کد خبر: ۷۳۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴
یاسوج- امام‌جمعه سی‌سخت گفت: اعتبارات و تسهیلات موجود، با توجه به نرخ تمام شده مسکن، جوابگوی بازسازی منازل زلزله زده نیست.

به گزارش آرانیوز:حجت‌الاسلام ناصر مصباح‌نژاد افزود: قیمت مصالح نیز با حمل و کرایه به صورت غیرواقعی افزایش یافته و مردم دچار سردرگمی شده‌اند.

وی با بیان اینکه مشکلات در مناطق زلزله زده همچنان باقی است، گفت: هنوز شماری از مردم این منطقه در حوزه مسکن و اسکان دچار کمبود هستند و این مشکلات همچنان ادامه دارد.

امام جمعه سی سخت اظهار داشت: زلزله بهمن‌ماه سال گذشته به سه هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی خسارت وارد کرد.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۸۰۰ واحد نیازمند شصت در صد بازسازی و ۲۹۰۰ واحد نیز تعمیری هستند، گفت: از هشتصد واحد بازسازی، ۴۲۰ واحد شهری و ۳۸۰ واحد نیز روستایی هستند.

حجت‌الاسلام مصباح‌نژاد افزود: از ۲۹۰۰ واحد تعمیری نیز ۱۵۰۰ واحد شهری و ۱۴۰۰ واحد روستایی هستند.

اعتبارات و تسهیلات جوابگوی بازسازی مناطق زلزله زده سی سخت نیست

امام جمعه سی سخت با بیان اینکه میزان خسارت واحدهای تعمیری بیست تا چهل درصد است، گفت: در این مدت زحمات زیادی کشیده شد و خدمات خوبی از سوی نظام و دستگاه‌های خدمت رسان و ستاد بحران صورت گرفت، در بحث اسکان موقت و همچنین اسکان دائم از سوی استان و کشور، به وسیله نهادهای حاکمیتی و خیرین و مشارکت‌های مردمی کارهایی انجام شد.

حجت‌الاسلام مصباح‌نژاد تاکید کرد: این خدمات جوابگوی اسکان و سرپناه مردم نبوده و اعتبارات و تسهیلات موجود، با توجه به نرخ تمام شده مسکن، جوابگوی بازسازی منازل نیست.

وی همچنین با اشاره به مشکلات مردم در خصوص تسهیلات بانکی تصریح کرد: قرار بر این بود که ضمانت وام‌ها به صورت زنجیره‌ای باشد، اما متأسفانه بانک‌ها به این قانون عمل نکرده و این امر سبب شد که وام به دست متقاضیان نرسد.

امام جمعه سی سخت با بیان اینکه از قبل باید سیمان مورد نیاز شهر زلزله‌زده سی‌سخت تأمین می‌شد، گفت: تعطیلی کارخانه سیمان در بازسازی خانه‌های مردم سبب تأخیر شد.

وی افزود: در بحث صدور پروانه ساخت مسکن در مناطق زلزله زده نیز ۱۵۰ پرونده بلا تکلیف وجود داشت که با پیگیری‌های صورت گرفته، کمیسیون ماده پنج، دو بار تشکیل و مشکل تعدادی از این افراد حل شد.

حجت‌الاسلام مصباح‌نژاد اظهار داشت: با توجه به سطح معیشتی ضعیف مردم، متأسفانه با رسیدن فصل سرما با چالش‌ها و مشکلات جدیدی در بحث اسکان مواجه هستیم که می‌طلبد دولت محترم چاره اندیشی کند.

اعتبارات و تسهیلات جوابگوی بازسازی مناطق زلزله زده سی سخت نیست

وی افزود: نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان قرار شد ۱۶۰ کیسه سیمان رایگان و مجانی در اختیار مردم قرار دهند که متأسفانه به این وعده هم به طور کامل عمل نشده و باید نهادها و مسئولانی که به مردم وعده داده‌اند پای کار بیایند و به وعده‌های خود عمل کنند.

حجت‌الاسلام مصباح‌نژاد تصریح کرد: ملت و مردم شریف ایران و خیرین هم مردم زلزله زده سی سخت را فراموش نکنند چرا که مشکلات عزیزان همچنان باقی است.

وی افزود: خدمات ارائه شده توسط استانداری، معاونت عمرانی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هلال و احمر و بنیاد مسکن به زلزله‌زدگان شایسته تقدیر است اما این‌ها کافی نیست و مردم همچنان مشکل دارند و خیلی از مردم هنوز ساخت و ساز مسکن خود را شروع نکرده و در مرحله ابتدایی کار هستند و شبکه سراسری نیز باید برای اعلام مشکلات مردم زمان خاصی را اختصاص دهد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار