کد خبر: ۷۳۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲
شهرکرد- خطر سیل و رانش زمین در حالی اهالی ۴۷ روستای چهارمحال و بختیاری را نگران کرده است که بعد از انعکاس مشکل در خبرگزاری مهر مسئولان از آغاز جابجایی روستای سیل‌خیز «سید محمد» خبر می‌دهند.

به گزارش آرانیوز:چهارمحال و بختیاری ازجمله استان‌های کوهستانی فلات مرکزی ایران محسوب می‌شود که به دلیل شرایط جغرافیایی و اقلیمی شهرها و روستاها در دامنه کوه ساخته‌شده و به دلیل شیب‌دار بودن زمین و تغییر الگوی بارش‌ها در چند سال گذشته بروز سیل، ریزش سنگ و رانش زمین دور از انتظار نبوده است.

بر اساس مطالعات انجام‌شده در چهارمحال و بختیاری بیش از ۴۷ روستا در معرض سیل، رانش زمین و ریزش سنگ قرار دارند.

اقداماتی که خسارات و تلفات ناشی از بروز این بلایا را در این روستاها کاهش داده و یا از بین می‌برد عملیات مقاوم‌سازی، درجاسازی و جابجایی روستاها است. فعالیت‌های پیشگیرانه‌ای که می‌تواند از اهالی این روستاها محافظت کند و این امر نیازمند تأمین اعتبارات متناسب است، اما با توجه به بررسی‌های انجام‌شده اعتبارات تخصیص‌یافته جواب‌گوی اجرای طرح‌های مطالعاتی نیست.

 

سیل و رانش بیخ گوش ۴۷روستا/نگرانی۱۴۰۰خانوار زیر سایه کمبود اعتبار

پیش از این خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان «سیل و رانش بیخ گوش ۴۷ روستا / نگرانی ۱۴۰۰ خانوار زیر سایه کمبود اعتبار» به مشکلات این حوزه پرداخته بود که موجب واکنش مسئولان شد تا از جابجایی روستای سید محمد خبر دهند.

وقوع سیل سال گذشته در روستای «سید محمد» لردگان جان چهار نفر از اهالی روستا را گرفت و حالا مسئولان با گذشت یک سال از این حادثه از تسریع روند جابجایی این روستا می‌گویند.

طرح مطالعاتی جابجایی «سید محمد» تکمیل شد

مدیرکل بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: روستای «سید محمد» لردگان یکی از ۱۸ روستایی است که بر اساس مطالعات امکان‌سنجی به دلیل خطر سیل و رانش زمین باید جابجا شود.

فرشید ریاحی سامانی با بیان اینکه طرح مطالعاتی جابجایی روستای «سید محمد» تکمیل‌شده است، عنوان کرد: در صورت تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه چهارمحال و بختیاری عملیات طراحی و تفکیک اراضی برای این روستا انجام می‌شود.

وی به تأمین اعتبار برای اجرای این طرح اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام‌شده روستای جدید در یک کیلومتری روستای فعلی جانمایی شده است.

 

ایمن‌سازی روستاهای در معرض خطر آغاز شد/جابجایی روستای «سید محمد»

مدیرکل بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این روستا ۵۰۱ نفر جمعیت دارد، گفت: برنامه‌ریزی ساخت مسکن برای ۱۵۵ خانوار انجام‌گرفته شده و تسهیلات بلندمدت به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۱۲ ساله و بهره چهار درصد به این خانوارها پرداخت می‌شود.

واگذاری بیش از ۷ هکتار زمین برای ساخت روستای «سید محمد»

وی به کمبود اعتبار برای انجام طرح مطالعاتی اشاره کرد و ادامه داد: به دلیل کمبود اعتبار، فاز دوم طرح‌های مطالعاتی برای ۱۷ روستا انجام‌نشده است.

رئیس اداره ممیزی منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری هم از واگذاری ۷.۹ هکتار از اراضی ملی برای ساخت روستای «سید محمد» خبر داد و اظهار کرد: شورای عالی سازمان جنگل کشور با این مسئله موافقت کرده است.

رحمان توکلی تصریح کرد: به‌منظور اجرای این طرح بنیاد مسکن باید مجوز زیست‌محیطی را دریافت کند.

 

ایمن‌سازی روستاهای در معرض خطر آغاز شد/جابجایی روستای «سید محمد»

وی افزود: با تکمیل و بهره برداری روستای جدید «سید محمد» روستای فعلی به منظور جنگل کاری به منابع طبیعی واگذار می‌شود.

هزار و ۴۸۳ خانوار در معرض خطر هستند

طبق مطالعات امکان‌سنجی انجام‌شده، باید ۲۹ روستا «درجاسازی» و ۱۸ روستا در چهارمحال و بختیاری «جابجا» شود مهدی مرادی، معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه مطالعات روستاهای درخطر طی سه مرحله کار تحقیقاتی اعم از امکان‌سنجی، مکان‌یابی و جابجایی و تهیه طرح تفکیکی و اجرایی انجام می‌پذیرد، اظهار کرد: مطالعات امکان‌سنجی در مرحله نخست این فرآیند قرار دارد.

وی تصریح کرد: طبق مطالعات امکان‌سنجی انجام‌شده، باید ۲۹ روستا «درجاسازی» و ۱۸ روستا در چهارمحال و بختیاری «جابجا» شود.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری به مطالعات ژئوتکنیک اشاره کرد و افزود: با توجه به پایین بودن میزان اعتبار تخصیص‌یافته و بالا بودن هزینه‌های مطالعاتی و فرآیند طولانی مطالعات ژئوتکنیک، این مهم برای روستاهای در خطر بیش از یک سال به طول انجامیده است.

سیل و رانش بیخ گوش ۴۷روستا/نگرانی۱۴۰۰خانوار زیر سایه کمبود اعتبار

مرادی مرحله سوم را متناسب با نتایج حاصل از مطالعات تهیه طرح تفکیکی و جابجایی روستا و یا اجرای عملیات تثبیت و درجاسازی روستا عنوان کرد و گفت: مشکل اصلی این فرآیند مطالعاتی عدم تأمین اعتبار است که در صورت تأمین منابع مالی موردنیاز، عملیات اجرایی درجاسازی و جابجایی روستاها تسریع و تسهیل می‌شود.

وی با بیان اینکه هزار و ۴۸۳ خانوار در خطر رانش زمین، سیل و ریزش سنگ قرار دارند، تصریح کرد: تاکنون ۲۱ میلیارد و ۲۶۵ میلیون ریال اعتبار برای انجام فرآیند مطالعاتی روستاهای درخطر تخصیص‌یافته است.

بنابراین گزارش، به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی برای ایمن‌سازی روستاهای در خطر نیازمند تکمیل فرآیندهای مطالعاتی است که برای اجرایی شدن این مهم باید اعتبارات کافی تأمین شود.

انتظار می‌رود متولیان امر در حوزه‌های مختلف اعم از بنیاد مسکن، راه و شهرسازی، منابع طبیعی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی ضمن همکاری بین بخشی با حمایت و برنامه‌ریزی مسیر را برای رفع این مشکلات هموار و با پیگیری‌های لازم منابع مالی مورد نیاز را برای تکمیل طرح‌های مطالعاتی تأمین کنند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار