کد خبر: ۷۳۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی توافق حاصله با ایران را «فرصتی برای دیپلماسی» و بستری برای دستیابی به راه حل های بهتر خواند.
توافق ایران و آژانس انرژی اتمی «فضایی برای دیپلماسی» فراهم می کند

به گزارش آرانیوز، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) شامگاه یکشنبه در بازگشت از تهران گفت که این نهاد نظارتی مبرم ترین مسأله با ایران را از طریق دستیابی به یک توافق حل و فصل کرده است که این امر فضایی را برای تلاش‌های گسترده‌تر دیپلماتیک فراهم می‌سازد.

گروسی که در بازگشت از سفر یک روزه خود به تهران در فرودگاه وین با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت که هدف از توافق روز یکشنبه «دادن فضایی به دیپلماسی است.. تا از این طریق راه حل‌های وسیع‌تری حاصل شود».

روزنامه گاردین نیز در گزارشی به نقل از گروسی نوشت که مدیرکل آژانس انرژی اتمی برای انجام گفتگوهای بیشتر و با هدف اعتماد سازی میان آژانس و دولت جدید ایران، باز هم به تهران سفر خواهد کرد.

گروسی همچنین گفت که توافق روز یکشنبه به معنای استمرار روند اطلاع رسانی به بازرسان این آژانس [در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران] است، و این روند دسترسی و اطلاع رسانی به زودی حاصل می‌شود. وی در این باره گفت: «ما قادر خواهیم بود که اطلاعات موردنیاز را حفظ کرده و بدین ترتیب روند اطلاع رسانی استمرار یابد».

گروسی در ادامه افزود که آژانس «در حال رسیدن به نقطه‌ای بود که نیاز به یک همسوسازی فوری داشتیم و این توافق همان را برای ما به ارمغان آورد».

با این حال، وی توافق روز یکشنبه را راه حلی موقت دانست که ظرف چند روز آینده اجرایی می‌شود.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه طی هفته‌های گذشته، «خطوط ارتباط با ایران قطع شده بود» ادعا کرد که در آینده با دولت جدید ایران در سطوح بالاتر دیدارهای گسترده‌تر و بیشتری خواهد داشت و قصد دارد در آن دیدارها موضوعات دیگری از جمله کشف ادعایی ذرات رادیو اکتیو در برخی تأسیسات هسته‌ای ایران را مطرح کند تا به زعم وی، «هیچ چیز در حاشیه قرار نگیرد و هیچ چیز پوشیده نماند!»

به گزارش آرانیوز/ «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رافائل گروسی، ضمن اعلام توافق دو طرف بر سر تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی گفت که به زودی یک هیأت از آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران خواهد آمد تا اقدامات فنی برای تعویض کارت‌های حافظه را انجام دهد. به گفته وی، کارت‌های قدیمی در ایران «نگهداری و پلمپ می‌شود» و کارت‌های جدید نیز در دوربین‌ها نصب خواهند شد.

سفر گروسی در حالی انجام شد که وی پیشتر از بابت عدم پاسخگویی ایران به اتهام وجود ذرات رادیواکتیو در برخی سایت‌های از پیش اعلام نشده و همچنین عدم دسترسی به تجهیزات نظارتی آژانس ابراز نگرانی کرده بود.

طرح این ادعاها موجب شد تا ایران بار دیگر به آژانس درباره لزوم رعایت اصل بی طرفی هشدار بدهد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار