کد خبر: ۷۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
با پیگیری‎های کمیته ملی المپیک و برای حضور در بازی‎‏های المپیک برزیل، ۹ ورزشکار از رشته‎های مختلف المپیکی بورسیه کمیته بین‎المللی شده‎اند تا از کمک مالی این کمیته بهره‎مند شوند.

حمایت ویژه کمیته بین‎المللی المپیک از ۹ ورزشکار ایران

به گزارش خبرنگار آرانیوز، واحد المپیک سولیداریتی یا همان همبستگی المپیک کمیته ملی المپیک در هماهنگی کامل با کمیسیون المپیک سولیداریتی (OS) کمیته بین‎المللی المپیک (IOC) و طبق دستورالعمل‎های این کمیسیون فعالیت‎های المپیکی زیادی انجام می‎دهد که یکی از مهمترین آنها پیگیری حمایت مالی از ورزشکارانی است که برای حضور در المپیک آماده می‎شوند. 

حمایت مالی از ورزشکارانی که برای کسب سهمیه و پس از آن حضور در بازی‌های المپیک آماده می‌شوند در قالب بورسیه شدن در کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) و در زمینه های مختلف و یکی از چارچوب‎های تعیین شده مانند تامین کمک هزینه تمرین و اردوی برون مرزی، کمک هزینه جذب مربی اختصاصی خارجی، کمک هزینه تهیه تجهیزات تخصصی، کمک هزینه درمان و .... انجام می‎شود. 

کشورهای عضو کمیته بین‎المللی المپیک برای هر دوره بازی‎های المپیک می‎توانند ۱۰- ۹ ورزشکار از رشته‎های مختلف المپیکی خود را به کمیته بین‎المللی المپیک معرفی کنند تا بورسیه این کمیته شده و در زیر  چتر حمایتی کمیسیون المپیک سولیداریتی از کمک‏‎های مالی در راه کسب سهمیه و بعد از شرکت در بازی‏‎ها برخوردار شوند.

۹ ورزشکار بورسیه ایران در کمیته بین‎المللی المپیک و برای المپیک ریو 
تا پیش از این یکی دو ورزشکار از ایران بیشتر بورسیه کمیته بین‎المللی المپیک نشده بودند اما با تاکید کیومرث هاشمی و به دنبال آن پیگیری‎های کمیته ملی المپیک و برای حضور در بازی‎های المپیک ۲۰۱۶ برزیل، ۹ ورزشکار ایران از ۹ رشته مختلف بورسیه کمیته بین‎المللی المپیک شده‎اند. اسامی این ورزشکاران و رشته‎های فعالیت آنها به این شرح است:

۱- سیاوش امیدی (بوکس)
۲- الهه احمدی (تیراندازی)
۳- ملیکا عبدالکریمی (تیر و کمان)
۴- حمید سوریان (کشتی)
۵- محمود صمیمی (دوومیدانی)
۶ - محمدجواد محجوب (جودو)
۷- احمدرضا طالبیان (قایقرانی)
۸- افشین نوروزی (تنیس روی میز)
۹- محمدباقری معتمد (تکواندو)

تشریح چگونگی بورسیه شدن ورزشکارانی ایرانی در IOC
پروسه بورسیه شدن این ورزشکاران از سه ماهه نخست سال گذشته طی فراخوان به فدراسیون‎های المپیکی آغاز شد و پس از گذشت سه چهار ماه با طی شدن مراحل لازم و مورد تایید کمیته بین‎المللی المپیک، فهرست ورزشکاران بورسیه ایران برای المپیک ریو از میان ۱۳ ورزشکاری که به این منظور به IOC معرفی شده بودند،کامل و نهایی شد. 

اما کمک مالی IOC به این ورزشکاران به چه صورت انجام می‎شود و تا چه زمان ادامه دارد؟ این کمک در چه زمینه‎ای باید هزینه شود؟ و ... ؛ ناهید کریمی مدیر واحد المپیک سولیداریتی کمیته ملی المپیک به مجموع این پرسش‎ها پاسخ داد و در رابطه با چگونگی روند گزینش ورزشکاران بورسیه در کمیته بین المللی المپیک توضیح داد. 

وی در این زمینه اظهار داشت: طی فراخوان به فدراسیون‎های المپیکی از آنها خواستیم ورزشکاران مورد نظرشان را برای بورسیه شدن در کمیته بین‎المللی المپیک و برخوردار شدن از حمایت‎هایی که توسط کمیسیون المپیک سولیداریتی این کمیته انجام می‎شود به ما معرفی کنند.

وی با تاکید بر اینکه انتخاب ورزشکاران برای بورسیه شدن در IOC توسط خود فدراسیون‎ها انجام شد و کمیته ملی المپیک هیچ دخالتی در این زمینه نداشت و تنها ناظر بود، ادامه داد: در ابتدا و براساس گزینه‎های پیشنهادی توسط فدراسیون ها ۱۳ ورزشکار رشته مختلف را برای بورسیه شدن در کمیته بین المللی المپیک معرفی کردیم اما در نهایت این کمیته بر اساس دستورالعمل های مورد نظر خود با بورسیه شدن ۹ نفر از آنها موافقت کرد.

کریمی تصریح کرد: کمیته بین‌المللی المپیک برای موافقت با بورسیه شدن ورزشکاران در رابطه با وضعیت آنها از فدراسیون جهانی رشته‌های مربوطه استعلام می‌گیرد و این کار را در رابطه با ورزشکاران ایران نیز انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه ورزشکاران بورسیه ایران در کمیته بین‌المللی المپیک از کمک مالی این کمیته برخوردار می‎شوند، یادآور شد: این کمک مالی هر چهارماه یکبار در اختیار کمیته ملی المپیک قرار می‌گیرد تا توسط کمیته و بعد از آن فدراسیون‎ها به ورزشکار مورد نظر برسد. البته این کمک باید در چارچوبی که پیش از آن تعیین شده هزینه شود.

مدیر واحد المپیک سولیداریتی در این زمینه ادامه داد: به هنگام معرفی ورزشکاران بورسیه باید مشخص شود که کمک مالی برای هر یک از آنها در چه زمینه‎ای هزینه می شود، اینکه این پول به عنوان پول توجیبی برای ورزشکار باشد یا اینکه صرف امور دیگر مانند جذب مربی خارجی، درمان، تهیه لوازم و تجهیزات و... شود. در هر مرحله از ارائه کمک مالی IOC، باید فاکتور مورد نظر در این زمینه توسط فدراسیون و با نظارت ما تکمیل شده و در اختیار کمیته بین‎المللی المپیک قرار بگیرد. این کمیته تاکید دارد که کمک‎های مالی ارائه شده فقط در چارچوب تعیین شده برای هر ورزشکار و تنها در زمینه المپیک هزینه شود.

کریمی با بیان اینکه بورسیه شدن ۹ ورزشکار ایرانی در کمیته بین‏ المللی المپیک تا زمان کسب سهمیه المپیک برزیل توسط آنها و حضور در این بازی‎ها ادامه خواهد داشت، گفت: اگر ورزشکاری نتواند به سهمیه لازم برای المپیک دست یابد، بورسیه وی خود به خود قطع می‌‏شود. تا به امروز هنوز بورسیه هیچ یک از ورزشکاران ما قطع نشده است.

مدیر واحد المپیک سولیداریتی کمیته بین المللی المپیک یادآور شد که کمک مالی کمیته بین ‏المللی المپیک به ۹ ورزشکار بورسیه ایران به طور یکسان انجام می‎شود.

 از میان ۹ ورزشکاری که برای المپیک ریودوژانیرو بورسیه کمیته بین‎المللی المپیک شده‎اند، الهه احمدی صاحب سهمیه المپیک شده است. 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار