنفعه کردن این چاه‌ها تلاش مضاعف کنند زیرا با شناسایی و جلوگیری از برداشت آب یک چاه غیرمجاز می توان آب مجاز بیشتری در اختیار شهروندان چه از لحاظ شرب و چه کشاورزی و صنعت قرار داد.

فرماندار اشکذر با اشاره به مشکلات کشتارگاه دام، مجتمع دامداری و صنایع غذایی همچنین عبور مسیر اصلی خط راه آهن از اشکذر تصریح کرد: فروکش کردن زمین می تواند بسیار حادثه ساز باشد بنابراین باید مشکل آبی واحدهای صنعتی اشکذر برطرف شود.

ریزش و سرطان پوسته زمین تهدیدی جدی برای شهرستان اشکذر

کارشناس مدیریت بحران استان یزد نیز در این نشست با تقدیر از مجموعه آبی استان به خاطر گذراندن بحران کم آبی تابستان امسال با هماهنگی‌ها و همکاری‌های لازم گفت: برای مدیریت مصرف و جلوگیری از برداشت‌های بی رویه، هر واحد صنعتی، دامی یا گلخانه ای برای اخذ مجوز و استمرار آن باید الزاماً با آب منطقه ای هماهنگ باشد و برای حفظ و حراست از منابع آب در مناطق پرخطر آمادگی لازم وجود داشته باشد که اگر بارندگی شدت گرفت منابع آبی دچار تهدید نشود.

محمدجواد دهقانی با بیان اینکه فروکش کردن زمین، ریزش و سرطان پوسته زمین در آینده نه چندان دور تهدیدی برای شهرستان اشکذر است، خواستار مطرح شدن این موضوع در مدیریت بحران استان در اسرع وقت شد.

در ابتدای این جلسه مدیر اداره آب شهرستان های یزد و اشکذر گزارشی از اقدامات این اداره در مورد شناسایی چاههای غیرمجاز، پر و مسلوب المنفعه کردن آنها و میزان صرفه جویی آب همچنین شناسایی نقاط حادثه خیز در سیلاب و مهمترین اهداف و اولویت های این اداره جهت مدیریت منابع آب ارائه کرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار