کد خبر: ۷۴۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۶
توصیه‌های رهبر انقلاب در دیدار با ورزشکاران اعزامی به المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو، ورزش ایران را در آزمون مهمی قرار داده است.

به گزارش آرانیوز، حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای امروز (شنبه) در دیدار با مدال‌آوران المپیک و پارالمپیک 2020 توکیو به نکات مهمی اشاره کردند که هرکدام از آنها نیاز به بررسی جداگانه دارد، در این میان اما یکی از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در مورد «کیفی‌سازی ورزش بین‌المللی و تکیه به اعزام ورزشکار در رشته‌های مدا‌ل‌آور» بود؛ موضوعی که سال‌هاست محل بحث است.

ورزشکاران ایران برای حضور در المپیک، مسیرهای بعضاً دشواری را پشت‌سر می‌گذارند تا با کسب سهمیه راهی بزرگترین آوردگاه ورزشی جهان شوند اما در این میان برخی رشته‌ها هستند که ایران هیچ شانسی در آنها ندارد و پیش از اعزام مشخص است فردی که اعزام می‌شود، توریستی بیش نخواهد بود، با وجود این، کمیت جای کیفیت را گرفته است و مسئولان ورزش در بسیاری از اوقات با ارائه آمار و ارقام از رکوردشکنی در کسب سهمیه صحبت می‌کنند، گویی که کسب سهمیه مساوی است با کسب مدال.

المپیک اما میدان متفاوتی است و تمام افرادی که حضور در این تورنمنت را تجربه کرده‌اند به‌خوبی می‌دانند که آماده‌ترین و سرحال‌ترین ورزشکاران نیز ممکن است روز مسابقه تحت تأثیر عوامل بیرونی و جو و فضای حاکم بر مسابقات قرار بگیرند و نتوانند موفقیتی کسب کنند. این اتفاق بارها درباره ورزشکارانی که از آنها به‌عنوان «شانس اصلی کسب مدال» یاد شده است، رخ داده است. حال در این میان شاهد برخی اعزام‌ها در مسابقات المپیک، بازی‌های آسیایی و... هستیم که جز صرف بودجه و اتلاف آن، هیچ پیامد دیگری ندارد. این اتفاق هم با توجه به ترجیح دادن کمیت به کیفیت رخ می‌دهد و این‌گونه است که بسیاری از ورزشکاران در رشته‌هایی که ایران در سطح دنیا حرف خاصی برای گفتن ندارد، به مسابقات اعزام می‌شوند.

در واقع کلید ماجرا همین‌جاست که به‌جای «کمّی‌گرایی» باید به کیفیت توجه کرد، به‌عنوان مثال اعزام 50 یا 60 ورزشکار به یک رویداد ورزشی همانند المپیک چه فایده‌ای دارد وقتی که تعداد مدال‌های ایران دورقمی هم نمی‌شود؟

ورزش ایران، بازی‌های آسیایی چین را در سال 2022 در پیش دارد که شهریور ماه سال 1401 در شهر هانگژو آغاز می‌شود. شاید این مسابقات اولین رویداد مهمی باشد که بتوان بر کیفی‌سازی متکی شد اگرچه تا پیش از آن هم باید در همین راستا حرکت کرد. در بسیاری از موارد اعزام‌های بی‌فایده‌ای از سوی برخی فدراسیون‌ها صورت می‌گیرد که عملاً نیازی به آن وجود ندارد و می‌توان تا پیش از بازی‌های آسیایی این بخش را اصلاح کرد. ایران هم‌اکنون در چند رشته در سطح دنیا مدعی است و بر همین اساس می‌توان اعزام‌ها را دسته‌بندی کرد.

کنار این موارد، باید رشته‌های مادر و پایه تقویت شوند، رشته‌هایی نظیر دوومیدانی، ژیمناستیک، قایقرانی، شنا، تیراندازی، دوچرخه‌سواری و... که ماده‌های مختلفی دارند فرصت خوبی برای کسب مدال هستند و می‌توان با سرمایه‌گذاری روی این رشته‌ها، به دیگر توصیه رهبر انقلاب مبنی بر «برنامه‌ریزی برای ارتقای رتبه ایران در المپیک» جامه عمل پوشاند. این کار باید هرچه سریع‌تر آغاز شود تا ورزش ایران در المپیک‌های پیش‌ِرو علاوه بر موفقیت در رشته‌هایی که در آنها مدعی است، سبد مدال‌آوری خود را بزرگتر و وسیع‌تر کند.

کنار این موارد دیگر توصیه‌های رهبر انقلاب مبنی بر «تجلیل از درخشش یک نشان ایرانی پوشاک در المپیک و لزوم حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات ورزشی در داخل»، «توجه بیشتر به ورزش‌های اصیل ایرانی همچون چوگان و استفاده از این موقعیت برای جذب گردشگران خارجی»، «استفاده از مربیان ایرانی تا جای ممکن»، «رسیدگی جدی به مسائل و مشکلات کاری و معیشتی قهرمانان» و «ارتقای عدالت ورزشی» نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار