کد خبر: ۷۳۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
اسرائیل نقشی اساسی در قاچاق اعضای انسان به ویژه در زمینه پیوند غیر قانونی کلیه ایفا می کند، به این دلیل که شهرک نشینان اسرائیلی استقبال چندانی از پیوند اعضای بدن از کشورهای غربی به عمل نمی آورند.

به گزارش آرانیوز، عمل پیوند کلیه ای که ژوئیه گذشته بین دو شهروند اسرائیلی و اماراتی انجام شد، چیزی جز رونمایی از مشارکت علنی ابوظبی و تل آویو در عرصه قاچاق اعضای بدن انسان نبود، تجارتی که پایه و اساس آن، را بدن انسان های درمانده و بیچاره تشکیل می دهد، تا از فروش اعضای بدن آنها، لابی های کسب درآمد نامشروع اماراتی و صهیونیستی ثروتمندتر و ثروتمندتر شوند.
 
اولین عمل پیوند کلیه بین یک شهرک نشین اسرائیلی و شهروند اماراتی در تاریخ ۲۸ ژوئیه گذشته انجام شد و طی آن یک دختر اسرائیلی از یک اهدا کننده اماراتی و بالعکس، یک شهروند اماراتی از یک اهدا کننده اسرائیلی کلیه دریافت کردند. عمل های جراحی این چهار نفر را سه بیمارستان در اسرائیل انجام دادند.

تاریخ اسرائیل در قاچاق اعضای بدن

اسرائیل نقشی اساسی در قاچاق اعضای انسان به ویژه در زمینه پیوند غیر قانونی کلیه ایفا می کند، به این دلیل که شهرک نشینان اسرائیلی استقبال چندانی از پیوند اعضای بدن از کشورهای غربی به عمل نمی آورند.

در یک دهه اخیر، چندین شبکه قاچاق اعضای بدن انسان در کوزوو، کاستاریکا و قزاقستان شناسایی و بازداشت شدند و در سال ۲۰۱۸، «موشه هارل»، مرد شماره یک و مغز متفکر یکی از این شبکه ها دستگیر شد.

زوایای پنهان مشارکت امارات و اسرائیل در قاچاق اعضای بدن انسان/ کودکان سوری، قربانی شراکت امارات و شبه نظامیان کُرد +تصاویر
موشه هارل

«نانسی شیپر هاجز»، استادیار دانشگاه کالیفرنیا و بنیانگذار مؤسسه «اورگان واچ» در این رابطه می ‌گوید: «اسرائیلی‌ ها ساختار سازمان یافته و شگفت انگیزی در خرید و فروش اعضا در سرتاسر جهان دارند، آنها دارای حساب ‌های بانکی در همه ی نقاط دنیا هستند و افرادی را در این زمینه به کار گماشته و حتی مترجمین و شرکت‌ های توریستی را نیز با خود همراه کرده‌ اند».

وی خاطر نشان می کند: «اسرائیل بیشترین مصرف کننده کلیه در جهان است و بزرگ ترین تأمین کننده ی کلیه اسرائیل کشور مولداوی است، به نحوی که اغلب مردان این کشور با یک کلیه زندگی می‌ کنند».

به جز کشورهای اروپای شرقی، شهروندان اسرائیلی برای پیوند کلیه، روی به کشورهای فقیر آسیای میانه و آمریکای مرکزی می آورند. آنها برای به دست آوردن کلیه به دلالان فعال در این عرصه بیش از یک صد هزار دلار پرداخت می کنند، در حالی که قیمت فروش کلیه در این کشورها بین ۵ الی ۲۰ هزار دلار است.

اما نکته مهم اینجاست که تعداد زیادی از فروشندگان کلیه، از سوی این شبکه های اسرائیلی مورد سوء استفاده و بهره برداری می گیرند، به نحوی که یا بخشی از مبلغ فروش کلیه را دریافت می کنند و یا اینکه به هیچ مبلغی دست پیدا نمی کنند و پس از خارج کردن یکی از کلیه ها از بدنشان دست خالی به خانه باز می گردند.

در سال ۲۰۰۹ انتشار گزارشی در یکی از روزنامه های سوئدی جنجال زیادی به راه انداخت و موجب بروز بحران دیپلماتیک بین تل آویو و استکهلم شد. این گزارش از اقدام عمدی اسرائیل در کشتن فلسطینی ها جهت سرقت اعضای بدن آنها پرده برمی داشت.

زوایای پنهان مشارکت امارات و اسرائیل در قاچاق اعضای بدن انسان/ کودکان سوری، قربانی شراکت امارات و شبه نظامیان کُرد +تصاویر

اسرائیلی‌ ها سابقه ای دیرینه در این رابطه دارند، از جمله اینکه در سال ۲۰۰۲ نظامیان صهیونیست پس از به شهادت رساندن سه نوجوان فلسطینی، پیکر آنها را بدون اعضای داخلی به خانواده هایشان تحویل دادند.

گزارش کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا در سال ۲۰۱۵ تأکید می کند که پزشکان اسرائیلی سر دسته  باندهای قاچاق اعضای بدن انسان در تمام دنیا از جمله اروپای شرقی هستند، چون شیوه زندگی در اروپای شرقی به گونه ای است که از کار افتادن کلیه و کبد در کشورهای این منطقه امری بسیار شایع و رایج است، در نتیجه تقاضا برای پیوند این دو عضو هم بسیار زیاد است.

زوایای پنهان مشارکت امارات و اسرائیل در قاچاق اعضای بدن انسان/ کودکان سوری، قربانی شراکت امارات و شبه نظامیان کُرد +تصاویر
دستگیری یک قاچاقچی اعضای بدن اسرائیلی توسط پلیس ترکیه

در سال ۲۰۱۶ پلیس فدرال آمریکا باند قاچاق اعضای بدن انسانی را شناسایی کرد که توسط سه خاخام صهیونیست اداره می ‌شد. تحقیقات از این سه خاخام نشان داد که آنها با سوء استفاده از برخی روایات تورات مردم را متقاعد می کنند، در مقابل دریافت ۱۰ هزار دلار یکی از اعضای بدن خود را اهدا کنند، در حالی که خود کلیه را به قیمتی بالاتر از ۱۵۰ هزار دلار می‌ فروختند.

اولین عمل پیوند قلب موفقی که در سال ۱۹۶۸ در سرزمین های اشغالی انجام شد، نیز حاصل سرقت قلب یک بیمار اسرائیلی بود که به گفته ی خانواده اش در شرایطی مبهم و مرموز فوت کرده بود.


پرونده سیاه امارات در قاچاق اعضای بدن

از سوی دیگر، امارات نیز دارای پرونده سیاهی در قاچاق اعضای بدن انسان در کشورهایی مانند یمن، سوریه و لیبی است که شاهد جنگ و درگیری های نظامی هستند. در ژوئن سال ۲۰۲۰، سازمان حمایت از ایتام سوریه موسوم به «اورکید» از دست داشتن امارات در زمینه قاچاق اعضای بدن انسان در سوریه پرده برداشت و تأکید کرد که طی سال ۲۰۲۰، ۳۶ کودک سوری قربانی این تجارت اماراتی ها شده اند.

زوایای پنهان مشارکت امارات و اسرائیل در قاچاق اعضای بدن انسان/ کودکان سوری، قربانی شراکت امارات و شبه نظامیان کُرد +تصاویر

گزارش سازمان اورکید توضیح می دهد که سازمان صلیب سرخ امارات ۳۶ کودک سوری را برای دادن سرپرستی به خانواده های اماراتی پس از انجام معاینات پزشکی کامل از جمله تعیین گروه خونی از اردوگاه‌های آوارگان و پناهجویان سوری در سوریه به امارات منتقل کرده است.

این سازمان همچنین، اسنادی منتشر کرد که ثابت می کرد، نیروهای مبارز کُرد سوری موسوم به نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه یا همان «قسد» اقدام به ربودن کودکان از اردوگاه های آوارگان سوری مناطق تحت کنترل این نیروها در شمال و شمال شرقی سوریه می کنند و در پوشش برنامه سرپرستی ایتام و این ادعا که در خانواده های ثروتمند اماراتی در رفاه زندگی خواهند کرد، آنها را به سازمان صلیب سرخ امارات می فروشند.

نکته حائز اهمیت حوزه های مشترک فعالیت امارات و اسرائیل در زمینه قاچاق اعضای بدن انسان است، به گونه ای که گزارش ‌هایی وجود دارد که از سرقت اعضای بدن قربانیان جنگ در کشورهای منطقه از جمله سوریه و عراق خبر می دهد.

 روزنامه عبری «هاآرتص» در این راستا با انتشار گزارشی، به این امر اعتراف کرده و می نویسد: «دلالان و جراحان تل آویو منتظر ورود قربانیان این جنگ‌ ها به ویژه از سوریه هستند».

این روزنامه به دو دلال بزرگ فعال در این حوزه به نام «یوسف سونمز»، با تابعیت ترکیه ای و دیگری «موشه هارل» با تابعیت اسرائیلی اشاره کرده و می افزاید: «هارئیل بعد از آنکه در کوزوو دستگیر شد، فعالیت خود را به آنکارا منتقل کرد و این بار کار خود را با سونمز، شریک ترکیه ایش ادامه داد که یک جراح است و مرد شماره دو مافیای قاچاق اعضای بدن انسان پناه جویان سوری محسوب می ‌شود».

زوایای پنهان مشارکت امارات و اسرائیل در قاچاق اعضای بدن انسان/ کودکان سوری، قربانی شراکت امارات و شبه نظامیان کُرد +تصاویر
یوسف سونمز

سونمز که به سرقت بیش از ۲۲۰۰ کلیه متهم شده بود، توسط پلیس ترکیه در داخل مطبش دستگیر شد و با وجود محکوم شدن به حبس، اما با فشارهای اسرائیل ابتدابا قید ضمانت از زندان آزاد شد و پس از آن از ترکیه فرار کرد.

نشریه آلمانی «دیر اشپیگل» نیز در گزارشی افشا کرد که قاچاقچیان انسان با سوراخ کردن عمدی قایق‌ های بادی انتقال پناهجویان، آنها را غرق و ظرف شش ساعت پیش از تلف شدن اعضای داخلی بدن، آنها را از بدن این پناه جویان خارج کرده و به بالاترین قیمت در بازارهای سیاه می فروشند.

این در حالی است که برخی از رسانه ‌های منطقه ای یکی از اهداف اسرائیل در احداث و راه اندازی  بیمارستان‌ های صحرایی در مناطق هم مرز با سوریه در بلندی های اشغالی جولان را نه مداوای مجروحان گروه های تروریستی تکفیری درگیر با نظام سوریه بلکه سرقت اعضای بدن آنها عنوان می کند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار