کد خبر: ۷۳۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
وزیر امور خارجه آمریکا با اعلام اینکه فرصت بازگشت به برجام با شرایطی که منافع مورد نظر در هنگام حصول این توافق تأمین شود رو به پایان است، بار دیگر تلاش کرد که ایران را مقصر به نتیجه نرسیدن مذاکرات احیای برجام جلوه دهد.

به گزارش آرانیوز، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با هایکو ماس همتای آلمانی خود اعلام کرد که فرصت احیای برجام با شرایطی که منافع مورد نظر در هنگام حصول این توافق (در سال 2015) را تأمین کند، کوتاه‌تر شده است.

آنتونی بلینکن در این خصوص گفت: «ما در حال نزدیک شدن به نقطه‌ای هستیم که در آن بازگشت به اجرای دقیق برجام منافعی که در هنگام دستیابی به این توافق مد نظر بوده است را محقق نخواهد کرد.»

وزیر امور خارجه آمریکا که دولت متبوعش با خروج از برجام و وضع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران مسبب اصلی وضعیت کنونی برجام است و حتی پس از آغاز مذاکرات احیای این توافق نیز همچنان بر حفظ تحریم‌های یکجانبه علیه ایران اصرار داشته است،‌ در ادامه مدعی شد: «با گذشت زمان و با توجه به اینکه ایران در حال توسعه برنامه هسته‌ای خود از جمله به‌کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر و غنی‌سازی مواد بیشتر است، نقطه‌ای وجود خواهد داشت که در آن دستیابی دوباره به منافع برجام از طریق بازگشت به اجرای کامل این توافق بسیار دشوار خواهد بود. ما هنوز در آن نقطه نیستیم،‌ اما این نقطه به ما نزدیکتر از قبل شده است.»

وی افزود: به همین دلیل است که ما صراحتاً گفته‌ایم که فرصت بازگشت به اجرای برجام، نامحدود نیست. راب مالی در حال رایزنی با روسیه و متحدان اروپایی ماست و به‌شدت روی این موضوع تمرکز کرده است.»

طرف‌های غربی طی هفته‌های اخیر بارها تلاش کرده‌اند که ایران را مقصر طولانی شدن مذاکرات وین و از قبل ایران را عامل شکست احتمالی مذاکرات وین معرفی کنند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره در پاسخ به این ادعای تکراری و بی‌اساس طرف‌های غربی تأکید کرده‌اند که اعضای اروپایی برجام و آمریکا -که در سال 2018 از برجام خارج شده و اکنون سعی در بازگشت به برجام بدون رفع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران دارد- با بی‌توجهی به حقوق ایران و تلاش برای گره زدن برجام به مسائل دیگر باعث پیچیدگی مذاکرات احیای برجام شده‌اند.

از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان هفته گذشته در یک گفتگوی تلویزیونی تصریح کرد: «به دنبال فرار از میز مذاکره نیستیم. دولت سیزدهم مذاکره‌ای را مذاکره می‌داند که دستاوردهای ملموس در راستای تامین منافع و حقوق ملت ایران داشته باشد. طبعا این پیام تاثیرات مثبت خود را در طرف مقابل داشته است.»

امیرعبداللهیان تأکید کرد: «مذاکره از ابزار دیپلماسی است و امیدواریم اتفاقات خوبی رخ دهد و طرف‌های مقابل بر مبنای خرد در میز مذاکره حضور یابند.»

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار