کد خبر: ۷۳۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
ارومیه –استاندار آذربایجان غربی بر ضرورت اهتمام واحدهای صنایع تبدیلی به منظور تسریع در جذب سیب صنعتی با توجه به آغاز برداشت محصول سیب درختی در استان تاکید کرد.

به گزارش آرانیوز:محمد مهدی شهریاری ظهر پنجشنبه در جلسه بررسی ساماندهی و نظارت بر خرید و فروش سیب صنعتی استان، اظهار کرد: با توجه به آغاز برداشت محصول سیب درختی در استان، امسال پیش بینی می‌شود، یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن سیب درختی از سطح بیش از ۶۰ هزار هکتار از باغات استان برداشت شود.

وی با بیان اینکه باید هماهنگی و همکاری بین بخشی در بین دستگاه‌های ذیربط برای ساماندهی جمع‌آوری و خرید سیب صنعتی در استان صورت پذیرد، افزود: با کسانی که اقدام به دپوی سیب درختی در حاشیه جاده‌ها کنند، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

شهریاری با بیان اینکه صاحبان کارخانجات صنایع تبدیلی نیز باید اقدام به خریداری سیب صنعتی از مراکز بهداشتی جمع آوری یا به صورت مستقیم از کشاورزان کنند، گفت: باید تلاش شود نقش واسطه‌ها و دلالان از این بخش حذف شود.

وی با انتقاد از برخی از کارخانه‌داران در ارتباط با دپو شدن سیب‌های استان در کنار جاده‌ها، اظهار داشت: متأسفانه برخی از افراد نسبت به ایجاد ایستگاه‌های خرید سیب در کنار جاده‌ها اقدام کرده و در چرخه خرید و فروش این محصول اختلال ایجاد می‌کنند.

استاندار آذربایجان غربی، شناسایی بازارهای هدف در منطقه اوراسیا، استفاده از ظرفیت تجار و صادرکنندگان استان، تعامل صاحبان صنایع تبدیلی با کشاورزان، حذف واسطه‌ها، تشدید امر نظارت بر بازار سیب صنعتی را از مهمترین راهکارهای ساماندهی مشکل دپوی سیب صنعتی در حریم جاده‌های استان و تسهیل در روند صادرات این محصول اعلام کرد.

استاندار آذربایجان‌غربی ضمن انتقاد از دخالت برخی از کارخانجات در تعیین قیمت سیب، گفت: به هیچ فرد، دستگاه و کارخانه‌ای اجازه ضایع کردن حق کشاورزان را نخواهیم داد.

استاندار آذربایجان‌غربی عنوان کرد: اجازه نمی‌دهیم حقوقی از کشاورزان ضایع شود، در همین راستا محدودیت‌هایی برای کارخانه‌داران اعمال خواهد شد تا هیچ قانون‌شکنی صورت نگیرد.

شهریاری با بیان این‌که سال گذشته بیش از ۸۸۵ هزار تن سیب از کشور صادر شد، افزود: این میزان صادرات ۳۲۶ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به دنبال داشت که سهم استان آذربایجان‌غربی از این مهم ۷۰ درصد بود.

وی تعامل باغداران و کارخانه‌داران را عاملی بر ادامه روند مطلوب تولید سیب در استان دانست و یادآور شد: این تعامل باید دوطرفه باشد تا از مشکلات آتی همانند کاهش سطح باغات و تعطیلی کارخانجات جلوگیری شود.

استاندار آذربایجان‌غربی ضمن انتقاد از سازمان جهاد کشاورزی استان، تصریح کرد: آمار اعلامی تولید سیب از سمت این سازمان بایستی به دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد تا بتوان متناسب با آمار واقعی برای آینده سیب استان تصمیم‌گیری کرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار