کد خبر: ۷۳۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
مسئول بخش بین‌الملل دبیرخانه تمدن نوین اسلامی گفت: قرار است در آینده نزدیک در کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی وبینارهایی با موضوع تمدن نوین اسلامی با حضور اساتید مسلمان وغیرمسلمان برگزار شود.
وبینارهای بین‌المللی با موضوع تمدن نوین اسلامی برگزار می‌شود

به گزارش آرانیوز، به تازگی دبیرخانه دائمی با عنوان دبیرخانه تمدن نوین اسلامی در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران مستقر شده است که بخش بین الملل این دبیرخانه وبینارهای بین المللی متعددی در کشورهای مختلف با موضوع تمدن نوین اسلامی برگزار می‌کند. به همین بهانه گفتگوی کوتاهی با محمدمهدی شریعتمدار رایزن فرهنگی سابق لبنان و مسئول بخش بین الملل دبیرخانه تمدن نوین اسلامی انجام دادیم.

وی درخصوص چگونگی تشکیل این دبیرخانه و اعضای آن گفت: از مدتی پیش جمعی از استادان و نخبگان حوزه تمدن اسلامی یک کاری را به صورت خودجوش شروع کردند که البته بعد از مدتی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران از این پروژه مطلع و به نوعی بانی آن شد. کاری که نخبگان شروع کردند در جهت تعمیم و تعمیق گفتمان نهضت علمی و جنبش نرم افزاری و تمدن نوین اسلامی بود. البته موضوع تمدن نوین اسلامی همواره موافقان و مخالفانی داشته و دارد و ما به هردوموضع توجه داریم.

شریعتمدار افزود: در خیلی از کشورها دانشمندان و استادانی داریم که در حوزه تاریخ تمدن اسلامی کار کردند و نظراتی درباره احیای تمدن اسلامی دارند به همین دلیل بخش بین الملل این تجمع که به عهده بنده بود تصمیم گرفتیم که یکسری وبینارهای جهانی برگزار کنیم. تاکنون با دو سه کشور توافق‌هایی انجام شده و با چند کشور دیگر هم قرار است مذاکره کنیم و جلساتی برگزار شود.

رایزن فرهنگی سابق لبنان ادامه داد: در این وبینارها قرار نیست فقط دانشمندان مسلمان در نشست‌ها حضور داشته باشند و از هر اندیشمندی که در حوزه تاریخ و تاریخ تمدن اسلامی کار کرده است و حرفی برای گفتن دارد در این نشست‌ها دعوت می‌شود تا به تبادل نظر بپردازد و دیدگاه‌های متفاوت بیان شود. این نشست‌ها به اقتضای کشور برگزار کننده برگزار می‌شود و در اختیار نهاد برگزار کننده آن کشور است که نشست را چگونه برگزار کند. اولین وبینار از طرف مرکز مطالعات و پژوهش‌های وابسته به آستان مقدس امام حسین (ع) و دانشکده ابن رشد بغداد برگزار شد. وبینار بعدی ما در لبنان و به همت انستیتوی معارف حکمی و مطالعات فلسفی لبنان برگزار می‌شود. در تونس هم به توافقاتی رسیده بودیم ولی به لحاظ شرایط داخلی تونس که پیش آمد فعلاً این برنامه به تعویق افتاد و امیدواریم به زودی آن هم برگزار شود. در استرالیا، انگلیس، سوئد و اتریش هم با چند نفر از اساتید صحبت‌هایی انجام گرفته و طرح موضوع شده ولی هنوز برنامه برگزاری آن مشخص نشده است.

شریعتمدار اضافه کرد: تلاش ما این است که در وبینارها اساتید با نظریات مختلف، مسلمان و غیرمسلمان حضور داشته باشند تا دامنه بحث گسترده شود. مثلاً در وبیناری که در عراق برگزار شد دو استاد عراقی، یک استاد لبنانی و چندین نفر دیگر از کشورهای مختلف حضور داشتند و حضور در این وبینار خیلی پررنگ و حدود ۳۰۰ نفر بود. برای تمامی حاضران در جلسه هم توسط مرکز مطالعات آستان مقدس امام حسین (ع) گواهی حضور صادر شد. اینکه گفتمان تمدن نوین اسلامی مستمعانی در شمال آفریقا، مصر و کشورهای دیگر داشته باشد خیلی جالب توجه است. هدف اصلی ما ثبت گزارش و کارهایی است که توسط نهادهای مختلف در زمینه تمدن نوین اسلامی انجام شده است بنابراین از این پس دوستانی که بخواهند در این زمینه کار کنند می‌توانند از این اطلاعات استفاده کنند تا کارهای تکراری انجام نشود. ضمن اینکه گفتمان تمدن نوین اسلامی مخالفانی دارد که ما در گفتگو با مخالفان باید ادله و استدلالات خود را بگوییم و جمع آوری تمامی اطلاعات و نظرات می‌تواند خیلی مفید واقع شود. در حال حاضر دبیرخانه دائمی تجمع تمدن نوین اسلامی در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران مستقر است. در این دبیرخانه مباحث دیگری مثل الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، علوم انسانی اسلامی و فقه نظام هم مطرح است و روی اینها هم کار می‌شود.

شریعتمدار در پایان گفت: یکی دیگر از برنامه‌هایی که در دستور کار داریم این است که با مجموعه‌ها و نهادهایی که در این زمینه کار کردند در حال ارتباط و رایزنی هستیم تا همه اطلاعات یکپارچه شود و سپس در آذر ماه امسال نمایشگاهی از دستاوردهای معرفت شناختی در حوزه نظریه پردازی تمدن نوین اسلامی برگزار می‌شود تا به این ترتیب اولین گام در جهت ارائه گزارش فنی ازکارهای انجام شده در این حوزه برداشته شود. تاکید می‌کنم که کار ما در جهت جمع اوری کارهایی است که تاکنون انجام شده با هدف تعمیم و تعمیق گفتمان تمدن نوین اسلامی وگرنه قرار نیست نهاد جدیدی راه اندازی شود. ما قرار است در این تجمع همه اطلاعات را یکجا ارائه دهیم تا از تکرار و موازی کاری جلوگیری شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار