کد خبر: ۷۳۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳
با انتصاب امیرحسین قاضی زاده هاشمی به عنوان رئیس جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران، باید دید که آیا این مسئول جوان میتواند منجر به ایجاد تحولی مثبت در این سازمان شود یا خیر.
مطالبات ایثارگران در انتظار ورود رئیس جدید بنیاد شهید

به گزارش آرانیوز: خرداد ۹۹ بود که حسن روحانی رئیس جمهور سابق کشور، سعید اوحدی را به عنوان معاون خود و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب کرد.

اوحدی پس از گرفتن حکم ریاست خود، پای به یک نهاد با کوهی از مشکلات گذاشت. مشکلاتی که میراث دوران ریاست مرحوم حجت‌الاسلام شهیدی رئیس اسبق بنیاد شهید بود و جامعه شاهد و ایثارگر را کلافه کرده بود.

بحران بزرگ عدم پرداخت معوقات درمانی ایثارگران و عدم همکاری مراکز درمانی با ایثارگران به دلیل بدهی بنیاد شهید به شرکت بیمه از یک سو، مشکلات معیشتی و شغلی بسیاری از خانواده‌های شاهد و ایثارگر و از سوی دیگر بدهی‌های سنگین بنیاد به بسیاری از نهادها مشکلات فراوانی را برای این عزیزان ایجاد و صدای اعتراض جانبازان و خانواده‌های آن را درآورده بود.

به طوری که بدهی‌های بنیاد شهید به دانشگاه‌های کشور، در روند تحصیل فرزندان شاهد و ایثارگر نیز خلل ایجاد کرده بود. به علاوه معوقات بازنشستگی و حق و حقوق بسیاری از ایثارگران و حق پرستاری همسران جانبازان نیز پاره‌ای دیگر از گرفتاری‌های بنیاد شهید را تشکیل می‌داد.

با روی کار آمدن اوحدی، بخش زیادی از مشکلات بنیاد شهید و جامعه هدف آن به تدریج حل شد. تعامل وی با دولت و سازمان برنامه و بودجه منجر به تزریق اعتبارات مالی به بنیاد و در نتیجه تسویه بخش زیادی از بدهی‌های آن با اغلب نهادها شد.

در همین راستا نیز خوشبختانه با پرداخت مطالبات بیمه دی، روند ارائه خدمات درمانی به ایثارگران از سر گرفته شد و تمامی معوقات خانواده‌های شاهد و ایثارگر نیز پرداخت شد.

قاضی زاده در قدم اول باید به چه موضوعاتی در بنیاد شهید رسیدگی کند؟

با وجود تمام اقدامات مؤثر و چشم گیر اوحدی در طول حضور ۱۵ ماهه خود در بنیاد شهید و رسیدگی‌های خوب وی به خانواده‌های شاهد، ایثارگر و آزاده با این حال هنوز هم کاستی‌ها و کمبودها در خدمت رسانی به این عزیزان باقی است و مشکلات این نهاد و افراد تحت پوشش آن انتظار رئیس جدید بنیاد را می‌کشد.

حال که امیرحسین قاضی زاده هاشمی با حکم حجت‌الاسلام رئیسی به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب شده است، باید خود را برای حل بحران‌های خانواده‌های ایثارگر و باز کردن گره‌های کور مشکلات آنها آماده کند.

در حال حاضر مهم‌ترین مطالبه جامعه ایثارگر، انجام تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران است. بر اساس قانون فرزندان شاهد و ایثارگر شاغل در دستگاه‌ها که مشمول ماده ۲۱ قانون جامع خدمت رسانی ایثارگران هستند، باید شامل تبدیل وضعیت استخدامی قرار گرفته و قرارداد آنها از حالت پیمانی، موقت و غیره تبدیل به قرارداد رسمی شود.

قانون تبدیل وضعیت فرزندان جامعه ایثارگری پس از فراز و نشیب‌های طولانی در نهایت به مرحله اجرا رسید اما برخی از دستگاه‌ها هنوز به طور کامل آن را اجرا نکرده و بسیاری از مشمولین این ماده قانونی را دچار مشکل کرده‌اند.

به همین منظور قطعاً یکی از مهم‌ترین و اولین اقدامات رئیس جدید بنیاد شهید، باید رسیدگی به این موضوع و برخورد با دستگاه‌های متخلف در این زمینه باشد.

موضوعات دیگری از جمله اشتغال فرزندان شاهد و ایثارگر نیز یکی دیگر از چالش‌های بنیاد شهید محسوب می‌شود که با روی کار آمدن مسئول جدید، انتظار می‌رود شاهد تحولی در ایجاد اشتغال برای این افراد، افزایش جذب آنها در دستگاه‌ها، افزایش تسهیلات کارآفرینی و غیره باشیم.

هرچند که بنیاد شهید در سال ۹۹ زمینه اشتغال پایدار ۵۴ هزار فرزند شاهد و ایثارگر را ایجاد کرد اما همچنان شمار زیادی از این افراد بیکار بوده و این موضوع تبدیل به معضل بزرگی برای خانواده‌های شاهد و ایثارگر شده است.

به طور کلی بنیاد شهید در سال‌های ۹۷ الی ۹۹ سیلی از مشکلات و ضعف‌های مدیریتی را با خود به دوش می‌کشید هرچند که در این روزها حال و روز بهتری دارد اما مشکلات و کمبودهای آن همچنان باقی است.

موضوعاتی ازجمله بهبود شرایط معیشتی ایثارگران، ارتقا سطح خدمت رسانی به این عزیزان، حل مشکل مسکن جامعه شاهد و ایثارگر، پرداخت معوقات باقی مانده این افراد به ویژه معوقات مشمولین ماده ۳۸ قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران و غیره پاره‌ای از مهم‌ترین موضوعاتی است که قاضی زاده هاشمی با شروع به کار خود در بنیاد شهید، باید به آنها رسیدگی کند.

امید است با ورود قاضی زاده هاشمی به این نهاد، نیرویی مضاعف و تازه به روح این سازمان و افراد تحت پوشش آن دمیده شود و شاهد بروز تحولاتی مثبت در بنیاد شهید باشیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار