کد خبر: ۷۳۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲
تهران- اختتامیه بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی استان تهران برگزار شد، در این جشنواره برای اولین بار قصه گویی با زبان اشاره نیز آغاز شد.

به گزارش آرانیوز:اختتامیه بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی در مرحله استانی با توجه به محدودیت تجمعات در دوران کرونا شامگاه سه شنبه با حضور تعداد محدودی از برگزیدگان، مدیرکل و معاونین کانون استان تهران و رئیس گروه پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی کانون پرورش فکری برگزار شد.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران با اشاره به اینکه ۱۸ قصه گوی این استان به داوری مرحله منطقه‌ای راه یافتند، گفت: شعار این دور جشنواره با عنوان «آینده ساختنی است» برگزار شد، که به لطف خدا بتوانیم امید را به مخاطبان القا کنیم.

فاطمه تنهایی با اشاره به اینکه یکی از اهداف کانون از برپایی این جشنواره تجدید و احیای سنت قصه گویی است، تصریح کرد: قصه را می‌توانیم انباشت تجارب انسان‌ها در زمان‌ها و نسل‌های مختلف معرفی کنیم که آرزو ها، خواسته‌ها، تمایلاتشان و دست آوردهایشان را همگی در قالب افسانه و روایت بیان می‌کنند.

به گفته مدیر کل کانون پرورش فکری استان تهران قصه گویی و قصه شنیدن یک سنت عمومی و جزئی از فرهنگ و گذشته ایرانیان است.

تنهایی با اشاره به کارکرد تربیتی قصه گویی برای گردهمایی اعضای خانواده دورهم، تاکید کرد: قصه گویی از ریشه‌ای دیرینه برخوردار است و یک حس نوستالژیک میان خانواده‌های ایرانی ایجاد می‌کند و باعث ارتباط تنگاتنگ آنان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ما ایرانیان مردمانی وفادار و قدر شناس هستیم، گفت: همیشه قهرمانان و پهلوانان در کشور ما مورد احترام هستند و مردم ما دوست دارند قصه این افراد نوشته و گفته و این قصه‌ها نسل به نسل منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی به مثابه درخت تنومند است، ادامه داد: ریشه این درخت بسیار پر بار و افتخار آمیز است که رهگذر و ماحصل این جشنواره‌ها کودکان و نوجوانان بسیاری است که پا به عرصه قصه گویی گذاشته اند.

مدیر کل کانون استان تهران با تاکید به مشارکت این اداره کل با آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران، تصریح کرد: با یادآوری آموخته‌های مربیان زبان اشاره به این استان توسط مربیان آموزش و پرورش استثنایی، برای نخستین بار قصه گویی با زبان اشاره در کشور آغاز شد که امیدوارم از سال آینده در جشنواره کشوری تعریف شود.

وی با اشاره به قصه گویی در سه شیوه سنتی، آئینی، کلاسیک و مدرن، ادامه داد: تلاش ما بر این است تا از طریق این شیوه احیا گسترده شود و با حمایت از شیوه‌های قصه گویی سنتی مانند نقالی، پرده خوانی و شمایل گردانی کودکان و نوجوانان با این شیوه‌ها آشنا شوند.

مدیر کل کانون پرورش فکری استان تهران با اشاره به برگزاری سلسله نشست‌های «قصه گوی ماه» در این استان، گفت: این نشست‌ها با استقبال مواجه شده و در افزایش انگیزه‌ی قصه گویان و تبادل تجربیات قصه گویان کشور بسیار مؤثر بوده است.

در ادامه این مراسم الهام دارابی الهام دارابی رئیس گروه پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی کانون پرورش فکری در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه قصه یک هنر و قصه گو هنرمند است، افزود: قصه گویی فن و هنری است که نیاز به مهارت آموزی دارد. تا پیش از این، همواره جای خالی تربیت قصه گو محسوس بود.

وی ادامه داد: قصه گو با تبیین قصه به خود فهمی و خودشناسی می‌رسد و با این شناخت می‌تواند با قصه مفاهیم انسانی با ارزش را انتقال دهد.

در این دوره از جشنواره ۶۱۱ نفر شرکت کردند و ۳۰۰ اثر از سوی دبیر خانه استانی دریافت شد که از این تعداد ۱۷۷ اثر مربوط به بخش ملی بود که پس از داوری و پایش اولیه ی، ۹۵ اثر مورد ارزیابی نهایی داوران قرار گرفت.

داوری این دوره از جشنواره بر عهده عطاالله کوپال، گلشن حسنوند و مریم شفیع زاده بوده است

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار